BasBQ
Beef en Steak

Goed voorbeeld doet volgen (pastrami)

Hij gaat lekker. Ik ben reuze benieuwd hoe deze gaat uitpakken.

En anders de boel verdrinken De biervoorraad zit wel goed
 
Fijne beelden... fijne beelden!
 
Bram zei:
Hij gaat lekker. Ik ben reuze benieuwd hoe deze gaat uitpakken.

En anders de boel verdrinken De biervoorraad zit wel goed

ideale koelkast, bier en vlees :)  de wijn heeft helaas plaats moeten maken voor het vlees  :p
 
Gisteren nog even met de slager gesproken, hij wil zelf ook pastrami gaan maken ter vervanging van zijn pekelvlees.
Hij was benieuwd naar het recept wat ik gebruik, en we hebben ook even gekeken naar het recept in het Charcuterie boek van Paul van Trigt.

Nu staat in dat recept garen tot 65 kern (gaart nog door tot 68 kern tijden het rusten), terwijl ik hier in de recepten hier op het forum veelal de brisket kerntemperaturen van 95 kern lees voor pastrami.
Als ik kijk naar het stuk vlees, waar geen gram vet aan zit, ben ik bang dat hij bij 95 kern veel te droog gaat worden, dus zit te twijfelen of ik niet beter 65 kern aan kan houden.

wat zijn jullie gedachten?
 
als meerdere recepten over 65 graden spreken, zou ik inderdaad dat aanhouden.
het is tenslotte pastrami en geen brisket  B-)
 
Zo week twee, heb hem weer netjes om de dag gedraaid en af en toe een keer met de bak geschud zodat de kruiden weer rond dwarrelen.
kwam er daarmee wel achter dat de bak waar het vlees in zal niet heel erg goed afsloot... dus vandaag bij de Sligro maar een 12,5 liter vershouddoos gehaald.
hij zwemt nu lekker in zijn nieuwe badje.

r9BHX2p.png


eUxewTG.png


WkYspjc.png


r1IJrrd.png
 
heerlijke plaatjes weer!
 
Gaat lekker Gijs, fijne bakken ook die gastronorm bakkies. Gaat zo voort!
 
Sander72 zei:
Gaat lekker Gijs, fijne bakken ook die gastronorm bakkies. Gaat zo voort!

Moest wel mijn bier verplaatsen want hij past nu niet meer onderin.. die Gastronoom bakjes zitten qua afmetingen vast aan de GN norm :)
 
Het blijft altijd weer spannend zo'n pastrami 8->
 
En week drie.... nog 1 weekje badderen.  :D  het ruikt nog steeds heerlijk.
De Slager is ondertussen ook begonnen, maar die heeft de pekel ge?njecteerd, die hoeft dus niet zo lang te wachten  :p

Zie dat hij op twee plaatsen een klein beetje boven de pekel heeft gelegen, die stukjes zal ik maar verwijderen voor het garen.

foto's:

XeQ0Jqy.jpg


KJl93K5.jpg


 
Nog eventjes geduld. Weekje is zo voorbij.  :)
 
Nog 1 lange,  lange week  8-|
 
Bij slagers moet het altijd sneller... ach, die twee puntjes trekken wel bij dat laatste weekje pekelen, gewoon onderdompelen en wentelen. Komt goed!
 
zo hij mag uit zijn pekelbadje, even spoelen en een uurtje in zuiver water voordat ik hem ga voorzien van een mooi kruidenlaagje ala het recept van Jet.

h26KKHB.jpg


i6QVQTS.jpg


De kruiden staan al klaar;

OkzgeVw.jpg
 
Ziet er goed uit, nog even geduld voordat het smikkelen kan beginnen ;)
 
Hij gaat lekker Rick!
 
Terug
Bovenaan Onderaan