BasBQ
Beef en Steak

Braai bij BVA

Die staat mooi, hoor! Ik vraag me wel af of die scooter(?) onder 't zeil er niet te dicht bij staat?
 
Die motor staat in principe ver genoeg alleen heb ik nog wel een beschermplaat die ik er voor ga zetten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben aan het kijken waar ik die van mij straks kan plaatsen. Hoe ver steekt die grote klep uit als ie open staat?
 
De grote klep steekt 42 cm uit en is ongeveer 10 cm kleiner dan de braai breed is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
978fedf956563a16113850cff3b5c6af.jpg
4ddacd3304c75390299da3cc6a1ee9c5.jpg
c1ea16cf27b5ec8c12dbc174d3d1d823.jpg


Zo de braaisessie is voor bij. Het was even wennen en leren maar o wat was het leuk.
Het duurt wat langer dan op een kolen bbq en je moet meer doen maar het geeft zoveel voldoening.

We kwamen er achter dat te grote blokken hout te weinig kooltjes gaf dus blokken van maximaal 5 bij 5 bij 20 is groot genoeg. Dan blijft het vuur goed gaan en krijg je ook genoeg kooltjes. Verder af en toe lekker poken want wachten tot het valt is ook geen optie.

Verder kwam er best wel veel rook uit de voor kant van de braai. Gezien deze van een veiling komt en ik toch geen garantie heb ga ik de de schoorsteenklep verwijderen en er zelf een draaiklep in maken. De schoorsteen zoals hij nu is heeft maar de helft open en dat kan je dan dicht schuiven. Of open natuurlijk. Ik hoop dat door een draaiklep/ vlinderklep word het ook wel eens genoemd geloof ik dat ik meer trek krijg en de rook meer door de schoorsteen gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oehhh, dat ziet er inderdaad leuk (en lekker) uit!

Hoe was de warmte die er van af kwam toen je ervoor stond? Er zal wel aardig wat hitte van dat vuurtje afkomen? Was het te doen om er voor te blijven staan of valt het wel mee door dat de klep nog 42cm uitsteekt?
 
KamadoJor zei:
Oehhh, dat ziet er inderdaad leuk (en lekker) uit!

Hoe was de warmte die er van af kwam toen je ervoor stond? Er zal wel aardig wat hitte van dat vuurtje afkomen? Was het te doen om er voor te blijven staan of valt het wel mee door dat de klep nog 42cm uitsteekt?

 
GuusDupon zei:
978fedf956563a16113850cff3b5c6af.jpg
4ddacd3304c75390299da3cc6a1ee9c5.jpg
c1ea16cf27b5ec8c12dbc174d3d1d823.jpg


Zo de braaisessie is voor bij. Het was even wennen en leren maar o wat was het leuk.
Het duurt wat langer dan op een kolen bbq en je moet meer doen maar het geeft zoveel voldoening.

We kwamen er achter dat te grote blokken hout te weinig kooltjes gaf dus blokken van maximaal 5 bij 5 bij 20 is groot genoeg. Dan blijft het vuur goed gaan en krijg je ook genoeg kooltjes. Verder af en toe lekker poken want wachten tot het valt is ook geen optie.

Verder kwam er best wel veel rook uit de voor kant van de braai. Gezien deze van een veiling komt en ik toch geen garantie heb ga ik de de schoorsteenklep verwijderen en er zelf een draaiklep in maken. De schoorsteen zoals hij nu is heeft maar de helft open en dat kan je dan dicht schuiven. Of open natuurlijk. Ik hoop dat door een draaiklep/ vlinderklep word het ook wel eens genoemd geloof ik dat ik meer trek krijg en de rook meer door de schoorsteen gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wellicht dat je schoorsteenpijp te kort is als je geen trek hebt ,
 
solexfrank zei:
KamadoJor zei:
Oehhh, dat ziet er inderdaad leuk (en lekker) uit!

Hoe was de warmte die er van af kwam toen je ervoor stond? Er zal wel aardig wat hitte van dat vuurtje afkomen? Was het te doen om er voor te blijven staan of valt het wel mee door dat de klep nog 42cm uitsteekt?

Wel of geen trek kan ook te maken hebben met de lengte van van je schoorsteenpijp , als je rook terug krijgt kan het zijn dat je pijp te kort is waardoor er geen trek is .


Het vuur trok goed omhoog terwijl het lekker Brande dus de trek was er wel denk ik.  de pijp is een ongeveer 1,5 meter. Helaas is het een vierkante pijp dus zo gauw een verlengstuk vinden is lastig denk ik.

Dit is de bovenkant van de braai hier op komt de schoorsteen. Zoals je zit zit er een schuif om de schoorsteen te knijpen. En dat betekent dat hij altijd maar de helft van pijp kan gebruiken. Ik wil dit er uit halen en met een klep gaan regelen zodat ik hem op 100% kan zetten of minder. Ik hoop dat werkt.
5fe0a601220faf6cd74809ed22362ac9.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vannacht heeft het hier veel geregend. Nu ging ik net me asbak legen en die lag dus vol met water.
53a96f71f37bbee2036296c32f7bf801.jpg


Heb nu even dit om me schoorsteen gehangen om te kijken of het echt daar vandaan komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
GuusDupon zei:
Vannacht heeft het hier veel geregend. Nu ging ik net me asbak legen en die lag dus vol met water. <knip/>

Heb nu even dit om me schoorsteen gehangen om te kijken of het echt daar vandaan komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is jammer. Was het veel water?
 
KamadoJor zei:
GuusDupon zei:
Vannacht heeft het hier veel geregend. Nu ging ik net me asbak legen en die lag dus vol met water. <knip/>

Heb nu even dit om me schoorsteen gehangen om te kijken of het echt daar vandaan komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is jammer. Was het veel water?
Alles bij elkaar zeker een liter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oeh, dat is wel veel, ja. Ik zie zo afgaande op de foto's, eigenlijk geen andere plek waar zoveel water in die asbak zou kunnen lekken dan de grote opening van de schoorsteenkap. Misschien dat wat vonkengaas dan wat zou kunnen helpen? Nouja, maar even afwachten wat die doek voor verschil maakt.
 
KamadoJor zei:
Oeh, dat is wel veel, ja. Ik zie zo afgaande op de foto's, eigenlijk geen andere plek waar zoveel water in die asbak zou kunnen lekken dan de grote opening van de schoorsteenkap. Misschien dat wat vonkengaas dan wat zou kunnen helpen? Nouja, maar even afwachten wat die doek voor verschil maakt.
Heb de braai net nog even bekeken. Er zitten een rand op de plek waar het schuine gedeelte op de braai zelf komt waar ook wat water door kwam zag ik. Lag nu een klein plasje  en de zijkant was wat vochtig onder die plek. Maar de schoorsteen helemaal droog. Wil nu dus die randjes even dichtkitten met speciale kit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gaaf ding. Lijkt me geweldig om mee te werken.
Je hebt kachelkit. Maar of dit goed blijft bij direct vuur....
Ik denk dat je er slimmer aan doet om gewoon een gaatje te boren. Zodat het vocht dat er in komt gewoon uit kan. Met slag regen komt vocht op de meest gekke plekken.
 
GuusDupon zei:
KamadoJor zei:
Oeh, dat is wel veel, ja. Ik zie zo afgaande op de foto's, eigenlijk geen andere plek waar zoveel water in die asbak zou kunnen lekken dan de grote opening van de schoorsteenkap. Misschien dat wat vonkengaas dan wat zou kunnen helpen? Nouja, maar even afwachten wat die doek voor verschil maakt.
Heb de braai net nog even bekeken. Er zitten een rand op de plek waar het schuine gedeelte op de braai zelf komt waar ook wat water door kwam zag ik. Lag nu een klein plasje  en de zijkant was wat vochtig onder die plek. Maar de schoorsteen helemaal droog. Wil nu dus die randjes even dichtkitten met speciale kit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat voor kit ga je gebruiken? Ik heb wel vaker hittebestendige kit gezien, maar niet specifiek voor gebruik in een barbecue. Bestaat er voor buitenhaarden geen vilt ofzo zoals bij de  deksel van een kamado? Die dingen zullen toch vaker lucht- en waterdicht gemaakt moeten worden?
 
Wat voor kit ga je gebruiken? Ik heb wel vaker hittebestendige kit gezien, maar niet specifiek voor gebruik in een barbecue. Bestaat er voor buitenhaarden geen vilt ofzo zoals bij de  deksel van een kamado? Die dingen zullen toch vaker lucht- en waterdicht gemaakt moeten worden?
[/quote]


Ik heb bij mijn offset kachelkit gebruikt om wat gaten af te dichten. Zowel bij de schoorsteen als tussen de vuurkamer en de gaarkamer. Deze kit hardt uit bij hitte en zet dan ook wat uit. Werkt perfect.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Ik heb nog nooit met kachelkit gewerkt. Hoe hard hard dat uit dan? Als in: is het daarna nog makkelijk te verwijderen of los te krijgen? Mocht deze braai ooit nog eens van eigenaar moeten verwisselen, dan wil ik 'm nog wel uit elkaar kunnen halen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan