Beef en Steak

Zebrasteak met portjus, knolselderij en shitake

Noah

Stoker
Ik had al een tijdje twee mooie zebrasteaks (je weet wel, die streepjespaarden 😂) in mijn vriezer liggen. Aangezien dat nét ff te exotisch is voor de rest van het gezin en ik deze avond het rijk alleen had, moest het er maar van komen! Ik had nog nooit eerder zebra gegeten dus ik was uiteraard erg benieuwd. Het vlees zelf is erg mager en oogt als hertenbiefstuk.

IMG_9065.jpeg

Ik begon met het grillen van de knolselderij, waarna ik deze in melk met zout, tijm en knoflook kookte om er vervolgens een groffe puree van te maken.

IMG_9067.jpeg

Vervolgens mochten de zebrasteaks, voorzien van alleen wat grof zeezout, bij een dometemperatuur van 230 graden op het gietijzeren rooster van de Grill Guru. Na een paar minuutjes per kant haalde ik ze bij een kerntemperatuur van 45 graden van het rooster, waarna ze 10 minuten mochten rusten.

IMG_9069.jpeg

IMG_9071.jpeg

Ondertussen bakte ik shitake, sjalot, knoflook en tijm in roomboter. Eerder op de dag had ik al een jus gemaakt van port, wildfond, knoflook, sjalot en laurier. Nadat de steaks gerust hadden en een kerntemperatuur van ongeveer 49/50 graden hadden was het etenstijd!

IMG_9073.jpeg

Oordeel: verrassend lekker vlees! Ik had zelf een wat heftigere ‘wildsmaak’ verwacht maar dat viel echt reuze mee. Het vlees was botermals en qua smaak ook weer erg te vergelijken met hertenbiefstuk. Wat mij betreft zeker een aanrader! Had hem graag gecombineerd met een mooie Pinotage maar helaas, iets met dry january… Dan maar een alcoholvrije IPA erbij. Al met al toch lekker gegeten zo in m’n eentje! 😁

Wauw. Wat goed.

Zebra... waar tover je dat dan vandaan?

• Leuk
Waarderingen: Noah
Terug
Bovenaan Onderaan