BasBQ
Beef en Steak

Zalm op een Genootschapsplankje

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Al enige tijd lag er in de kast een stapeltje Genootschapsplankjes te wachten op een gelegenheid om verbrand te worden :p
Omdat dit weekend Rookworsten op het programma stonden dacht mijn vriendinnetje dat er in de WSM naast de worst ook wel plaats zou zijn voor een stukje zalm. Worst en zalm samen in de WSM leek me niet zo'n goed plan en dus was er een mooi stuk zalm over om gister op een plankje te leggen.

Het plankje heb ik laten weken in rum en de zalm gemarineerd met een mix van;

- Olijfolie
- Honing
- Mosterd
- Dirtrub


Zalm op het plankje en 40 minuutjes op 160 graden op de OTP met een handje appelhout..

IMG_2904.jpg


IMG_2903.jpg


IMG_2905.jpg


IMG_2908.jpg

 
hi Daan, dat ziet er lekker uit zeg! ik zal die combinatie ook eens proberen als vergelijk van de thai marinade (Sligro) waar wij verzot op zijn.
Ikzelf stook de noorse zalm altijd bij 190-200C direct boven de briketjes en dan precies 22 minuten....plankje is weliswaar maar eenmalig in te zetten, daar onderkant verkoolt, maar de red cedar rook komt in die 20 minuten " uit de oren"  van de OTP en doet zijn werk prima!
 
Als je nog meer rooksmaak wil kan je ook het plankje (zonder de zalm er op) voor enkele minuten boven de kolen leggen met gesloten deksel totdat het cederhout begint te roken. Dan draai je de plank om (zwarte kant naar boven) en leg je je zalm er op.
 
Ziet er prima uit, maar 40 minuten is wel lang voor een stuk vis
 
Boldeagle zei:
Ziet er prima uit, maar 40 minuten is wel lang voor een stuk vis

Helemaal mee eens maar toen ik hem na 25 minuten eraf haalde was hij nog niet goed.. Dus nog maar even terug.
Na 40 minuten nog steeds lekker sappig gelukkig.. Komt misschien omdat ik hem niet direct boven de kolen had maar half indirect..
 
Daan, ik kan je echt aanbevelen om te testen direct boven de briketten......ook hier wel eens half indirect en direct geprobeerd, maar bij lange na niet zo fijn van (rook) smaak..
en de plankjes hier zijn echt verkoold dan aan onderkant op de directe manier...
 
Plankjes gaan hier altijd direct boven een lekker bedje kolen, die dingen moeten roken. Zalm is dan in zo'n 16-18 minuten klaar.
 
Leuk om te zien dat je de plankjes ook voor het bereiden van vis kan gebruiken. Ik steek er m'n barbecue altijd mee aan...

Mooi klaar gemaakt Daan :)
 
Dennis +1  16-18 minuten bij jou en 22 minuten hier is mede afhankelijk van de dikte van de zalm en de afstand tot de briketjes, maar de boodschap naar Daan is dezelfde: FIRE THEM UP THOSE PLANKS!
 
Daan, hier rokende Q met zalm onder de dome!

523659_117213478436936_716648805_n_zps041099ed.jpg
 
Ik heb meer rook ;) Maar als je ze te heet stookt dan komen de eiwitten uit de zalm, je ziet dan wit vocht eruit komen, dat is ook weer niet de bedoeling ;)
 
ja Dennis, dit was een momentopname aan het begin van de sessie om Daan het beoogde effect te laten zien, in de praktijk is het 5 minuten later een stuk meer....
 
Mooi toch, volgende keer 20 minuten direct boven de kolen.
 
mijn vosje krijgt er rode, oeps, zwarte oortjes van  :D
 
Als je je zorgen begint te maken over de hoeveelheid rook , dan zit het goed  ;)
 
@ Boldeagle, ff off-topic, ik zie dat je niet veraf woont van de slijterij waar ik geregeld mijn wijn koop (Slijterij Gerard, net binnen dat winkelcentrum)
 
Lekker hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan