BasBQ
Beef en Steak

WSM Pizza- en vis/vlees rook modificatie

 

Dick3G

Stoker
Berichten
282
?Oorzaak? is eigenlijk de DPR.
Een prima ding dat ook heel goed werkt! Zeker als je met een wat groter gezelschap bent en meer pizza?s wilt bakken.

Wij zijn maar met z?n 2?en en ?op leeftijd?. Wij eten niet meer zo heel veel (vroeger een kippetje ieder was geen probleem, nu krijgen we met z?n 2?en met moeite 1 kippetje op)
En om dan de OTG (57 cm!) op te warmen om met de DPR 1 pizza te bakken, is dat wel zinnig? Het vreet immers kolen en hout, doordat er veel warmte verloren gaat via de open voorkant. Het grote voordeel is wel dat je door die open voorkant je pizza in de gaten kunt houden.

Vraag was dus, is er geen andere/slimmere oplossing voor ons? Minder kolen enz. en toch een hoge temperatuur om je pizza te bakken.
En toen zag ik de WSM staan. In mijn ogen eigenlijk (samen met de WGA) de meest veelzijdige uit de Weber-familie. Immers perfect in laag en traag, met de CSG prima als rookton te gebruiken, en als het middenstuk eruit gehaald wordt ook uitstekend te gebruiken als (in ons geval 47 cm) grill (als een soort Smokey Joe). 

En toen herinnerde ik mij dat warme lucht stijgt. Met andere woorden dat bijv. bij de WSM (en alle kogel-BBQ?s) het heetste punt helemaal boven in de deksel zit!

Het bovenste rooster van de WSM zit op ongeveer ? hoogte. Als ik nu eens iets zou kunnen bedenken dat het rooster van de WSM omhoog zou brengen, in de extra warme zone, dan zou ik daar perfect onze gezamenlijke, op steen gebakken, pizza kunnen bereiden?  En dan ook nog, met naar ik inschat, minder kolen enz. Je mist dan natuurlijk wel het visuele contact met je pizza, dat je wel hebt met de DPR.

En toen, op een moment vrij van Kalashnikov (het zwaardere broertje van Korsakov) kreeg ik een helder idee.
Als ik de kolenmand van de WSM nu eens op het rooster zet waar normaal de waterpan zit, dan heb ik 1) voor het bovenste rooster een prettige werkhoogte gecre?erd en 2) de warmte een heel stuk omhoog gebracht.

En toen werd het knutsel-time. Ik heb uit hardboard een malletje gezaagd en die naar de smid gebracht met de vraag of hij dit voor mij zou kunnen maken. Was geen probleem eind van de week klaar, dacht ?ie. Heeft dus wel wat langer (1 maand) geduurd).

Demalletjes.jpg


De modificatie bestaat uit een boven rooster met een doorsnede van 40 cm en groot genoeg om een pizzasteen op te leggen, een ring die of op het WSM rooster rust, of vrij gebruikt kan worden en een baffle plate (een vlam afleider).

Heteindresultaat.jpg


Het bovenrooster komt 12 cm boven het WSM rooster uit. Met steen, zo?n 13 cm, dus volop in de hete zone in het deksel.

Dus pizza bakken is: kolenmand omhoog kolen en hout erin, bovenrooster op het WSM rooster zetten, baffle plate eronder om de directe vlammen op te vangen, steen erop en gaan!

AlsWSMPizzaappl.jpg


Metpizzasteen.jpg


Deze Pizza modificatie is trouwens ook te gebruiken op bijv. de OTP

AlsOTGPizzaappl.jpg


Achteraf blijkt mijn pizzabak idee toch niet zo?n unieke uitvinding te zijn. Ik kwam, toen de boel bij de smid lag, op internet meer artikelen tegen over (o.a. WSM) ?grid extenders? met hetzelfde doel.

Maar, er zit 1 andere feature aan en wel de volgende.

Nadat je de WSM weer in uitgangspositie (kolenmand, onderin, waterpan weer op z?n plek) hebt gebracht, kan je het WSM bovenrooster eruit nemen. Daarvoor leg je de ring in de plaats en daarop zet je het boven rooster. En zonder baffle plate heb je ineens een hele ruimte. Aan het bovenrooster haak je IKEA haakjes en daartussen kan je bijv. vissen, of een stuk bacon of? hangen. Met andere woorden er kan hangend gerookt worden!

Alsoavisroker.jpg

 
Dick, het lijkt mij echt helemaal geweldig, Ik vind het een heel erg mooi project waar je mee bezig bent.
Ben heel erg nieuwsgierig hoe het in de praktijk gaat werken, maar daar gaan we binnenkort de foto's van zien.

Kan je het via jou smid ook laten verchromen? dat werkt een stukje Hygi?nischer en het maakt ook veel makkelijker schoon.

Ik ben TROTS op je
 
Dank Leo! Het heeft wel wat moeite gekost. 'kweet nog steeds niet wat ik vandaag precies gedaan heb  maar het moet te reproduceren zijn!
Wa verchromen betreft, laat maar, dat kost echt handen vol met geld. Ik stook de boel wel een keer heel heet op en dan aan de slag met crisco.

 
Hehe, je hebt er lang op moeten wachten zeg! Mooi ding, en mooi verhaal m?t foto's. Geweldig, ik ben heel benieuwd wat je daar voor lekkers vanaf gaat halen!
 
Mooi project, ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
 
Wat een bijzonder project, zoiets ben ik nog niet tegengekomen!

Verchromen zou ik zeker niet doen, gewoon goed seasonen. Heb weleens gevraagd voor de bumper van de Amerikaan die ik toen had, dan schrik je je echt rot.
 
Ziet er goed uit,ben benieuwd naar je gebruikerservaring.
 
Puik project, gauw maar eens uitproberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan