BasBQ
Beef en Steak

WGA Tips and Tricks, Do's and Don'ts ?

Douwe

Vuurmaker
Berichten
55
Aangezien er steeds meer mensen een WGA hebben is het misschien wel handig om een algemeen draadje te hebben waar alle wetenswaardigheden over het gebruik deze Q in staan.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel ecobrasa kooltjes er ongeveer nodig zijn bij indirect bbq-en om een temperatuur van ongeveer 350F/175C op het indirecte deel van rooster te hebben.

Verder, ik neem aan dat je bij het indirect gebruik het lucht toevoer rooster in het deksel boven de kooltjes dicht laat zitten en boven het indirecte deel de boel open zet? Het omgekeerde zal vast gelden voor de toevoer aan de onderkant, daar zet je de boel bij de kooltjes een beetje schuin zodat daar lucht naar binnen kan en bij het indirecte deel moet de boel zoveel mogelijk dicht staan?

Hmm, meer vragen schieten me eigenlijk niet te binnen dus het zou kunnen dat dit een heel kort draadje wordt  ;D.
 
Ik gebruik de WGA om te grillen, dus heb ik boven alles open staan en oner voor de helft. Ik gebruik een ministarter van Eco logisch, die past gewoon in je WGA ;).

Ik heb op de bodem van de WGA een dubbelle laag alluminiumfolie ligeen teggen het inbranden van de vlees sappen en om het makkelijk schoon te maken.
 
Als ik op de WGA sat? doe grillen.
maak ik aan de voorkant een strook alu folie ongeveer 4cm,
een heat deflector voor de stokjes dat ze niet doorbranden ;)
 
Indirect doe ik zoals je beschrijft Douwe, aluminiumfolie naast de kooltjes of een lekbakje om het vet op te vangen dan blijft het een beetje netjes.
 
noskos zei:
Indirect doe ik zoals je beschrijft Douwe, aluminiumfolie naast de kooltjes of een lekbakje om het vet op te vangen dan blijft het een beetje netjes.

En hoeveel kooltjes gebruik je ongeveer voor een indirecte sessie?

Ik neem aan dat het gebruik van zilverfolie onder de kooltjes geen kwaad kan? De boel zal toch niet zo warm worden dat er 'iets' vrijkomt?
 
nee, aluminiumfolie kan totaal geen kwaad. is alleen om de WGA schoon te houden.

ik zou er dan denk ik max 10 op doen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zo mee bezig ben, ik ben ook geen zuinige stoker  ;)
 
Douwe, ligt aan de grote van je kolen ;).

Leg ze voor je ze aansteekt eerst even in de WGA dan weet je precies hoeveel je er nodig hebt.
 
dat is een slimme tip  ;)
 
Voor direct kan ik het inderdaad op die manier wel aardig inschatten met ecobrasa (zeker niet de hele bodem 'bedekken' want dan wordt het een crematie festijn). Ik ga wel eens beginnen met 15 ecobrasa blokjes aan een kant en dan kijken/meten hoe warm dat in het 'indirecte' gedeelte wordt.
 
15 indirect is vrij veel hoor, 10-12 ecobrasa komt meer in de richting.
 
Hoi Douwe
Ik is nieuw in bbq/Wga land. Vandaag vanuit Brabant naar A'dam voor de ecobrasa want ik had er zoveel over gelezen. Ik ben op zoek naar setups voor diverse temperaturen voor de Wga icm de ecobrassas. Ik had al voor steak en chickenwings 22-24 gevonden voor direct. Voor indirect zag ik een rosbief met slechts 6(mini minion) zelf heb ik vandaag voor het eerst met eb gewerkt. 10 stuks (3-4-3) ongeveer 1/3 vh kolenrooster en hitteschildje. Schuiven onder zo ver mogelijk diagonaal. Boven de kolen in deksel dicht en de andere vol open. Zonder vlees heb ik indirect met mijn fantast Ikea metertje 169 gemeten. Met vlees (kippedij) zakte dit redelijk snel richting 112. Enige tijd later was dit nog 85 en na 2.5 uur was het wel gedaan en rond de 73. Alleen de kernen vd eb gloeiden nog. Exacte meettijdstippen heb ik niet. Is dit verloop enigszins herkenbaar voor andere Wga/eb gebruikers en dat het dan na 2.5 uur klaar is?

Grtz. Jeroen
 
temperatuur heeft veel te maken met gloeimassa, ik heb eerder de neiging om meer/minder briketten te gebruiken in mijn WGA om de temperatuur te sturen dan met de sleuven te gaan knoeien. Die gebruik ik eerder om kleine correcties te doen.
onderaan zet ik bijna altijd volledig open en bovenaan hangt het er van af maar met een 10-tal briketten zou 1 volledig open moeten lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan