BasBQ
Beef en Steak

Welke steen pizza op voorbereiden

Voor buiten wel even een paar handvatten om te voorkomen dat je tegels los vriezen.

Ten eerste dien je 1% van de langste lengte van een tegel (vierkant maakt dan niet uit) als voegbreedte aan te houden.
Bij een 60x60cm tegel krijg je dan een 6mm voeg. Vele vinden dit te breed, maar een tegel werkt nauwelijks, de voeg is elastisch en dient alle werking op te vangen. Buiten dus meer als binnen omdat de temperatuursverschillen groter zijn.

Ten tweede dien je voor te strijken, is hier al genoemd.

Ten derde dien je een lijmkam met voldoende grote rillen te nemen zodat je een voldoende dikke lijmlaag krijgt.
Bij 60x60cm tegeld dien je een 10x10mm kam te gebruiken.

Ten vierde en laatste dien je een goede lijmtechniek te gebruiken. Hierbij met de kam alleen rechte lijnen trekken, en niet zo’n fantast kromme, daar krijg je luchtinsluitingen van. Verder dien je buttering/ floating te lijmen, dat wil zeggen dat je de ondergrond met de lijmkam insmeert, en de onderzijde van de tegel volledig insmeert. Stellen is bijna niet mogelijk, dus je zult de dikte secuur aan mieten brengen. Ook mag je geen nivellerings hulpjes gebruiken, deze blijven namelijk achter onder de tegel en daar kan vocht onder komen. Bovendien ga je bij nivelleren de tegel lostrekken van de lijm en dat mag juist niet.

Hier een perfecte uitleg waarom je rechte lijmrillen moet trekken:

Hier zie je hoe je de tegel aan de achterzijde kunt insmeren:
 
Voor buiten wel even een paar handvatten om te voorkomen dat je tegels los vriezen.

Ten eerste dien je 1% van de langste lengte van een tegel (vierkant maakt dan niet uit) als voegbreedte aan te houden.
Bij een 60x60cm tegel krijg je dan een 6mm voeg. Vele vinden dit te breed, maar een tegel werkt nauwelijks, de voeg is elastisch en dient alle werking op te vangen. Buiten dus meer als binnen omdat de temperatuursverschillen groter zijn.

Ten tweede dien je voor te strijken, is hier al genoemd.

Ten derde dien je een lijmkam met voldoende grote rillen te nemen zodat je een voldoende dikke lijmlaag krijgt.
Bij 60x60cm tegeld dien je een 10x10mm kam te gebruiken.

Ten vierde en laatste dien je een goede lijmtechniek te gebruiken. Hierbij met de kam alleen rechte lijnen trekken, en niet zo’n fantast kromme, daar krijg je luchtinsluitingen van. Verder dien je buttering/ floating te lijmen, dat wil zeggen dat je de ondergrond met de lijmkam insmeert, en de onderzijde van de tegel volledig insmeert. Stellen is bijna niet mogelijk, dus je zult de dikte secuur aan mieten brengen. Ook mag je geen nivellerings hulpjes gebruiken, deze blijven namelijk achter onder de tegel en daar kan vocht onder komen. Bovendien ga je bij nivelleren de tegel lostrekken van de lijm en dat mag juist niet.

Hier een perfecte uitleg waarom je rechte lijmrillen moet trekken:

Hier zie je hoe je de tegel aan de achterzijde kunt insmeren:
Zo dan, dat is me een uitleg waar ik zeker wat mee kan want die vragen had ik onder andere al. Het word de eerste keer dan zijn dit soort tips zeer handig. Ook duidelijk dat ik dus op de tegel geen kammen hoef te maken.

De hoogte van de tegel word dan ook beïnvloed door de kam dan toch? Zoals je aan geef 10x10 dus ook 10mm hoog? Of begrijp ik dat verkeerd?

Dan nog een vraagje, ik hou dan naast de 60x60 tegel dus 6mm ruimte. Dan is de bedoeling om er mozaïek tegels tussen te maken en eromheen . Het oog is gevallen op natuursteen maar nu vraag ik mij af of dit wel kan voor buiten? Deze matjes zijn 30x30 maar moet ik ook tussen die matjes dan een voeg van 3 mm houden? Oja en niet onbelangrijk heb ik aan 5 kg genoeg voor de lijm? Plaat is 160x80.
 
De rillen zijn 10x10, maar die druk je plat naar de lege zijdes, er zal circa 5 mm hoogte overblijven.
Of de natuursteen goed gaat hangt af of het vorstbestendig is. Meestal is natuursteen licht poreus en zal het alleen goed gaan als deze voldoende dik is.

De vloertegels zijn meestal 10mm dik, natuursteen moet eigenlijk veel dikker zijn. Dat is ook een aandachtspunt, verschillende tegels moeten dezelfde dikte hebben. Ik zou hier nog eens over nadenken, de meeste bouwmarkttegels zijn voor binnen, niet voor buiten, en die mozaïek tegels ben ik niet zeker.

Voeg van 6 mm inderdaad, mozaïek zijn veel kleiner, dan kan een kleinere voeg, maar of dit fraai is moet je zelf bekijken.
Verbruik van lijm kun je uitrekenen, ik gebruik Schönox lijm, die kan je op de site na zoeken.
Lijm is de Schönox SK, voegmiddel is Schönox UF Premium en voorstrijk Schönox HK.
Dit is allemaal ook bij de Hornbach te krijgen. Voegmiddel heb je in meerdere kleuren, die moet je bij de tegel uitzoeken.

Oh ja, na het tegelen de voegen met een krabber tot op het blad uitkrabben, de voeg moet volledig tot de bodem ingewassen worden voor een optimale vulling.
 
Inderdaad die mozaïek die ik in gedachten heb is voor binnen. Ik ga morgen wel eens kijken in het echt :) bedankt voor de info
 
Goed ben ik weer in dit topic. Het volgende punt. De hoogte van de tafel.. Hoe hoog hebben jullie hem gemiddeld om op te werken. Ik weet dat het per persoon verschilt maar ik heb het geheel nu op 102 cm, daar komt de tegel dikte nog op dus ik zit dan op 103,5 max. Ik vind dit eigenlijk erg hoog als je het geheel zo ziet vandaar de vraag :)
 
Het zal er een beetje aan liggen hoe groot je zelf bent.

Een keuken is gemiddeld tussen de 90 en 95 cm hoog.

103 is in mijn ogen echt veel te hoog, dat werkt niet prettig.

Zoek eens een rolmaat en meet is wat rond in huis, de keukentafel, het aanrecht enz. enz.
Dan vind je snel de hoogte die voor jou fijn is.
Je moet jezelf voorstellen dat je er aan staat te werken. (Snijden, kneden, bewerken)
Als je dit ongelukkig moet gaan staan te doen hou je het niet lang vol.
Probeer de hoogte van de bbq’s ook mee te nemen in je berekening.

Denk ook aan evt. Accessoires die nog wil aanschaffen.

Een rotisserie steekt uit, dat moet wel passen boven/langs je blad.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Bedankt voor de reactie, dan gaat die zakken. Het aanrecht is hier 90 maar te laag dus ik maak het geheel 95cm dan moet ik goed zitten. Ik twijfelde al met die hoogte maar bij deze bevestigd. Het ei komt er los bij te staan dus dat komt goed.
 
Ben zelf 1,88cm en aan een hoogte van 93-95cm sta ik zelf het prettigst, maar mijn vrouw die 1,78 is staat ook prima achter het aanrecht van 93cm hoog, alleen roeren in de pan is te hoog, zij zou eigenlijk aan 88-90cm max moeten staan.

Bij kneden moet je kracht zetten, dan is iets te laag meestal minder erg als te hoog, aangezien je lichaam dan boven het blad hangt, terwijl te hoog wel problemen geeft.

Klassieke houtbewerkers die met de hand schaven hebben ook meestal iets lagere werkbanken, als ik louter snijwerk moet doen of licht werk is de hoogte van 95cm voor mij te laag, dan mag die nog wel iets hoger zijn.

De keuken stond al in het huis toen we het kochten en mijn vrouw staat daar meestal aan (is haar hobby) dus dan is het beter voor haar dan voor mij. De BBQ mag van mij ook wel iets hoger zijn, die gebruik ik dan weer meer.
 
Gisteren de poten ingekort waardoor het geheel lager staat en na mijn idee ook beter nu.

Nu wil ik één deze dagen gaan tegelen maar het weer is niet super.

Kan ik het blad tegelen in de schuur om het later te verplaatsen naar de plek of komt dat niet goed met de tegels? Dikte plaat is 18mm :)
 
Poten zitten er wel vast onder maar de plaat dikte kan het dus niet aan om daarna het geheel te verplaatsen begrijp ik.. Dan moet ik wachten op mooi weer:)
 
D
Lees beter, staat toch weber universeel
idd je moet beter lezen. Dat is deze primer.

Daar staat toepassing hout vermeld.

We moeten het over bbq hebben en geen primers. :)
Ik ga mijn pulled pork uit elkaar trekken.
 
We moeten het over bbq hebben en geen primers. :)
Dan hebben alle rubrieken waar geen BBQ gebruikt wordt geen zin.

Je opmerking dat de voorstrijk geschikt moet zijn is wel nuttig, de door mij geadviseerde Schönox HK is ook geschikt voor buitengebruik en voor hout.

Wat mij betreft is de Gamma niet de beste bouwmarkt voor de betere producten en adviezen, en de info op de site is gebrekkig. Met die Weber producten zal weinig mis zijn, ik zie de professionals nooit gebruiken en gebruik het zelf ook niet. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten, zolang het product maar geschikt is voor de toepassing waarvoor je het wilt gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan