BasBQ
Beef en Steak

WBQA wint weer aan populariteit...

APPELBOOM

Vuurmaker
Berichten
59
De WBQA heeft weer een bluts bij in hun imago...

Naast de nieuwe liefde van KCBS doe ik ook al eens graag mee aan culinaire wedstrijden.
Zo van die wedstrijden waar je volledig kunt laten gaan in garnituren...

Dus zijn we deze zomer naar gothenburg, zweden getrokken voor het WK van WBQA.
Deze trip heeft veel geld gekost...
BBQ's naar daar zeulen, ferry, diesel, eten, verblijf, etc. etc.
de plaatsen waren zeer klein een tent 4 op 4 m en nog eens hetzelfde als plaats voor de bbq's
Wilde je een verharde vloer? betalen. stroom?betalen. Parkeren in de buurt? minstens 25 euro per dag
Internationaal was er reclame gemaakt voor het wk met een prijzenpot van 30 000 euro...
Toen we daar aankwamen was het een WK, het zweeds kampioenschap en het scandinavisch kampioenschap....

De winnaars hebben 2 maand op hun wedstrijdgeld moeten wachten...
En de WK ging met een kleine 2500 euro naar huis (van een pot van 30 000 euro?)


Nu 4 maand later, worden we vriendelijk verzocht om nog eens 34 euro te storten omwille van belastingen in zweden :-/

De klucht is dat WBQA eigenlijk geen culinaire contest meer is...
Voor mij is dit over en uit! Als ik een culinaire contest doe dan zal het wel 1 zijn die georganiseerd is door een onafhankelijke organisator!


Nu ivm die 34 euro...
Wij hebben geen zin om deze te betalen...
Maar nu moeten we enkel nog uitzoeken of we hierdoor in problemen kunnen geraken...
We willen nog graag in zweden komen  (smoke on the north)
 
lekker verhaal weer.
 
Ik heb het al zo vaal gezegd, waarom verenigen de teams die graag culinair barbecue?n zich niet gewoon in een nieuwe organisatie. De WBQA bendeleiders zitten er in voor commercie en niet vanwege hun liefde voor het barbecue?n.
 
noskos zei:
Ik heb het al zo vaal gezegd, waarom verenigen de teams die graag culinair barbecue?n zich niet gewoon in een nieuwe organisatie. De WBQA bendeleiders zitten er in voor commercie en niet vanwege hun liefde voor het barbecue?n.
Was het maar zo simpel...
Iedereen heeft dat idee, maar de vraag is wie wilt er zijn tijd insteken en is sterk genoeg om zoiets te dragen?
Als je nu een culinaire contest organiseert komen er maar 5 teams opdagen...
En een wbqa wedstrijd lokt telkens een hoop teams. Dat is onbegrijpelijk!

 
De BBQ society cook-off is een paar jaar geleden ook klein begonnen. Zoiets moet in een meer culinaire setting ook wel te starten zijn.
Met alle achtergrondverhalen voel ik ook niets om met de WBQA mee te doen, maar wellicht is het mogelijk om eens vanuit dit genootschap zoiets op te starten.

Qua organisatie zou ik er totaal geen zin in hebben, maar meedoen zou ik zeker!
 
Hoi Dave, had op FaceBook al wat voorbij zien komen. Vind het een vreemd verhaal.

Er wordt jullie dus gevraagd om achteraf nog eens belasting te betalen, is dat over de inschrijfkosten of over het prijzengeld?

Denk niet dat dit in Nederland mogelijk is, daar betaal je alles inclusief BTW, dat kan je dan naderhand terugvragen als je een bedrijf hebt. Bij de Cook-Off zijn we vrijgesteld van BTW, we rekenen geen BTW en vragen ook geen BTW terug als we het moeten betalen.

Zou eens een mailtje sturen naar de Zweedse Ambassade, wellicht proberen ze je gewoon nog meer geld uit de zak te kloppen.
 
Frits zei:
Hoi Dave, had op FaceBook al wat voorbij zien komen. Vind het een vreemd verhaal.

Er wordt jullie dus gevraagd om achteraf nog eens belasting te betalen, is dat over de inschrijfkosten of over het prijzengeld?

Denk niet dat dit in Nederland mogelijk is, daar betaal je alles inclusief BTW, dat kan je dan naderhand terugvragen als je een bedrijf hebt. Bij de Cook-Off zijn we vrijgesteld van BTW, we rekenen geen BTW en vragen ook geen BTW terug als we het moeten betalen.

Zou eens een mailtje sturen naar de Zweedse Ambassade, wellicht proberen ze je gewoon nog meer geld uit de zak te kloppen.
Dit gaat over belasting op het inschrijvingsgeld. Ik heb de vraag ook gesteld aan thomas eriksson van de flaming pigs.
hij schaamde zich in de plaats van de organisatoren en zou zoiets nooit betalen...
 
El Fumarole zei:
De BBQ society cook-off is een paar jaar geleden ook klein begonnen. Zoiets moet in een meer culinaire setting ook wel te starten zijn.
Met alle achtergrondverhalen voel ik ook niets om met de WBQA mee te doen, maar wellicht is het mogelijk om eens vanuit dit genootschap zoiets op te starten.

Qua organisatie zou ik er totaal geen zin in hebben, maar meedoen zou ik zeker!
wij weten dat zaken moeten groeien en waren zeer blij dat we dit jaar al 13 KCBS teams hadden :)
Maar culinair is in dalende trend... En zolang WBQA zulke zaken uitsteekt vrees ik dat deze trend zo gaat doorgaan...
 
Harry en Mike hebben een aantal jaar het NK georganiseerd, een toen WBQA aangelegenheid. Daarbij waren 13-15 teams wat er kwam opdagen, een deel was dan ook nog Belgisch.
Culinair BBQ'en eerlijk doen is lastig, jurering is moeilijk door opmaak, je kunt bepaalde teams herkennen daaraan. Meedoen is moeilijk voor amateurs vanwege veel bordjes, hoog niveau etc. Dus het blijft een spelletje voor een zeer select groepje spelers.
KCBS is veel laagdrempeliger, eerlijker en goedkoper voor beginnende teams. Kip, ribs en pulled pork maakt iedereen weleens en die brisket doe je de eerste keer er voor de lol bij. Tentje en een paar UDS'en of WSM's en je kunt een wedstrijd doen.
Daarom hebben we nu meer dan 50 KCBS teams in Nederland.
 
kennelijk is er sinds 2000 / 2001 nog steeds niet veel veranderd.....alleen jammer voor iedereen die er toch z'n ziel en zaligheid in gooit tijdens een wedstrijd waarvan je hoopt "dat het goed zit"  :(
 
noskos zei:
Harry en Mike hebben een aantal jaar het NK georganiseerd, een toen WBQA aangelegenheid. Daarbij waren 13-15 teams wat er kwam opdagen, een deel was dan ook nog Belgisch.
Culinair BBQ'en eerlijk doen is lastig, jurering is moeilijk door opmaak, je kunt bepaalde teams herkennen daaraan. Meedoen is moeilijk voor amateurs vanwege veel bordjes, hoog niveau etc. Dus het blijft een spelletje voor een zeer select groepje spelers.
KCBS is veel laagdrempeliger, eerlijker en goedkoper voor beginnende teams. Kip, ribs en pulled pork maakt iedereen weleens en die brisket doe je de eerste keer er voor de lol bij. Tentje en een paar UDS'en of WSM's en je kunt een wedstrijd doen.
Daarom hebben we nu meer dan 50 KCBS teams in Nederland.
Ik denk dat dat inderdaad de kracht is. Het moet domweg jureerbaar zijn. Culinaire bordjes zijn natuurlijk een feest van beleving en smaak, maar om te vergelijke is het appels en peren. 
Om onduidelijke redenen heb ik nu wel ineens weer zin in ribs :)
 
El Fumarole zei:
noskos zei:
Harry en Mike hebben een aantal jaar het NK georganiseerd, een toen WBQA aangelegenheid. Daarbij waren 13-15 teams wat er kwam opdagen, een deel was dan ook nog Belgisch.
Culinair BBQ'en eerlijk doen is lastig, jurering is moeilijk door opmaak, je kunt bepaalde teams herkennen daaraan. Meedoen is moeilijk voor amateurs vanwege veel bordjes, hoog niveau etc. Dus het blijft een spelletje voor een zeer select groepje spelers.
KCBS is veel laagdrempeliger, eerlijker en goedkoper voor beginnende teams. Kip, ribs en pulled pork maakt iedereen weleens en die brisket doe je de eerste keer er voor de lol bij. Tentje en een paar UDS'en of WSM's en je kunt een wedstrijd doen.
Daarom hebben we nu meer dan 50 KCBS teams in Nederland.
Ik denk dat dat inderdaad de kracht is. Het moet domweg jureerbaar zijn. Culinaire bordjes zijn natuurlijk een feest van beleving en smaak, maar om te vergelijke is het appels en peren. 
Om onduidelijke redenen heb ik nu wel ineens weer zin in ribs :)
Het is niet alleen het jureren dat moeilijk is...
Ook voor de teams is KCBS aangenamer omdat ze een zekere feedback hebben en kan je verder sleutelen aan je recept.
Bij culinair is het er meer erop of erover...
En omdat de categorie?n steeds anders is kan je niet verder bouwen op wat je al gepresteerd hebt...

btw laat die ribs ook maar langs hier passeren ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan