BasBQ
Beef en Steak

Wat moet ik nou met deze gietijzeren roosters doen?

D

Dave

Gast
Heb voor mijn verjaardag een gietijzeren rooster en bakplaat gekregen. Ben er super blij mee en wil ze graag zsm gaan gebruiken. Ze zijn niet ge?mailleerd maar volgens de leverancier zouden ze gelijk te gebruiken moeten zijn zonder voorbehandeling. Overal lees ik echter over inbranden/seasonen van gietijzer. Ik heb maar ff wat fotootjes er bij gedaan, wie weet zit er een andere coating o.i.d. op waar ik niet van weet en die wel door een van jullie herkend wordt? Hoop dat een van jullie mij verder kan helpen, ik twijfel in ieder geval wat ik moet doen. Alvast bedankt! :)

312e2d484b60a1d0df9f0a21b6071aec_zpsa92698d3.jpg


ed3bf2571d6b63b7fec1fbd029c6b593_zps6b6d4701.jpg


c3bada249e6bdb3b9e32c5ad19f2866f_zpsc8209a60.jpg


de5de556fcb43dfaed2addd9a573f73e_zpseb0c0ea1.jpg
 
Aan de kleur te zien zijn ze ingebrand, anders hadden ze een lichtere kleur. Gewoon gebruiken dus.
 
Noskos +1
En als ze teveel aanbakken, kun je ze natuurlijk altijd goed schoonmaken en alsnog in de Crisco zetten.
 
denk dat je ze ook gewoon kan gaan gebruiken
 
Duidelijk! Ik ga ze dit weekend gewoon gebruiken. Laat jullie weten hoe het is gegaan. Komen er nog twee kleine vragen bij me op:
1) Nu we tot deze conclusie zijn gekomen, moet het rooster dan uberhaupt nog vooraf schoongemaakt worden met een zeepsopje (ivm evt waxlagen) of is jullie vermoeden dat dat hier niet van toepassing is omdat ze al ingebrand zijn?
2) Bij eerste (en ook bij normaal) gebruik van gietijzer is dan het ingebrande rooster voldoende om vastplakken te voorkomen of gebruiken jullie nog olie op het vlees bijvoorbeeld?

Zie wederom uit naar jullie reacties. Thnx :)
 
gietijzer zoiezo niet schoonmaken met een sopje, en als je iets van olie wilt gebruiken kan dat nooit kwaad
 
Geen sop gebruiken, en olie op het vlees is een goed idee. En rustig laten liggen dat vlees tot het makkelijk los komt.
 
Uiteindelijk toch nog even een terugkoppeling van mijn kant. Ik heb de roosters nu twee keer gebruikt en dat ging hartstikke goed. Vlees bleef (nagenoeg) niet plakken en werd voorzien van mooie grillstrepen. Ik ben vooralsnog tevreden. De reageerders in ieder geval bedankt voor de snelle hulp toen ik een vraag had.

Groeten,
Dave
 
Terug
Bovenaan Onderaan