BasBQ
Beef en Steak

Volledige filet mignon

V

Vbkk

Gast
Komt mijn vriendin zonet van de makro thuis met een (mooi) stukje Argentijnse filet mignon.
Ongeveer 1,2kg puur vlees dat ik morgen voor visite moet klaarmaken.
Voor kruiding dacht ik het simpel te houden, peper en zout. ( en chimichurri)
voor het grillen weet ik het helaas niet zo goed aangezien ik dacht gewoon in zen geheel te doen en niet als verschillende stukken.
Maar eerst dichtschroeien en dan indirect verder of omgekeerd? Hoe lang zou dit stuk zo nodig hebben op zen geheel dan?
Of misschien toch beter aparte stukken?
Hopelijk kan iemand me even verder helpen.
 
Ik zou hem indirekt doen tot 48 graden kern.
Daarna even lekker rondom schroeien voor een mooie bruine buitenkant.
Dan laten rusten en aansnijden.
Eventueel na het snijden nog wat zout en peper toevoegen.

Wil je hem meer medium dan tot 53 graden kern
 
Ik zou hem doen zoals in de Amerikaanse steakhouses. Geportioneerd en omwikkeld met bacon.
 
Ik ga hier even mee met Bert.
Bacon is altijd lekker, maar voor een mooi stuk vlees als dit in mijn opinie niet nodig.
Om de smaak nog wat verder op te krikken gebruik ik bij dit soort stukken wel eens een knoflookolie. Gewoon enkele gekneusde knoflooktenen rustig opwarmen in een pan met een paar eetlepels olijfolie tot de smaak goed in de olie zit. Olie dan gebruiken om je vlees op het laatst even af te kwasten.
Succes met je lappie ;D
 
Sta me toe hier ook een tip binnen te smijten...
Indirect garen tot 50gr, dan korsten, rusten...

Wil je het puur: trancheren en gewoon wat fleur de sel en zwarte peper. Eventueel goede olijfolie
Wil je het fris: trancheren, fleur de sel en zwarte peper + Gremolata

Is zowat hetzelfde als chimichurrie maar minder overheersend...

Zo maak ik het:
Bos bladpeterselie, blikje ansjovis, zeste van citroen + eventueel sap, knoflook en beetje goede olijfolie. Alles fijn hakken en dat op je vlees.
Wordt ook veel gegeten bij Osso Bucco.
 
aemkei zei:
Sta me toe hier ook een tip binnen te smijten...
Indirect garen tot 50gr, dan korsten, rusten...

Wil je het puur: trancheren en gewoon wat fleur de sel en zwarte peper. Eventueel goede olijfolie
Wil je het fris: trancheren, fleur de sel en zwarte peper + Gremolata

Is zowat hetzelfde als chimichurrie maar minder overheersend...

Zo maak ik het:
Bos bladpeterselie, blikje ansjovis, zeste van citroen + eventueel sap, knoflook en beetje goede olijfolie. Alles fijn hakken en dat op je vlees.
Wordt ook veel gegeten bij Osso Bucco.

Ik vind marinade met knoflook altijd te snel bitter worden als je 'm mee moet verhitten. Maar het recept ziet er wel heerlijk uit. Smeer je dat er dan vlak voor het opdienen op? Heel kort meebakken ofzo?
 
El Fumarole zei:
aemkei zei:
Sta me toe hier ook een tip binnen te smijten...
Indirect garen tot 50gr, dan korsten, rusten...

Wil je het puur: trancheren en gewoon wat fleur de sel en zwarte peper. Eventueel goede olijfolie
Wil je het fris: trancheren, fleur de sel en zwarte peper + Gremolata

Is zowat hetzelfde als chimichurrie maar minder overheersend...

Zo maak ik het:
Bos bladpeterselie, blikje ansjovis, zeste van citroen + eventueel sap, knoflook en beetje goede olijfolie. Alles fijn hakken en dat op je vlees.
Wordt ook veel gegeten bij Osso Bucco.

Ik vind marinade met knoflook altijd te snel bitter worden als je 'm mee moet verhitten. Maar het recept ziet er wel heerlijk uit. Smeer je dat er dan vlak voor het opdienen op? Heel kort meebakken ofzo?

Neen, is geen marinade hoor.
Doe je gewoon zo koud en vers gesneden op je gebakken vlees.
Alleen niet in de blender maken, want dan krijg je een saus bijna als een pesto.
Het beste is, hakken met het mes.

gremolata.jpg

 
Bedankt voor de tips.
Hoewel bacon idd altijd lekker is ga ik toch voor puur deze keer.
Ik denk dat ik voor indirect tot ongeveer 50 ga en dan dichtschroeien zoals Bert en Fumarole voorstelden.
Zou ik dan hoge of gemiddelde warmte nemen voor het indirecte deel?
Iemand een idee hoe lang dit ongeveer zou duren? Kwestie van hem er op tijd te kunnen opleggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan