BasBQ
Beef en Steak

Vive la France: Tarte tatin aux oignons

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.926
Poh, bijna was het niet gelukt om mee te doen aan de wedstrijd waar ik het thema aan mocht geven. Wat een fiasco was dat geweest. Gelukkig, na vele dagen wind, storm, regen en vooral nog heel veel meer wind..: Hadden we eindelijk een mooi zonnig weekend, en dat was maar goed ook.

Vanalles gezien en bedacht, maar zo kwamen wat leden hier met ideeën die ik had, en uiteindelijk.. Tja jullie weten het inmiddels al te best.. Als ik de vrouw gelukkig kan maken dan doe ik dat. Ze wilde zo graag weer een keer die uien taart eten die we ooit eens gemaakt hadden.. Gezien dat eigenlijk een tarte tatin is, hebben we dat recept gekozen om mee te doen met de wedstrijd.
Spoiler: hij is fantastisch lekker, en geweldig leuk om te maken op de Q.

De middag maar alvast wennen met een heerlijke madeleine;
AC7D6539-EB9A-40DE-AA4C-6BA38261B2D9.jpeg


Goed, We begonnen met het eitje op te warmen en de mise en place klaar te zetten in de buiten keuken.
83C9A7D1-4A5E-400F-A4E1-05832CE87FD9.jpeg

We smolten 50g boter in de skillet toen de fik er lekker in zat. Vervolgens 4 laurier blaadjes en lekker veel tijm (vers, 2 el ofzo) toegevoegd.
011A15CA-1F5A-45F9-B17E-D672036303D7.jpeg

37993E22-61F3-4725-8B44-3939335BD5A1.jpeg


Dit even laten pruttelen. Daarna een mengsel van 100ml water, 4 el appel cider azijn en 2 el bruine suiker toegevoegd. Ondertussen werd het wel erg warm in de pit, dus even apart genomen om de uien op de gesneden kant in de skillet te leggen (4 uien 4a5 cm doorsnede). De gaatjes opgevuld met 4 gehalveerde knoflook tenen.
A2050241-E2E0-43B3-B5D8-FA750EF9C259.jpeg

Vervolgens een deksel gemaakt met behulp van alu folie om de uien lekker zacht en gaar te stomen..

847833AA-96B2-4B09-9D1E-2F63BC91EF47.jpeg

Duurde een kwartiertje ofzo, ff prikken met de thermapen, ja hoor, boterzacht.
8E372ED1-9E16-40A4-B834-C52605EA5B0B.jpeg

De skillet weer terug op 't vuur zonder alu folie. (Ondertussen aan m'n indirect opstelling begonnen, die skillet was toch zo super heet..) Zodra het vocht ook maar begint te karameliseren mocht hij eraf, en ging er bladerdeeg overheen. We hadden 7 van die kleine (diepvries) plakjes op elkaar gelegd en uitgerold tot we de vorm van de skillet hadden..
En zo mocht hij indirect op 220 graden 35 minuutjes garen..
AD2CCF76-417C-4F8E-800E-BB13CBEEC5ED.jpeg


Na 35 minuten mocht hij toch nog een paar minuutjes hebben voor iets meer kleur..
En toen het spannendste van een tarte tatin, het omdraaien!
6C4C0E09-5634-4DD8-B8DF-1D55724B299A.jpeg

(deze foto deed me denken aan spatchcock chicken, ben ik de enige?)

Dat ging eigenlijk een stuk beter dan verwacht.
Weer terug naar buiten om wat foto's te maken:
38B57813-46C0-4E28-A883-EC94192A79B9.jpeg

D2563F2D-5997-46B3-AD0D-4672F303FEB7.jpeg

Oeps, geitenkaas vergeten.. Haha, naar binnen, weer naar buiten..
5A7633C5-D9DF-4DA3-866F-AF5E56EFB960.jpeg

F7FAD5EB-ADE5-47BE-8E22-FCBB832153B1.jpeg


De lieve vrouw in huis hier had een fijne vinaigrette gemaakt van mosterd, appelcider azijn, olijfolie en pezo.. Met wat gemengde sla, een lekker rood wijntje het was een fantastisch maaltijdje geworden..
664D5934-B2D2-46BD-8ABF-ABFFCE86B38B.jpeg


Beter dan dat we hem hebben gehad uit de oven, dus een blijvertje van 't eitje denk ik ;)

Bedankt voor het lezen!

3159DF00-A7FF-42A1-87FD-A3650B25D27D.jpeg
 
Mooi gemaakt hoor 👌🏻
Ik zal morgen op de valreep mijn bijdrage doen 😄
 
Wat een verrassend gerecht, gaat op de to-do lijst


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mooi gerecht.
Ga ik ook een keer proberen.

Bedankt voor inspiratie
Wat een verrassend gerecht, gaat op de to-do lijst
Succes met maken! Thanks!

Mooi ingepakt uitje👌🏽
Mooi gemaakt hoor 👌🏻
Ik zal morgen op de valreep mijn bijdrage doen 😄
Jij hebt echt iets goed te maken. 😂😂😂😂

Nee, zonder gein, mooi bereid, geitenkaas is echt een ingrediënt waar ik voorzichtig mee ben, niet iedereen is daar hier van gecharmeerd.
Ziet er lekker uit.
Mooi gerechtje!
Prachtig, wat een heerlijke bijdrage.
Bedankt! 🙌🙌
Nu even inhalen met de topics want ik ben even offline geweest :p
 
Dat ziet er weer ouderwets lekker uit Sander. Had niet anders verwacht van jou. Succes met de wedstrijd!
 
Voor mij een onbekend gerecht, maar lijkt me inderdaad leuk om klaar te maken. Is het geen overkill aan ui? Zal wel meevallen, want dat karamelliseert natuurlijk denk ik...
 
Dat ziet er weer ouderwets lekker uit Sander. Had niet anders verwacht van jou. Succes met de wedstrijd!
Thanks Marc 🥰

Voor mij een onbekend gerecht, maar lijkt me inderdaad leuk om klaar te maken. Is het geen overkill aan ui? Zal wel meevallen, want dat karamelliseert natuurlijk denk ik...
Nee hoor, door de uien zo ver te laten gaan worden ze heerlijk zoet, dat gepaard met de tijm en laurier + de bruine suiker die in het mengsel zit.. het zuurtje van de geitenkaas, azijn en salade met vinaigrette maakt het een lekker gerechtje.

Zou je misschien op een andere manier ook nog wel als leuk voorgerechtje kunnen eten misschien..
Hmm misschien eens een keer uitwerken.. :unsure::unsure: :p
 
Thanks Marc 🥰


Nee hoor, door de uien zo ver te laten gaan worden ze heerlijk zoet, dat gepaard met de tijm en laurier + de bruine suiker die in het mengsel zit.. het zuurtje van de geitenkaas, azijn en salade met vinaigrette maakt het een lekker gerechtje.

Zou je misschien op een andere manier ook nog wel als leuk voorgerechtje kunnen eten misschien..
Hmm misschien eens een keer uitwerken.. :unsure::unsure: :p
Ah oke, het lijkt me echt heel lekker. Ga ik zeker een keer doen! Bedankt voor je inspiratie!
 
Prachtige reportage van het klaarmaken van een bijzonder gerecht. Ik ga meteen een skillet kopen en het ook proberen.
Bedankt voor het delen.
 
Heerlijk gerecht, kunnen hier geen genoeg van goede uiengerechten krijgen. Dit is er zeker één van die ik binnenkort eens moet gaan maken voor de familie. Succes met de fotowedstrijd!
 
Toppertje Sander.
Lijkt me erg lekker
En weer een goede reden om de skillet te gebruiken.
Nice job
 
Schitterend Sander, die uien lijken net mooie roosjes zo, prachtig gedaan!
 
Mooie reportage, mooie foto’s en het ziet er heeeeeeerlijk uit! Die komt op de todo lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan