Vandaag de varkensworst volgens het recept van Nosmo (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/verse-varkensworst/msg56327/#msg56327) gemaakt. Eigenlijk in etappes, want tussen vlees snijden, malen en vullen zat ongeveer een week.
Begonnen met even delen spek en procureur.
Daarmee de nieuwe porkert ingewijd.
Beetje kruiden erbij.
En na een goed kwartier kneden was het deeg klaar om een darm te vullen. Daar was het echter nog even een paar dagen op wachten ivm een leveringsprobleempje, dus maar vacu?m de koeling in.
Vanmiddag de darm, als voorgeweekt binnengekregen, nog ff spoelen voor de vorm
Darm op de nieuwe vulspuit geschoven en aan de gang.
Man wat een klotewerk was dat. Krachtpatsen to the max. Het duwgedeelte, de zuiger, maar op m'n buik gezet en zo met twee handen de cilinder naar achter getrokken. Kostte me twintig minuten en een goeie bak zweet...
En het vulresultaat was niet top, veel lucht erbij:
Maar goed, toch een paar mooie worstjes van kunnen draaien:
En dan voor de stokslagen:
En het resultaat
Ik vond het mooi om te doen, en lekker om te eten. Op het vullen ga ik waarschijnlijk wel een andere manier zoeken. Misschien toch vulpijpjes op de porkert. Nog eens over denken.
De smaak was heerlijk, maar ik zoek toch een recept wat meer richting de verse worst gaat. Deze worsten worden meer barbecueworsten. Het zit em voor mij in de dichtheid van het deeg. Dat mag van mij wat ruller. De vraag is nu: moet ik dan grover malen, of minder lang kneden?
Begonnen met even delen spek en procureur.

Daarmee de nieuwe porkert ingewijd.

Beetje kruiden erbij.

En na een goed kwartier kneden was het deeg klaar om een darm te vullen. Daar was het echter nog even een paar dagen op wachten ivm een leveringsprobleempje, dus maar vacu?m de koeling in.

Vanmiddag de darm, als voorgeweekt binnengekregen, nog ff spoelen voor de vorm

Darm op de nieuwe vulspuit geschoven en aan de gang.

Man wat een klotewerk was dat. Krachtpatsen to the max. Het duwgedeelte, de zuiger, maar op m'n buik gezet en zo met twee handen de cilinder naar achter getrokken. Kostte me twintig minuten en een goeie bak zweet...

En het vulresultaat was niet top, veel lucht erbij:

Maar goed, toch een paar mooie worstjes van kunnen draaien:

En dan voor de stokslagen:

En het resultaat

Ik vond het mooi om te doen, en lekker om te eten. Op het vullen ga ik waarschijnlijk wel een andere manier zoeken. Misschien toch vulpijpjes op de porkert. Nog eens over denken.
De smaak was heerlijk, maar ik zoek toch een recept wat meer richting de verse worst gaat. Deze worsten worden meer barbecueworsten. Het zit em voor mij in de dichtheid van het deeg. Dat mag van mij wat ruller. De vraag is nu: moet ik dan grover malen, of minder lang kneden?