F
FrankVL
Gast
Ik ga maar eens proberen...
Het nitrietzout is niet aangekomen , dus maar zonder.
Mijn andere (Australische) gebuur en ex "worstendraaier" zei me dat ik gerust eens kon proberen met gewoon of zeezout.
Aankoop bij de Makro hier : 2 kg buikspek ---> in 2 stukken gesneden.
Ik had 2 recepten gevonden , daarom de "2 ways"
Pekel 1:
- 50 g. zout.
- 25 g. bruine suiker.
- 4 el. Corn siroop.
---> Vlees en pekel in plastiek zak ---> 8 dagen in de frigo en 2 x dag massage en omdraaien.
Pekel 2:
- 50 g. zout.
- 25 g. bruine suiker.
- 20 jenever bessen.
- 1 el. Peper korrels.
- ? el. Thijm .
- 4 geplette looktenen.
---> alles (behalve look) in ?droog? blender en fijnmalen.
---> vlees + pekel in plastiek zak ---> 8 dagen in frigo en 2 x dag massage en draaien.
Ik heb gewone plastic zakken gebruikt , ziplocs niet te vinden in de omgeving.
Na de 8 dagen in de frigo ---> afspoelen en 1/2 uur in ijkoud water en dan droogdeppen.
Het stuk uit pekel 1 was wel een stuk zachter dan uit pekel 2.
Volgende stap : in een katoen zak en aan het droogrek buiten (het is hier +/- 30 gr. volle zon en een briesje).
Ik heb er geen flauw vermoeden van hoelang te drogen , maar ik vermoed tot vanavond , dan nog een nachtje frigo en morgen ochtend beginnen te roken.
Ik hou jullie op de hoogte...

Het nitrietzout is niet aangekomen , dus maar zonder.
Mijn andere (Australische) gebuur en ex "worstendraaier" zei me dat ik gerust eens kon proberen met gewoon of zeezout.
Aankoop bij de Makro hier : 2 kg buikspek ---> in 2 stukken gesneden.

Ik had 2 recepten gevonden , daarom de "2 ways"
Pekel 1:
- 50 g. zout.
- 25 g. bruine suiker.
- 4 el. Corn siroop.
---> Vlees en pekel in plastiek zak ---> 8 dagen in de frigo en 2 x dag massage en omdraaien.
Pekel 2:
- 50 g. zout.
- 25 g. bruine suiker.
- 20 jenever bessen.
- 1 el. Peper korrels.
- ? el. Thijm .
- 4 geplette looktenen.
---> alles (behalve look) in ?droog? blender en fijnmalen.
---> vlees + pekel in plastiek zak ---> 8 dagen in frigo en 2 x dag massage en draaien.
Ik heb gewone plastic zakken gebruikt , ziplocs niet te vinden in de omgeving.

Na de 8 dagen in de frigo ---> afspoelen en 1/2 uur in ijkoud water en dan droogdeppen.

Het stuk uit pekel 1 was wel een stuk zachter dan uit pekel 2.
Volgende stap : in een katoen zak en aan het droogrek buiten (het is hier +/- 30 gr. volle zon en een briesje).

Ik heb er geen flauw vermoeden van hoelang te drogen , maar ik vermoed tot vanavond , dan nog een nachtje frigo en morgen ochtend beginnen te roken.
Ik hou jullie op de hoogte...