BasBQ
Beef en Steak

UDS: hoeveel lucht regelaars?

P

poing

Gast
Ik ben bezig een UDS te maken, maar ik vind geen exacte dimensies voor lucht aanvoer/afvoer. Iedereen doet iets anders en ik begrijp niet waarom of wat effect dat heeft :s Meer aanvoer is hogere temperatuur en je moet evenveel kunnen afvoeren, zo ver ben ik wel.

2 uiterste voorbeelden die ik vond:
3 regelbare aanvoeren & 1 regelbare afvoer.
1 regelbare aanvoer, 2 niet regelbare aanvoeren, 8 niet regelbare afvoeren.

Vragen:
1) waarom een regelbare afvoer of waarom niet?
2) hoeveel aanvoer & hoeveel moet regelbaar zijn?

Wat ik wens te maken: PP, BCC, ribbetjes, ...
 
Ik heb zelf 3x 3/4 onder.. er 2" boven.. (boven hoeft geen kogelkraan te zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Ik heb beneden 4 aansluitingen van 3/4. Deze zijn regelbaar met kogelkranen. In het deksel zitten 4 afvoeren van 3/4. Deze kan ik sluiten dmv een dop te plaatsen. Alles open en de temperatuur gaat tot boven de 200?C. Alles dicht en hij gaat uit.
Tot nu toe nog niet veel ervaring met mijn uds voor wat betreft het regelen van de temperatuur. Heb hem van de week zonder problemen stabiel kunnen houden rond de 115?C door 3 van de 4 toevoer te sluiten. De afvoeren waren alle 4 open, omdat ik men doppen nog niet binnen had.

Zelf zou ik gevoelsmatig niet veel verschil cre?ren tussen het aantal toe voeren en afvoeren. De hoeveelheid lucht die er in komt moet er ook weer uit kunnen. Door de hitte stijgt de lucht op en zal vanzelf de uds verlaten. Hierdoor krijg je als het ware trek of te wel aanzuigende van verse lucht.

Ik ben er van overtuigd dat hier echte ervaren mensen op het forum zitten die mij kunnen verbeteren als ik het fout heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan