BasBQ
Beef en Steak

Twijfel

  • Onderwerp starter Engel Kromhout vd Meer
  • Startdatum
E

Engel Kromhout vd Meer

Gast
Hoi BBQers/smokers,

Ik wil een nieuwe Q aanschaffen.
Het liefst een Smoker zoals dit type: http://www.bbqstonecitysmokers.nl/barbecuesthuisgebruik.html

Soms zie je dit soort type's ook tweedehands staan. Maar mijn vrouw die vind nieuw dan weer beter......
Nu heb ik een BBQ van weber 57 cm, maar ben er een beetje klaar mee.

Zoiets als in de link omschreven staat zal mij meer uitdagingen geven denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dan zou ik die graag horen.

Morgen zet ik mijn BBQ te koop met vaste tafel van Weber.

Ik ben benieuwd wat jullie van zo'n smoker vinden
 
Een offset smoker is wel wennen en kent een temperatuur verschil van de firebox tot het einde van de ton. Geen smoker om zonder ervaring in te stappen.
Verder kan je deze niet echt het hele jaar buiten laten staan tov een Weber/ProQ met een emaille coating.
Ik zou voor een WSM  gaan, maar deze is wel wat duurder, maar Prijs/kwaliteit geeft hierin wel een doorslag en verder zijn er voor deze smoker veel accesoirese te krijgen tov een niet standaard smoker
Voordeel van offset is het grill oppervlak dit is echt veel groter dan de staande smokers
 
Gebruiken veel brandstof, temperatuur verloop van voor tot achter op je rooster, kwaliteit is niet alles van de goedkope modellen. Zeker geen instap modelletje zullen we maar zeggen.
 
Ok? heren,

Bedankt zover. Echter een antwoord roept altijd weer vragen op.......
Er wordt gesproken over temperatuurverloop. Is dit groot, ik bedoel kan dit van het begin tot het eind een verschil van 100 graden zijn?

En onervaren, ja met deze ben ik dat, niet met een Weber bolBBQ dat gaat mij goed af, alleen wanneer ik visite heb en ik steek de BBQ aan dan is er te weinig grilloppervlakte om gelijktijdig iedereen te bedienen. Dit is een van mijn redenen om over te stappen.

En de uitdaging om ook deze offset de baas te worden om het vlees super gaar te krijgen zonder dat er eerst enkele centimeters zwart weg geschraapt moet worden!

Dan zeggen jullie dat de offset niet buiten mag blijven staan, kan dit ook niet wanneer je hem bijvoorbeeld invet of iets dergelijks?

Veel vragen, ik weet het, maar ik wil goed beslissen!

Is er misschien iemand in de buurt van IJmuiden waar ik eens langs kan gaan om hem te bekijken, of is dit te brutaal? Uiteraard hoeft er geen demo gegeven te worden!

Alvast bedankt voor het antwoorden.
 
Er zal geen verschil van 100 C zijn van voor naar achter maar 30 - 40 is niet ondenkbaar. Je kan hiervoor een aanpassing maken met een heat deflector, een plaat met kleine gaten in het begin oplopend naar grotere tegen het einde.
Houd er rekening mee dat grillen hier niet mee kan, aangezien het vlees en het vuur gescheiden zijn. Ook wordt de temperatuur niet zo hoog als in je weber. Verkoop je Weber dus nog even niet.
Ook is het een echte werk barbecue, je zal het geregeld van hout moeten voorzien of een aanpassing moeten maken met bijvoorbeeld een gasbrander of brikettenmand.

Veel van de commentaren hier zijn niet echt positief, dat wil niet zeggen dat je er niet fijn mee kan barbecuen. Het is alleen een barbecue maar je mee moet leren werken, iets waar behoorlijk veel tijd en geld gaat steken. Heb je dat er voor over moet je er voor gaan, anders koop een tweedehands Weber op Marktplaats of een Wsm of proq voor erbij.  Daar heb je meer plezier van.
 
Engel Kromhout vd Meer zei:
Ok? heren,

Bedankt zover. Echter een antwoord roept altijd weer vragen op.......
Er wordt gesproken over temperatuurverloop. Is dit groot, ik bedoel kan dit van het begin tot het eind een verschil van 100 graden zijn?

En onervaren, ja met deze ben ik dat, niet met een Weber bolBBQ dat gaat mij goed af, alleen wanneer ik visite heb en ik steek de BBQ aan dan is er te weinig grilloppervlakte om gelijktijdig iedereen te bedienen. Dit is een van mijn redenen om over te stappen.

En de uitdaging om ook deze offset de baas te worden om het vlees super gaar te krijgen zonder dat er eerst enkele centimeters zwart weg geschraapt moet worden!

Dan zeggen jullie dat de offset niet buiten mag blijven staan, kan dit ook niet wanneer je hem bijvoorbeeld invet of iets dergelijks?

Veel vragen, ik weet het, maar ik wil goed beslissen!

Is er misschien iemand in de buurt van IJmuiden waar ik eens langs kan gaan om hem te bekijken, of is dit te brutaal? Uiteraard hoeft er geen demo gegeven te worden!

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Ik zou eerder voor een WSM gaan,komt op het zelfde neer.
Maar de kwaliteit van een wsm is beter en hij is beter af te stellen en zuiniger met brandstof.
 
Wat Frits ook al zegt, grill oppervlak heb je niet in dit soort barbecues, ze zijn gebouwd voor indirect gebruik. De kolen gaan in de firebox en het vlees in het andere deel.
 
Kan de aanschaf van deze smoker niet adviseren.

Dit heeft te maken met de dikte van het metaal 1,5 - 2 mm en dat is niets teveel. Daarnaast zijn er teveel reviews in omloop van deze smokers over slecht sluitende onderdelen, waardoor de rook en lucht vanuit vele kanten in en uitstroomt.

Een bruikbare nieuwe smoker zit rond de 1000 euro en heeft een metaaldikte van minimaal 5 cm.

Er zijn ook 700 euro modellen in omloop met een metaaldikte van 3,5 mm. Echter hier heel goed kijken naar de reviews ivm de aansluiting van onderdelen.

Hoe leuk dit er ook uitziet,...het plezier zal hoogstwaarschijnlijk van korte duur zijn ivm temperatuursschommelingen en verschillen. Daarbij is er ook een re?le kans dat de rook in een smoker in deze prijsklasse over het vlees gaat, ipv door het vlees.

Op internet zijn diverse test sites te vinden (vooral Duits) waar de meeste offset's zijn getest en waarbij je tevens een link naar de winkel hebt.
 
als je voor een Weber Smokey Mountain gaat zou ik zeker je andere bbq nog niet wegdoen.
 
Engel Kromhout vd Meer zei:
Ok? heren,

Bedankt zover. Echter een antwoord roept altijd weer vragen op.......
Er wordt gesproken over temperatuurverloop. Is dit groot, ik bedoel kan dit van het begin tot het eind een verschil van 100 graden zijn?

En onervaren, ja met deze ben ik dat, niet met een Weber bolBBQ dat gaat mij goed af, alleen wanneer ik visite heb en ik steek de BBQ aan dan is er te weinig grilloppervlakte om gelijktijdig iedereen te bedienen. Dit is een van mijn redenen om over te stappen.

En de uitdaging om ook deze offset de baas te worden om het vlees super gaar te krijgen zonder dat er eerst enkele centimeters zwart weg geschraapt moet worden!

Dan zeggen jullie dat de offset niet buiten mag blijven staan, kan dit ook niet wanneer je hem bijvoorbeeld invet of iets dergelijks?

Veel vragen, ik weet het, maar ik wil goed beslissen!

Is er misschien iemand in de buurt van IJmuiden waar ik eens langs kan gaan om hem te bekijken, of is dit te brutaal? Uiteraard hoeft er geen demo gegeven te worden!

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Je zou bij mij een WSM kunnen bekijken.
 
Te weinig grilloppervlakte? Kwestie van goed bedenken wat je gaat maken scheelt de helft...
Als ik van 37cm in 1 klap 70 man kan laten eten, hoeveel gasten heb je dan wel niet? ;)
Kijk, 70 man hamburgers, dat red je er niet op, maar groot vlees weer wel....
Dus oppervlakte is een relatief begrip ;)
 
ik snap je overweging voor een offset, twijfel zelf ook al twee jaar. Maar ik kan al heel wat kwijt op mijn WSM!
 
Voorlopig voor mij de WSM, een super apparaat zeker met een DigiQ11 :p ::) ;)
 
Ik vind die offset smokers er altijd enorm cool uitzien, maar qua bruikbaarheid komen ze mij ook niet zo handig over. Voor meer oppervlak zou ik dan eerder een dubbele WSM kopen o.i.d., veel makkelijker te regelen. Dan ben je uiteindelijk minder geld kwijt voor meer kwaliteit volgens mij.
Maar ja, de wow factor he....keuzes keuzes :)
 
Voor een ceramic zou 5 cm wel kunnen :p
 
Tiepvoutje Mannen, tiepvoutje.
 
Lerxst zei:
Teddo zei:
Een bruikbare nieuwe smoker zit rond de 1000 euro en heeft een metaaldikte van minimaal 5 cm.

????????????????????

:D :D :D jaaaaa.....gaat lekker zo....stelcon platen gratis bijgeleverd!!

Maar inderdaad minimaal 5 mm wordt geadviseerd. 3,5 mm zou volgens mij ook best kunnen, alleen daar zitten dan toch weer exemplaren tussen waarbij de onderdelen zeer slecht op elkaar aansluiten.
 
Even weer terug!! :p  Heb je nu al een keus kunnen maken?? ???
 
Terug
Bovenaan Onderaan