MarcH
Kooltjesharker
Het is eindelijk zo ver... Nadat ik ooit mijn neef hoorde vertellen dat hij, vanwege allergie voor bepaalde ingrediënten in bijna alle winkelworsten, was z'n moeder aan de slag gegaan met zelf worst maken. Dat vond ik toen al super interessant, maar tot voor kort is het er gewoon nooit van gekomen. Ik dacht moeilijk, veel gedoe, eerst veel leren... Komt wel. Maar door dit forum en vooral door de hier zo aangeprezen Worstbijbel, is de niet meer te sluiten deur naar Worsten Walhalla geopend! Waarvoor dank, want het is erg leuk, niet eens moeilijk en de mogelijkheden zijn ongelimiteerd.
Na mijn eerste poging winkelworsten te roken, wat op het gebied van roken prima was gelukt (draadje over geschreven), vond ik dat het veel beter kon, veel minder droog vooral, dus moest ik zelf aan de slag. Bijbel besteld, gelezen, gelachen, ingrediënten in huis gehaald en aan de slag. Een elektrische gehaktmolen had ik jaren geleden al eens bij de lidl gekocht. Prima ding, beetje veel geluid alleen... Of je je vlees maalt IN de motor van een 747...maar goed, hij doet wat ie moet doen. Er zaten ook extra's bij, waaronder worstbuizen. Darm en kipdij bij de hanos gehaald. Ik ging voor de Happy Accident. Kort samengevat : ging allemaal prima, gaandeweg leer je meteen dat sommige dingen de volgende keer beter kunnen, vooral op het gebied van technieken en handigheid, alleen het vullen met de machine vond ik helemaal ruk! Worsten zaten ook te strak in hun vel, maar dat was onervarenheid van mijn kant. Lekkere worsten, erg goed ook bij bloemkool en aardappelen
. Happy Marc iig! Dat smaakt naar meer. Vooral het proces vond en vind ik super leuk. De volgende batch werd de verbijsterende venkelworst. Errug lekker ook. Eén van de leukste dingen van deze hobby vind ik het delen met anderen en ik heb gemerkt dat bijna iedereen het geweldig vindt dat ik nu zelf worsten maak en ze willen allemaal proeven. Dus een deel gaat gelijk de deur uit en de venkelworst krijgt erg veel positieve reacties. Terecht, wat een goed recept van mijnheer Wateetons! Daarna waren de Turinger Bratwursten aan de beurt en inmiddels was ik het vullen via de elektrische gehaktmolen zat en heb ik na wat vraag- en uitzoekwerk een 1,5 kilo manuele stopbus gekocht. Wat een verschil! Helemaal top. Er zit zo'n zuignap onder die na 2x draaien loslaat van de houten ondergrond, maar dat was zo opgelost met een metalen plaatje van 4 eu bij de bouwmarkt en twee lijmklemmen. Zie foto's. Deze derde batch was weer iets perfecter gefabriceerd dan de eerste twee en resulteerde in een heerlijke braadworst. Niet heel bijzonder, maar erg prettig. En uiteraard kun je zelf naar hartelust experimenteren met toevoegingen. Maar dat komt later.
De vierde batch heb ik gisteren gemaakt en was weer de venkelworst. Een deel is een cadeau voor een vriend, die ons vanavond trakteert op een etentje in een worst- en Schnitzel restaurant!
Ik ga zo een testworst bakken bij de lunch. Ook deze keer ging het weer beter dan vorige keer en er ontstaat al een soort routine.
Pas deze laatste badge deel ik hier, want die zijn het meest de moeite waard. Deze keer had ik ook de grove plaat van de molen gebruikt. Geeft een mooi resultaat qua looks, vind ik. Deze keer is de darm ook wat minder vol gestauwd, dus meer worsten en wellicht minder barsting tijdens het bakken. Maar genoeg geluld, foto's nu en dan ga ik etennnn!
Ps: uiteindelijk zijn het iets meer worsten geworden, daar de darm al sneller gevuld was dan verwacht...
Ik heb snel nog een halve meter darm een klysma gegeven en nog 3 en een halve worst kunnen draaien.
Na mijn eerste poging winkelworsten te roken, wat op het gebied van roken prima was gelukt (draadje over geschreven), vond ik dat het veel beter kon, veel minder droog vooral, dus moest ik zelf aan de slag. Bijbel besteld, gelezen, gelachen, ingrediënten in huis gehaald en aan de slag. Een elektrische gehaktmolen had ik jaren geleden al eens bij de lidl gekocht. Prima ding, beetje veel geluid alleen... Of je je vlees maalt IN de motor van een 747...maar goed, hij doet wat ie moet doen. Er zaten ook extra's bij, waaronder worstbuizen. Darm en kipdij bij de hanos gehaald. Ik ging voor de Happy Accident. Kort samengevat : ging allemaal prima, gaandeweg leer je meteen dat sommige dingen de volgende keer beter kunnen, vooral op het gebied van technieken en handigheid, alleen het vullen met de machine vond ik helemaal ruk! Worsten zaten ook te strak in hun vel, maar dat was onervarenheid van mijn kant. Lekkere worsten, erg goed ook bij bloemkool en aardappelen

De vierde batch heb ik gisteren gemaakt en was weer de venkelworst. Een deel is een cadeau voor een vriend, die ons vanavond trakteert op een etentje in een worst- en Schnitzel restaurant!

Pas deze laatste badge deel ik hier, want die zijn het meest de moeite waard. Deze keer had ik ook de grove plaat van de molen gebruikt. Geeft een mooi resultaat qua looks, vind ik. Deze keer is de darm ook wat minder vol gestauwd, dus meer worsten en wellicht minder barsting tijdens het bakken. Maar genoeg geluld, foto's nu en dan ga ik etennnn!
Ps: uiteindelijk zijn het iets meer worsten geworden, daar de darm al sneller gevuld was dan verwacht...

Laatst bewerkt: