BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk.. mijn 2de Kamado poging

 

Frankreiz

Sprokkelaar
Berichten
32
Vandaag mijn 2de gerecht klaargemaakt op mijn nieuwe Komado..
Had spareribs in gedachten maar bij de Hanos kon ik deze mooie Tomahawk niet laten liggen.
Het was een gok omdat ik nog geen ervaring heb met de Komado op een kippetje na.
Maar goed niet geschoten altijd mis.

Komado aangestoken tot rond de 120c (lastig om temp vlak te houden). Rookhout erop Oak/whisky. Vlees (indirect) erop met temperatuurmeter. Kreeg even een dipje in de temperatuur en moest even wat extra zuurstof toevoegen om de boel weer in vlam te krijgen.
Bij 45c kern temperatuur vlees eraf en in de folie. Duurde zo’n 1 uur.
Komado opgestookt tot 275c en vlees eerst op een halve steen maar dat gaf geen korst dus snel een rooster laag op de kolen en vlees hierop gelegd met een laagje truffel mayonaise. Dit ging perfect. 2 minuten om en om met een prachtig korstje.
Ondertussen op de gas bbq het bijgerecht klaar gemaakt.
Eindresultaat was super. Nog nooit zo’n lekker stuk vlees van mijn eigen bbq gehad.

C148D41C-ED1A-4BAF-8741-7592DB961707.jpeg

3209DA26-E78C-44AB-A23E-3B20B366AD3F.jpeg

D3E83A6F-595E-4201-BD13-05374D64B09E.jpeg

DABCCE6B-F072-43DA-B7B8-60FF9C6E1F13.jpeg

CD507344-62B7-4DAE-8073-2F1AD4D5E939.jpeg

5B8E385C-4288-4C10-AD1B-196F2D14BEBF.jpeg


F9DED240-9BAA-4BD6-8B8E-6ABDE99A84D7.jpeg
 
Prachtig stuk vlees en mooi bereid.

Maar, die steen is niet om op af te grillen, die steen is een plate setter (hitteschild)
Die gebruik je alleen om je bbq indirect mee te maken.
Zou je wel op een steen willen grillen zul je een speksteen/soapstone moeten aanschaffen.
 
Ziet er smakelijk uit hoor!
Zoals @Zzzjon al zegt, die steen is niet om je vlees op te leggen, normaal gesproken plaats je boven die steen een rooster en leg je daar je vlees op.
Het eindresultaat is er niet minder om in dit geval!

Overigens, het is kamado, niet komado ;)
 
Mooi stuk vlees, Zou ik ook wel lusten!
 
Ik zat eerst ook te kijken of het nou de defector plate was of toch een speksteen. Zoals gezegd is de deflector plate niet geschikt om op te grillen. Uiteindelijk een mooi resultaat behaald. Ziet er goed uit!
 
Prachtig stuk vlees en mooi bereid.

Maar, die steen is niet om op af te grillen, die steen is een plate setter (hitteschild)
Die gebruik je alleen om je bbq indirect mee te maken.
Zou je wel op een steen willen grillen zul je een speksteen/soapstone moeten aanschaffen.
Bedankt voor de info.. weer wat geleerd. Ga op zoek naar een speksteen 👍
 
Gelukkig was je deflector nog in Nieuwstraat, mooi gerecht hoor
overweeg evt ook een halve maan plancha van gietijzer
 
Prachtig mooie garing van je mooie Cote de Boeuf met lang bot.
Volgende keer niet meer in de verleiding komen en een gewone Cote de Boeuf meenemen, heb je meer vlees en minder bot voor je geld.
En voor de Kerst een plancha op je verlanglijstje zetten.;)
 
Ziet er smakelijk uit hoor!
Zoals @Zzzjon al zegt, die steen is niet om je vlees op te leggen, normaal gesproken plaats je boven die steen een rooster en leg je daar je vlees op.
Het eindresultaat is er niet minder om in dit geval!

Overigens, het is kamado, niet komado ;)
Bedankt voor de toevoeging..
Volgens de doos was het een Pizza/bakingstone.. vandaar mijn gedachte dat het vlees er ook op kon..
 
Prachtig mooie garing van je mooie Cote de Boeuf met lang bot.
Volgende keer niet meer in de verleiding komen en een gewone Cote de Boeuf meenemen, heb je meer vlees en minder bot voor je geld.
En voor de Kerst een plancha op je verlanglijstje zetten.;)
Thanks.. ga ik doen.. Maar deze stond al zo lang op mijn lijstje. Lekker stoer stuk vlees met bot 😎
 
Thanks.. ga ik doen.. Maar deze stond al zo lang op mijn lijstje. Lekker stoer stuk vlees met bot 😎
Foute mindset. Het stuk vlees dat je hier laat zien is stoer door zijn mooe bereiding. Dat stuk kaal bot, is slechts voer voor de kliko.
Het stuk vlees blijft precies hetzelfde beiden Cote de Boeuf. Het bot wat op het vlees zit heeft wel een functie, smaak en beinvloed ook de garing.
Snij je dat bot eraf dan heb je een ribeye
 
Ziet er heerlijk uit, het resultaat mag er wezen! En gelijk weer wat geleerd
 
Mooi geworden hoor! Volgende keer inderdaad met een plancha of speksteen, al zijn die grillstrepen ook erg mooi.👍
 
Heerlijk stukkie. Zelf ook wel al eens een tomahawk erop gehad, maar je betaald gewoon extra voor iets dat je weg gooit. Maar de slager waar ik kom heeft ze regelmatig zo in de vitrine liggen en dan is het wat raar om te vragen om het been eraf te zagen :ROFLMAO:
 
Nog niet gezegd; dat stuk bot van een coûte de boeuf of tomahawk zit meestal nog wat vlees aan, ik pak het altijd in met folie en dan in de vriezer.
Heerlijke bbq toevoeging aan je uiensoep oid.
Laat maar mee trekken.
 
Nog niet gezegd; dat stuk bot van een coûte de boeuf of tomahawk zit meestal nog wat vlees aan, ik pak het altijd in met folie en dan in de vriezer.
Heerlijke bbq toevoeging aan je uiensoep oid.
Laat maar mee trekken.
Dat is een goede tip 👍
 
Top hoor. Het zal echt nog niet meevallen jezelf de 2e keer te overtreffen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan