BasBQ
Beef en Steak

Tips voor mijn BCC morgen

 

JelmerL

Vuurmaker
Berichten
58
Morgen is het dan zover, ik ga mijn eerste Beercan Chicken op de Q klaarmaken. Eigenlijk worden het er twee, krijg twee extra eters, dus ik moet presteren.... slik!

Ik heb inmiddels alle berichten hier gelezen, Youtube nageplozen en denk dat ik aan alles gedacht heb, maar mochten jullie als ervaringsdeskundigen nog een goede tip hebben, dan hoor ik dat graag!

Ben nog wel even benieuwd of de biersoort effect heeft op de smaak ?

 
Biersoort of vloeistof in je blikje heeft geen invloed op de smaak, wel is het goed voor het verhaal wat je aan je gasten kunt vertellen.
Houd er rekening mee dat Bcc op en kettle soms te hoog komt om de deksel dicht te kunnen krijgen, zet ze dan op je kolenrooster maar maak dan met aluminiumfolie een hitteschild zodat de kip niet gelijk verfikt
 
@Frits, daar zat ik ook al mee te puzzelen. op YouTube zie je een aantal mensen die m op het kolenrooster bereidden, maar ook een aantal een etage hoger. Morgen de meetlat maar even pakken, dan naar de poelier... Die zal vreemd staan te kijken...mag ik een kippie van max ... hoog?
 
Let dan op het gewicht meestal wordt er gesproken over een 1,5 kg kip oid. Als deze kleiner uitvalt moet je hier rekening mee houden

Zelf getest met pils en trappist en.........geen verschil geproeft.  ;D 
 
Op het kolenrooster gaat ook prima alleen moet je dan wat aluminium folie dubbel vouwen om zo een firewall te maken tussen kolen en kip.
 
Doe ze altijd zo op het kolenrooster hoor, kooltjes aan ??n kant en dan na zo'n 35-40 minuten ze een slag draaien dan hebben beide kanten ongeveer evenveel warmte. Het duurt zo'n vijf kwartier voor je kippetjes gaar zijn.
En je zou een soort kruidenboter kunnen maken van roomboter en je rub en die tussen het vel van de borst stoppen, even voorzichtig losmaken vanaf de nek met je vinger. Is erg lekker!
 
Zo de eerste voorbereidingen zitten erop...



Uploaded with ImageShack.us

En de dames uiteraard!



Uploaded with ImageShack.us

Heb de kip ingesmeerd met citroensap, de filets onderhuids ingesmeerd met een mix van roomboter, rub en knoflook, de kip buitenom met dezelfde mix, daarna met olijfolie voor de bite en nog eens lekker gemasseerd met dezelfde rub. De can's gevuld met knof en wat kruiden en een halve ui in de beestjes... Ben benieuwd!
 
dat gaat helemaal lekker worden.
Welke rub heb je gebruikt?
 
Leo zei:
dat gaat helemaal lekker worden.
Welke rub heb je gebruikt?

Niets speciaals, heb een potje gehaald in de supermarkt, was erg lekker op de spareribs, dus zal op deze kippies ook wel smaken!

 
je moet je er maar eens in gaan verdiepen in de rubs, er zijn heel veel verschillende, ook speciaal voor kip, varken of rund.
op de blog van Noskos kun je er ook wel het nodige over vinden.

goede rub over je vlees kan zo veel lekkerder smaken.

Niet dat ie nu niet zal smaken hoor, heb er alle vertrouwen in
 
ziet er mooi uit, wat heb je tussen je briketten liggen?
 
Oeps...oeps...oeps... gewoon vergeten de laatste foto te maken.. schaam schaam. Ik kan wel meedelen dat het allemaal erg lekker was!
 
ik geloof graag dat ze heel erg lekker waren, heb je het nog droog gehouden?
Hier regent en onweert het nu
 
Leo zei:
ik geloof graag dat ze heel erg lekker waren, heb je het nog droog gehouden?
Hier regent en onweert het nu
Sterker nog, zitten te genieten van een lekker ijsje in de tuin! :)

 
Die snippers kun je gewoon zo op het vuur gooien hoor. Ik week ze niet, doe dan wel snel de deksel dicht zodat ze niet meteen opbranden. Als je ze weekt komt er weer vocht op je briketten die je net met veel moeite hebt aangestoken en gaan ze weer voor een deel uit. En de smaak van het bier vind je niet terug in het eindproduct.

Ondanks het ontbreken van de eindfoto toch een tokkie, ik denk dat er weinig anders van gemaakt kon worden zoals ze samen gezellig in die BBQ stonden :D
 
Zie nu pas je reactie... Dank voor de tokkie! Op naar de volgende.. Voor wat betreft dat weken van de snippers, dat heb ik gelezen op BBQ-NL, vond het wel een goede tip.. :))
 
BBQ-NL is mijn reis door barbecueland, ik leer ook telkens bij en een hoop dingen doe ik niet op de manier zoals ik dat deed toen ik het opschreef ;) Let maar eens op de datum bij een recept, sommige dingen zijn bijna 5 jaar oud.

Ik heb ooit gevraagd of dingen moesten worden veranderd en de meeste mensen vonden van niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan