BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur op rooster of in dome bij BGE?

 
 

Jorte

Pitmaster
Berichten
951
Er ligt een mooie procureur in het ei, en de dometemperatuur is ongeveer 110/115 volgens de meter op het ei.
Als ik mijn Thermapen door de gaatjes van het daisywheel steek kom ik uit op rond de 120.
Mijn andere meter ligt op het rooster, boven de platesetter, en door een aardappel gestoken.
Die laatste meter geeft 101 aan, dus ruim 10 lager.
Ik denk dat dit komt omdat de hete lucht langs de platesetter omhoog gaat, zodat de top van de dome het warmst is. Aan de andere kant zou dit na 1,5 uur toch wel zo'n beetje gelijk moeten zijn
Mijn vraag is nu waar ik op zal sturen als ik 110 wil aanhouden?
Ik denk dat ik het best de dometemp kan aanhouden omdat die om het vlees cirkelt.
Graag advies.
(nb: de meter op het rooster heb ik geijkt aan de thermapen en die geven normaal de zelfde temp. Nu dus bijna 20 verschil)
 
Ik denk dat je moet sturen op de rooster probe.
Het vlees ligt tenslotte op het rooster en hangt niet boven in de dome.
Misschien een te kort door de bocht antwoord Jorte, ik heb ook nog dat onrustige gevoel op welke ik meter ik mij moet verlaten.
Er komen vast meer heldere antwoorden van de ervaren q-ers. Ik kalmeer  mijzelf door ook gewoon aan het gemiddelde te denken.
(100 + 120) / 2 = 110.
Groeten
 
ik zou ook zeker uitgaan van de temperatuur op je rooster
 
Of van me aannemen dat het verschil tussen 101 C of 110 C niet een schokkend ander resultaat oplevert :)
 
Dank voor adviezen. Ga de temp wat verhogen, want roostertemp is nu 90 en dome 110. Ga er ruim 100 en 120 van maken, beter te laag dan te hoog toch?
 
Het maakt allemaal idd niet zoveel uit. Zou dan idd beter te laag aanhouden en gewoon de kerntemperatuur in de gaten houden. :)
 
Is gelukkig allemaal geen milimeter werk, maar was inderdaad beter om temp wat te verhogen want ik liep uit schema (van Noskos wedstrijd pp).
Nadat ik temp heb verhoogd zie je op het plaatje dat de kerntemp sneller stijgt (en wij tooch nog op tijd kunnen eten  :) )

 
Het verschil in temperatuur is normaal, bovenin is het warmer daan dat je nar beneden gaat. Het verschil is niet wereldschokkend.

Nu je weet dat 110 op je BGE thermometer overeenkomt met 100 op je rooster zou ik gewoon je BGE thermometer gebruiken dat scheelt weer een draadje ;).
 
Frits zei:
Het verschil in temperatuur is normaal, bovenin is het warmer daan dat je nar beneden gaat. Het verschil is niet wereldschokkend.

Nu je weet dat 110 op je BGE thermometer overeenkomt met 100 op je rooster zou ik gewoon je BGE thermometer gebruiken dat scheelt weer een draadje ;).
Eens, normaal let ik er ook niet op en gebruik ik de dometemp als richtsnoer en let ik verder alleen op de kerntemp.
Vandaag eigenlijk voor het eerst bij een lange sessie ook het rooster gemeten en verschil blijkt groter dan ik dacht (rond de 20 met een procureur van 1,7 kg).
 
Je had ook met een steeksleuteltje meteen je BGE thermometer gelijk met de roostertemperatuur kunnen zetten ;)
 
noskos zei:
Je had ook met een steeksleuteltje meteen je BGE thermometer gelijk met de roostertemperatuur kunnen zetten ;)
:) Of gewoon weer lekker terug naar de goeie ouwe tijd, je hand er boven houden om te voelen hoe heet het is, af en toe in het vlees duwen en na afloop blijkt het heerlijk te smaken!
(ging weer prima tijdens kamperen deze zomer zonder metertjes)
 
Terug
Bovenaan Onderaan