BasBQ
Beef en Steak

Surf en Turf van de Himalaya Zoutsteen

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Begin Januari al gemaakt, maar zeker de moeite waard om te delen: Surf en turf, reuze garnalen met Tomahawk steak. Heerlijk met gegrilde groene asperges en aardappelkroketten. Bereid op de Himalaya zoutsteen. Eerst langzaam op temperatuur laten komen; indirect tot ongeveer 170 gr en daarna op direct tot 230 gr. Steak even kort aangrijpen voor ruitjespatroon en vervolgens op de zoutsteen afgaren tot een kern van 50 gr. Laten rusten in aluminiumfolie en in de tussentijd de asperges en garnalen grillen op de steen tot ze gaar zijn. 2 minuutjes per kant.
Smakelijk...

ixggpg.jpg


33uzxvb.jpg


11sjuk8.jpg


156u0sn.jpg


sopq3c.jpg


2qtbe2w.jpg


8yx452.jpg


30xd4jn.jpg


Al met al een heerlijk bordje en geweldig die zoutsteen..
 
Mooi hoor! Proef je veel effect van die zoutsteen? Het blijft mij op de een of andere manier fascineren maar kom er niet toe om het te proberen...
 
Super dit!
 
Klinkt goed. Over een tijdje eens proberen.
 
Lin zei:
Mooi hoor! Proef je veel effect van die zoutsteen? Het blijft mij op de een of andere manier fascineren maar kom er niet toe om het te proberen...

Jazeker... Het voegt een lichte zoutsmaak toe aan het gerecht. Ik heb de steen nu 3 keer gebruikt. Echt geweldig.
Het is eigenlijk een soort steengrillen, alleen dan op een zoutsteen. Ik heb wel ervaren dat ik de volgende keer de asperges iets korter op de steen laat liggen. Ik had ze nl ook voorgekookt, dus gewoon even om en om voor die zoutsmaak is voldoende. Ik had ze iets te lang en dan worden iets te zout.
Ik heb ook al eens 2 eitjes gebakken op de steen en je proeft echt wel het zout. Niet overheersend maar toch die zoutsmaak.

Ik kan niet anders dan zeggen, probeer het en ervaar zelf wat je ervan vindt.
Ik ben er blij mee.

Succes
 
Mooie repo zo Tom, leuk en erg lekker!
 
Lekkere Surf en Turf. Ben wel heel benieuwd naar zo'n zoutsteen.
 
Ziet er lekker uit.  Neemt de steen niet de smaken van de garnalen of steak op?  Niet dat het uitmaakt met surf en turf  :)
 
WernerB zei:
Ziet er lekker uit.  Neemt de steen niet de smaken van de garnalen of steak op?  Niet dat het uitmaakt met surf en turf  :)

Nee. Ik heb de steen nu een paar keer gebruikt en na afloop spoel ik de steen goed af met warm water en een schuursponsje. Ik heb de volgende sessie niet het gerecht geproefd van de vorige sessie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan