Beef en Steak

Sunshine Legend 4000 aan het opknappen

VeluweGriller

Tondelzoeker
Goedemiddag allen,

Mij leek het een fantastisch idee om naast de houtskool bbq in de tuin een outdoor kitchen te hebben onder het net gebouwde prieeltje in de tuin.
Op marktplaats zag ik (in de buurt) een Sunshine Legend voorbij komen, een forse 4 brander op een (in theorie) mobiel frame. (want het ding is loeizwaar)

Ik ken dit merk van de 90's uit het buitenland waarbij de BBQ destijds een pronkstuk was om met meerdere mensen te BBQ' en. Zover ik weet is Sunshine van origine Australisch en geïmporteerd door een firma in de UK. Zover ik na kan gaan wordt Sunshine niet meer geïmporteerd en gezien ik weinig online meer kan vinden vermoed ik dat ze niet meer actief zijn.

Voor mij is deze BBQ een jeugd sentiment en als er dan een in de buurt wordt aanboden 'moest' ik wel even gaan kijken of deze iets was voor onder het prieeltje.
De legend was amper gebruikt maar helaas heeft deze wel veel buitengestaan en niet afgedekt. Het teakhout was erg grijs geworden en groen uitgeslagen.
De BBQ was gelukkig (over) compleet. Met optionele side burner, alle originele gereedschappen en een extra wok insert.
In mijn herinneringen was dit ding al groot maar dusdanig groot dat deze nooit ging passen achterin de stationwagon.
De tuinman van de originele eigenaar bood uitkomst. Hij bood aan de BBQ te bezorgen, wat een mazzel.

Ik heb de BBQ en het frame waarin deze zit compleet gedemonteerd. De vele houten teak delen met groene zeep gereinigd en voorzien van frisse teakhout olie en weer in elkaar gezet. De deksels van zowel de BBQ zelf als de side burner vertoonden roestvorming en de lak was in de hoeken aan het loslaten. De slechte delen heb ik uitgeschuurd en omgezet met een roestbehandelaar. Vervolgens heb ik de kap licht geschuurd en voorzien van een hitte bestendige frisse laag lak.

Inmiddels begint de Legend 4000 er weer wat uit te zien als een BBQ waar je mee wil koken, al zeg ik het zelf. Ik wil nog een paar puntjes bijwerken en dan maar eens gaan kijken of we er mee kunnen koken.

De vier branders zijn verdeeld over 2 zones waarbij er verschillende inserts geplaatst kunnen worden.
Er zit een gietijzeren rooster bij waar een tray met 'lavastenen' onder kan.
Een wok instert om, je raadt het al, meer te wokken.
Een grillplaat.

En een insert die net als je lavastenen tray onder het grillroosters / grillplaat kan 'hangen'.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarvoor deze tray / insert bedoeld is.
De handleiding heeft het over als je de wokplaat wilt plaatsen je het gietijzeren rooster maar ook de tray met keramische briketten (eronder) moet verwijderen.
Ik vermoed dat de insert een tray is om keramische briketten op te plaatsen.
Mocht mijn vermoeden kloppen, dan begrijp ik niet zo goed waarom deze BBQ zowel een tray heeft met lavastenen als wel een tray met keramische briketten.
Van wat ik online aan informatie heb ingewonnen, worden keramische briketten vaak ingezet als vervanger voor lavastenen omdat deze makkelijker in het gebruik zijn.

Mogelijk dat een van jullie bekend is met deze inserts en hoe dat werkt.

Ik ben benieuwd,

Groet Jeroen

De_Insert_in_kwestie_gedemonteerd.jpg

De_Insert_in_kwestie_gemonteerd_in_BBQ.jpg

Detail_Handleiding_pag7.jpg

Oude_advertentie_Legend_BBQ.jpg

Sunshine_Legend_4000_in_opbouw.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan