BasBQ
Beef en Steak

steven & me december 2014: lamskebabs met koriander chutney

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
deze maand is het aan mij de eer om een uitdaging te kiezen. dat op zich is al een uitdaging om iets leuks, origineels, en lekkers te vinden.
aangezien we ook in de maand december met z'n allen ook wel wat anders te doen hebben heb ik geprobeerd een betrekkelijk snel en eenvoudig recept te kiezen.

ook is deze uitdaging op persoonlijk vlak een regelrechte uitdaging want hier lust niemand lamsvlees maar hey a men's got to do what a men's got to do  :D

ik gebruik hier brede sabelspiezen voor die ik voor een prikkie heb kunnen kopen bij de Turkse supermarkt hier in de stad

dit recept komt uit het boek culinair barbecue?n en staat op blz 190 t/m 193

kebabs van lamsgehakt zijn de worstjes van de wereld der moslims en hindoes, en de grote verscheidenheid aan namen die ze hebben - kofta in libanon, kubideh in Iran, lyulya in Azerbeidzjan, seek kebab in India, sate buntel in Indonesi?- getuigt van hun wereldwijde populariteit. Door lamsgehakt om een platte metalen vleesspies te vormen krijgt u een gegrilde worst zonder dat je een worstvel hoeft te vullen. zo smelt het vet weg en gaat het vlees sissen en roken. kebabs van lamsgehakt vari?ren van nogal eenvoudig (met gehakte ui en peterselie) tot bewerkelijk (verrijkt met gemalen spliterwten en aromatische wortelgroenten) wij tonen hier hoe ze het in india doen.

benodigdheden voor de kebabs
700 gram lamsgehakt
3 eetlepels vers gehakte koriander
2 bosuitjes geschild en gehakt
1 tot 2 jalapeno-pepers van zaadjes ontdaan en gehakt
3 theelepels geschilde en gehakte verse gember
2 teentjes knoflook uit de knijper
1 theelepel koriander poeder
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel zwarte peper (of meer)
halve theelepel gemalen nootmuskaat
grof zout naar smaak
4 pita broodjes ( een aantal onder ons maakt die gewoon zelf natuurlijk)

om erbij te serveren
1 kleine rode ui of een grote sjalot in dunne ringen gesneden
citroen schijfjes
koriander chutney (blz 460 van culinair barbecue?n) hier heet het cilantro-chutney

1 doe lamsgehakt, verse koriander, bosuitjes, jalapeno peper, gember ,knoflook, korianderpoeder, komijn, peper, nootmuskaat en zout in een grote kom en meng het al knedend door elkaar. leg het mengsel afgedekt een uur in de koelkast
2 maak de bbq klaar voor direct grillen
3 grill een klein beetje van het mengsel om de smaak te testen en voeg zo nodig smaakstoffen toe
4 maak je hand een beetje vochtig en kneed het gehaktmensgel om elke vleespen (hang de kebabs tussen twee in alufolie gewikkelde bakstenen tot ze bereid kunnen worden.
5 leg, wanneer je  met bereiden wilt beginnen, de twee bakstenen op de bbq en hang de kebabs hier tussen. gril tot ze gloeiend heet en goudbruin zijn, 4 tot 6 minuten per kant. het vlees voelt dan stevig aan. wanneer je geen bakstenen hebt maak het rooster dan goed schoon met een staalborstel en giet er royaal olie op.
6 haal de kebabs van de pennen af waarbij je een pita brood gebruikt zoals getoond op blz. 193
dien op met het pitabrood, de chutney, plakjes ui en eventueel de citroenpartjes.


koriander chutney:
deze scherpe saus, gemaakt met verse koriander en jalapeno-pepers is enorm populair in India en Afghanistan
hij smaakt heerlijk bij kebabs van lamsgehakt, lamskarbonades in tandooristijl en gegrilde kip met saffraan.

benodigdheden voor de chutney.
1 bosje verse koriander (ongeveer 60 gram)
2 teentjes knoflook fijngehakt
1 tot 3 jalapeno-pepers zonder zaadjes en fijngehakt (voor een pittiger chutney laat je de zaadjes erin)
3 eetlepels fijngehakte walnoten
2 eetlepels fijngehakte ui
60 ml citroensap, of meer naar smaak
1 eetlepel plantaardige olie
anderhalf theelepel grof zout, of meer naar smaak
1 theelepel zwarte peper, of meer naar smaak
1 theelepel suiker

doe alle ingredi?nten in een blender en pureer tot een pasta; schraap de kanten van de blender een paar keer en voeg 4 tot 5 eetlepels water toe (zoveel als nodig is voor een vloeibare saus) proef en voeg eventueel zout peper of citroensap toe. de chutney moet vol van smaak en pikant zijn.
hij blijft een paar dagen goed (afgedekt) in de koelkast maar smaakt het lekkerst als hij zo snel mogelijk na het bereiden wordt geserveerd.

eet smakelijk  :D :D :D
 
Lekker Marco! Laat er nu toevallig nu net een lamsschouder bij de Makro in het karretje gevallen te zijn.... :D
 
Hier aankomende week op de planning, eerst nog de Paella maken eerdaags! ;)
 
He, nog geen zilveren Steven?? :blush:...
 
Haha, bedankt!!

De teller staat inmiddels op 26, en er staan er voor de kerst nog 3 op de planning iig! :D
 
Zojuist deze S&M op als lunch, lekker hoor!!! :D

Ben vandaag ook over een ananas en een stuk geit gevallen, dus het gerecht van vanavond lijkt al bepaald!!!! ;)
 
Zal ik maar aftrappen dan??

Toen ik met het stuk geit thuiskwam voor de S&M Juli 2013 had ik daar ook meteen al lamsgehakt voor meegebracht, maar totaal niet gekeken wat er meer bij nodig was, dus ik heb wat moeten improviseren helaas......  :(

Lamsgehakt is wel echt lekker, en met deze kruiden was het een toppertje!!  :D






Lamsgehakt rookt wel als een gek!!








 
De groepsfoto, met een stukje lamsschouder in de hoofdrol:

TjlWxRY.jpg


Een gedeelte hiervan door de porkert gehaald en samengebracht met de kruiden:

4QCPuws.jpg


Omdat de rolletjes niet lekker bleven zitten aan de ronde spiezen, deze maar weggelaten

jN0gG9F.jpg


Bij ons ook hevige rookontwikkeling van de WGA

uKzSbqv.jpg


SPshFfp.jpg


En er bij Indiaas bladerdeeg van de gasser

R2m97YL.jpg


qk1RoO5.jpg


Lekker bordje!

3hSNvoV.jpg

 
Lamsvlees is behoorlijk vet, vandaar dat het zo rookt. Ik heb een giga-achterstand met Steven&Me, sterker nog, ik moet me weer opnieuw gaan voorstellen aan Steven, ik denk dat hij mij niet meer herkent
( blijkbaar is mijn tweede naam Sjaak Afhaak) =))
 
Ziet er serieus lekker uit Ceriel!!

ik heb nog wat S&M te gaan .... maar deze staat wel erg bovenaan het lijstje....
 
Terug
Bovenaan Onderaan