BasBQ
Beef en Steak

Starters info?

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
Ik overweeg om met een aantal collega's (VO docenten) een team te starten ("Meat the teachters"). Ik kan helaas weinig "beginners info" vinden. Kan iemand ons op weg helpen? E?n (domme) vraag: neem je zelf het vlees mee of krijgt iedereen een zelfde "vleespakket" of is dat per wedstrijd verschillend? Het lijkt me het eerlijkst wanneer iedereen met dezelfde producten moet werken, maar ik denk dat dat niet zo is. Alle info welkom, we gaan niet over ??n nacht ijs, zijn ons nu aan het ori?nteren op 2015.
 
kijk deze sites eens door, dit zijn sites van 2 bbq wedstrijden die hier in Nederland worden georganiseerd, daar staat alle info voor de teams en waar ze aan moeten voldoen, ook staan hierin vermeld de regels voor wat betreft het vlees, hoop dat je hier wat aan hebt.

http://www.bbqsociety.nl/

http://www.tonystonecompetition.nl/index.php/en/

als je dan nog vragen hebt, gewoon stellen, hoe meer teams hoe beter en leuker
 
Dank voor de info Frits, ik ga er zeker even kijken. Ga je straks ook naar "Blues in Zyfflich"? Ik moet daar zo optreden. Als je wilt kan ik wel een kaartje voor je regelen, jij zit toch in regio Nijmegen? Het grote voordeel bij deelname van ons team voor de andere teams is dat ze in ieder geval niet als laatste gaan eindigen  ;)
 
PV zei:
Dank voor de info Frits, ik ga er zeker even kijken. Ga je straks ook naar "Blues in Zyfflich"? Ik moet daar zo optreden. Als je wilt kan ik wel een kaartje voor je regelen, jij zit toch in regio Nijmegen? Het grote voordeel bij deelname van ons team voor de andere teams is dat ze in ieder geval niet als laatste gaan eindigen  ;)

volgens mij is Leo de naam  ;)
 
Ik denk dat je een typo maakt, zou je team niet " meat the teachers" ipv " meat the teachTers?" Of ongaat mij de grap van Teachters. De "meat" begrijp ik wel ;) 
Succes in ieder geval!
 
PV, altijd leuk als er weer een bbq team bij komt!

Je kan wedstrijden grofweg in twee cattegorien verdelen, culinaire bbq wedstrijden en KCBS wedstrijden.

Bij culinaire wedstrijden ligt de nadruk op complete bordjes, dus vlees of vis met daarbij extra's als piepers rijs en groenten. Je kan hier je hele culinaire kunsten botvieren. Bij dit soort wedstrijden wordt het vlees vaak door de organisator geleverd maar dien je zelf voor de extra's te zorgen.

Bij KCBS wedstrijden draait het eigenlijk maar om 1 ding: het vlees. De wedstrijd bestaat uit vier cattegorien kip, spareribs, boston butt (pulled pork) en brisket. Er zijn soms extra onderdelen als saus, chef's choice of dessert maar de echte wedstrijd draait om de eerste vier gerechten. Het vlees komt soms van de organisatie, maar de meeste teams zorgen hier zelf voor.

Bij culinaire wedstrijden moet je meerdere bordjes per gang maken dit maakt het soms moeilijk om als beginnend team mee te doen daar je een enorm arsenaal aan bbq's moet meenemen of een hele grote bbq, bij KCBS wedstrijden ben je met drie WSM's klaar en het kan zelfs met twee, je hoeft maar 1 bakje per gerecht in te dienen.

Jurering, bij culinaire wedstrijden komt de jury vaak in je tent kijken en proeven, ze hebben vaak geen jury cursus gevolgd, dit maakt de uitslag nogal onvoorspelbaar daar de jury op meerdere wijzen te beinvloeden is en de jury geen duidelijke handvaten heeft om het eten te beoordelen.
Bij de KCBS wedstrijden wordt er blind gejureerd, de jury ziet alleen een bakje vlees maar weet niet van wie het is, er zijn duidelijke regels over hoe het eten moet worden beoordeeld en waar op moet worden gelet, meestal hebben alle juryleden ook een cursus gehad.
De score van de juryleden wordt na afloop aan de teams gegeven waardoor het vergelijken met andere wedstrijden beter kan.

Kom volgende week eens kijken op zaterdag en zondag bij de Tony Stone in Hoofddorp je kan dan zien wat er van je verwacht wordt en wat je allemaal nodig hebt.

Zaterdag hebben de teams meer tijd om uitleg te geven dan zondag ;).



 
Sorry Leo, ik haalde even de namen door elkaar. Frits bedankt voor de info! Mijn collega's zijn razend enthouisiast. Ik heb zelf een WSM47, wil er nog een smoker bij (ik denk ProQ Excel), mijn collega is aan het sparen voor een Frontier dus dat komt wel goed. Kip indirect op een OTx moet ook wel lukken (ik heb een 57 ?n een 67, mijn collega's een 47 ?n een 57). 6-persoons caravan met alle voorzieningen hebben we ook dus dan komen we een heel eind. Deelname is natuurlijk voor de gezelligheid, we worden ongetwijfeld laatste maar dat maakt helemaal niet uit. We hebben een bioloog in de gelederen die allerlei snode plannen heeft met de kip dus wie weet. Ik heb de KCBS regels al even doorgenomen. Ik denk inderdaad dat we ons daar op moeten richten. Ribs, pork en kip dat gaat heel aardig, de brisket zal heel lastig worden denk ik maargoed, we zien wel. Leuk! De voorpret is er al ;-)
 
Dominique zei:
zou je team niet " meat the teachers" etc.
Ja klopt, was een typo. Nieuwe optie is "The Meatchers" ;-)
 
Kom vooral eens kijken dan leer je vlug een hele boel.

Een jury cursus is ook zeer aan te raden, dan weet je precies waar de jury op let en wat wel en niet mag.

De eerstvolgende cursus is denk ik bij Ruhrpott
 
Leuk hoor, een BBQ team oprichten!
 
evenzogoed welkom met jullie team PV, en stel je vragen hier gerust, voor zover mogelijk zullen we ze beantwoorden, en wat Frits als zei, kom eens kijken op een wedstrijd, de eerstvolgende is as weekend, de tony stone in Hoofddorp
 
Terug
Bovenaan Onderaan