BasBQ
Beef en Steak

Speksteen

Netjes van KJ 😎
En nu nog netter. Binnen 48 u na de melding.

20220810_165930.jpg
 
Ik denk dat je voor de Large maar 1 keuze hebt en dat is die van de classic Joe (46cm) ,ik heb er vandaag toevallig 1 besteld…
 
Heb me deze week ook de Kamado Joe speksteen aangeschaft. Voornamelijk voor de steaks en burgers. Maar zal in de toekomst ook wel wat gaan proberen met vis, coquilles,...

Voor de reverse sear steaks lees ik dat je de speksteen best onderaan legt, zodat die dienst kan doen als heat deflector en in de tussentijd al kan opwarmen.
-> op welke temp breng je uiteindelijk de steen best om te searen? 300-350°C ?

Voor burgers op de speksteen kom ik online enkel maar smash burgers tegen, die je al van in het begin op de steen legt. (Welke temp steen?)
Maar hoe pak je het aan met gewone (dikkere) burgers? Ook direct van begin op de steen? Of reverse sear?
 
Laatst bewerkt:
ik laat de steen inderdaad rustig mee opwarmen.
meestal gebruik ik de steen op een temperatuur tussen de 200 en 225°C.

Voor het sear, smashburgers, hambrugers, allemaal dezelfde temperatuur (en dan de kern in het oog houden uiteraard).
 
Bedankt Stijn. Dat is een stukje lager dan ik dacht. Voor smashburgers kwam ik online zelfs temperaturen van 300-350°C tegen.

Had mijn gewone burgers op de steen gelegd toen deze 350°C was. Hier en daar toch een stukje zwart. Volgende keer eens jouw temperatuur proberen.

Jij bedoelt toch ook de temperatuur van de steen, en niet van de bbq zelf? Die kunnen namelijk nogal fel verschillen, geloof ik.
 
ik laat hem lang mee op temperatuur komen, in het begin wel eens die steen gemeten maar weet het niet exact meer.

Ik laat de dome ergens tussen de 200/225°C en lang genoeg opwarmen.
voor mij geeft dit een mooie korst, niet te snel zodat je wat tijd hebt maar toch een krokantje.
 
Ik laat de speksteen ook vanaf begin langzaam mee op temperatuur komen om uit te komen op 200-220°C dome temperatuur en speksteen dan ±280°C. Let er wel op dat de temperatuur met opgewarmde speksteen moeilijk is te temperen.
 
Meestal tussen de 300 330 graden voor smashburgers en reverse sear. Je moet dan wel snel werken met smashburgers.
 
Ik ga zelf voor een temperatuur ergens tussen de 250 en 300 graden van de steen.
 
Ff mijn nieuwe aanwinst gepast, volgens mij zou het geen kwaad kunnen om em direct op de vuur ring te leggen zoals te zien op foto 1 of 2?
Wordt ie wel wat sneller warm namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ff mijn nieuwe aanwinst gepast, volgens mij zou het geen kwaad kunnen om em direct op de vuur ring te leggen zoals te zien op foto 1 of 2?
Wordt ie wel wat sneller warm namelijk.
Alleen zou ik er dan niet hard op durven duwen zoals bij smash burgers.
Zelf leg ik er bij smash burgers altijd een rooster onder.
 
@Just Vodka ,thx voor de tip, direct op de vuur ring moet wel kunnen denk ik toch?
 
Ik heb de speksteen met en zonder rooster gebruikt, dat is geen probleem. Als je er kracht op gaat zetten, dan zou ik het rooster er onder doen voor de zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Terug
Bovenaan Onderaan