BasBQ
Beef en Steak

Spekkies

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Ik had al een hele tijd bacon op m'n todo lijstje staan, maar vanwege m'n onregelmatige werk zat het er steeds niet in. Maar nu moest het er toch maar eens van komen.

Vanmorgen 2,4 kg buikspek (mag het een onsje meer zijn) opgehaald bij de slager en die ga ik op twee manieren in bacon proberen om te toveren, beide min of meer volgens Noskos recept.

bacon1.jpg


Deze helft wordt gewone bacon.

bacon2f.jpg


En deze wordt maple/buckboard bacon.

bacon3e.jpg


Ik heb colorosso zout van de slager gekregen en die heeft een lagere nitriet concentratie dan het pink salt die Noskos gebruikt, dit zout hoeft je niet te mengen met keukenzout om je juiste concentratie te krijgen. Omdat mijn stukje spek kleiner is dan die van Noskos heb ik de hoeveelheden zout en suiker verminderd.

bacon4.jpg


Eerst even lekker in masseren en daarna in een ziplock zakje.

bacon5.jpg
 

Het andere stuk gaat in de buckboard bacon cure die ik in de US gevonden heb. Dit is een kant en klare cure met maple sugar. Eigenlijk moet dit met procureur maar het kan ook met spek.

bacon6c.jpg


Voor spek is de verhouding 1 deel poeder op 25 delen vlees.

bacon7.jpg


Verpakt en gelabeld, klaar om een weekje te rusten in de koelkast.

bacon8r.jpg



Wordt vervolgd.....
 
Ben benieuwd, hmm, ook maar op de todo list.
 
Blijft leuk om te zien :D Het is zo simpel om te doen en zo lekker! Het enige is dat het wat tijd kost.

Buckboard bacon heb ik ook wel eens gemaakt, staat misschien zelfs op mijn blog. Ik heb het toen ook gedaan met buikspek, maar wil het nog steeds een keer met procureur of varkensfilet doen, dan krijg je Canadian bacon :)
 
Dit project ga ik volgen!

Nosmo, heeft de slager je nog tips gegeven voor de bacon?
 
@ Frits :  De echte slager was er niet. Alleen z'n hulpje was er maar die weet alleen waar het ligt in de koeling en wat het kost.  ::)

@ Noskos : Nadat ik die buckboard bacon cure gekocht had ben ik gaan google-en voor recepten en wat meer info, raad eens op wiens blog ik toen terecht kwam?  ;)
 
Nosmo zei:
@ Noskos : Nadat ik die buckboard bacon cure gekocht had ben ik gaan google-en voor recepten en wat meer info, raad eens op wiens blog ik toen terecht kwam?  ;)

Ken ik hem?!? ;)
 
"notificatie" staat aan ;-) ben benieuwd!
 
Een spekkie voor het bekkie, Mmmmm
We gaan het volgen hoor
 
Deze blijf ik volgen. Ben benieuwd!
 
Tijd voor een teasertje.

De spekkies hebben een week in de koelkast gelegen zodat het zout en suiker goed in het vlees kon trekken. De stukken spek zijn afgespoeld en liggen nu in de koelkast om te drogen. Morgenavond gaan ze op de BBQ om te roken.

Gewassen spek. Aan de rechterkant ligt de buckboard bacon cure variant, hier heb ik maar een prikkertje ingestoken want aan de kleur van het vlees zie je geen verschil.

bacon9.jpg


Ik heb geen passend rooster om ze op te leggen tijdens het drogen. Ik hoop dat dit ook goed werkt.

bacon10.jpg


 
Als je genoeg ruimte hebt kun je ze ook ophangen in je koelkast, de lucht moet er indien mogelijk zoveel mogelijk langsstromen om de buitenkant te laten drogen.
 
@Noskos: Ik zal wat later op de avond even controleren of ze op deze manier een beetje willen drogen, zoniet dan zal ik wat anders moeten verzinnen. Hangen is geen optie denk ik.  :-X 

 
En gewoon op een rek van je koelkast? Die kun je toch er uithalen en dan afwassen na afloop.
 
Helaas, ik heb een amerikaanse koelkast met glasplaten in plaats van rekjes. Maar het rooster van m'n WGA werkt ook.  ;D
 
Nosmo zei:
Helaas, ik heb een amerikaanse koelkast met glasplaten in plaats van rekjes. Maar het rooster van m'n WGA werkt ook.  ;D

Ja bbqers zijn vindingrijk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan