BasBQ
Beef en Steak

speenham

 
 

henkk

Stoker
Berichten
308
Na lange tijd weer terug.
het werd vandaag een speen ham van 4 kg
Foto-YJVQNKEA-D.jpg

24 uur gemarineerd in de Tsa Sieuw marinade
Foto-PPLMO6NG-D.jpg

ze is mooi rood geworden
Foto-HB8SE6NF-D.jpg

Foto-T8N64Y34-D.jpg

toch ff stiekem kijken hihihi
na 6 uur hier het eind resultaat q was constant 103 gr
Foto-C8MZIM6V-D.jpg

Foto-8YXKNGG3-D.jpg

Foto-76EIGCMT-D.jpg

van de marinade hebben we niet veel geproefd dus hoeft de volgende keer niet weer.

bedankt voor het kijken 



 
Is het de foto dat de buitenkant zo donker is??
Al met al wil ik je graag helpen dit "stukje" vlees burgemeester te maken!! :D
 
lijkt me helemaal lekker, ik zag hem al voorbij komen op fb  ;)
bedankt voor het delen
 
Jammer van de marinade maar als ik de foto zo bekijk smaakt hij zonder de marinade ook wel.... Super!
 
De marinade zal niet door de zwoerd heen gaan, dus dat is zo al verspilde moeite, tenzij je er rondom met een vork gaatjes in prikt natuurlijk.
Daarbij dringen marinades nauwelijks het vlees in, blijven aan de rand zitten dus op zo'n groot stuk vlees heeft dat niet zoveel invloed. Een pekel had hier meer effect gehad.
 
Zo'n brok vlees marineren lukt alleen door het te injecteren. En dat werkt prima.
Ziet er wel mooi uit.
 
Ziet er prima uit! Welk deel is dit, Speen Ham? Dat ken ik niet.
 
Bert zei:
Zo'n brok vlees marineren lukt alleen door het te injecteren. En dat werkt prima.
Ziet er wel mooi uit.

Ook niet als je hem lang pekelt Bert? zeg een dag of 2 a 3?
 
Jammer als het niet helemaal lukt, maar met bovenstaande tips gaat het volgende keer vast beter.
 
Ziet er toch lekker uit. En ach....een goede & mooie ham heeft weinig nodig om erg lekker te zijn vind ik :)
 
noskos zei:
Bert zei:
Zo'n brok vlees marineren lukt alleen door het te injecteren. En dat werkt prima.
Ziet er wel mooi uit.

Ook niet als je hem lang pekelt Bert? zeg een dag of 2 a 3?
Als je bacon maak reken je al een week. Dit stuk is veel dikker. Je krijgt dan dat de buitenkant vaak te zout wordt en in het midden te flauw.
Injecteren geeft dan veel sneller (1 nacht) een betere verdeling van kruiden en zout.
 
Ik zat ook aan een soort ham te denken. Maar injecteren is idd veel sneller.
 
Al met al toch een heel mooi stuk vlees geworden, en met bovenstaande adviezen komt het de volgende keer helemaal goed.
 
Als je het niet probeert, weet je het natuurlijk nooit. (en wij nu dus ook)
Lekker bezig geweest iig.

Mac
 
Klopt Frits bovenzijde was inderdaad iets donker, maar de smaak was er niet minder om

kern was 78 graden
 
Dat is een serieus stukje vlees !
 
Terug
Bovenaan Onderaan