BasBQ
Beef en Steak

SpareRibs USA

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Ik heb niet veel foto's van het daadwerkelijke BBQ-en maar ik wilde jullie dit recept toch niet onthouden:
- 50 gram tomatensap
- 100 gram appelciderazijn
- 100 gram bruine bastardsuiker
- 200 gram tomatenketchup
- 2 tenen knoflook, geraspt
- 2 tl gerookte paprika poeder
- 1 tl colans mosterdpoeder



2 kilo spareribs

1
Verwarm het somatenspa met de azijn, los hierin de suiker in op en voeg de ketchup, knoflook, paprikapoederen mosterdpoeder toe.
Laat de marinade afkoelen



2
marineer de spareribs 12 uur in de marinade en laat uitlekken. zorg dat de marinade de spareribs overal raakt.
(Ik heb deze zo'n 20 uur laten marineren)

3
Stoom de spareribs in 20 minuten gaar in een stoompan en laat afkoelen
WHOEHAHAHAAA nou dat hebben we toch maar niet gedaan.
Vanaf hier heb ik de 1-1-1/2 methode gebruikt

...
...

5
Haal de ribs als ze mooi krokant zijn van de bbq en bstrijk ze voor een laatste keer met de marinade

bron:smart bbq van julius jaspers


Ik heb een Weber OTO47 dus... plaatsgebrek! Hoe heb ik dat opgelost?
Allereerst heb ik gebruik gemaakt van de snake methode.
Vervolgens heb ik het welbekende pannendeksel rekje van de Ikea helemaal volgestouwd met ribjes (dwars en nog een dakje van allemaal ribjes gemaakt).
Temp was zo'n 120C en redelijk constant.

Vervolgens even naar Heuts een nieuw zwembad halen want het onze lekte.... :-(

Bij terugkomst zag ik dat het toch wat hard ging dus afgeschermd met alu folie.

Na ruim een uur heb ik de ribjes in setjes van 4 a 5 ingepakt in folie en ..... grmbl geen appelsap.... geen whiskey .... dan maar rum erbij :) zodat het kan gaan stomen. Dat heeft ie ook weer een uur gedaan. Nog steeds 120C trouwens met mijn snake methode.

Daarna nog flink met marinade ingesmeerd en nog een 20 minuten in het rekje zonder folie.

en toen kon er gegeten worden:




Volgens mij vonden ze het wel lekker!!

Ik hou zelf meer van wat pittigere ribbels maar deze waren erg lekker en goed gelukt. Het viel me wel op dat er een paar ribbels waren met wat meer vlees op de botten, die waren absurd lekker!!

Geen foto's van de ribbels op de Q dus "This never happend" maar toch een heel lekker receptje!



 
He Groundhog667,

Dit klinkt erg goed!!!! Deze gaan we dus lekker overnemen en eens proberen zodra mijn UDS klaar is. Mijn 47 cm Weber is toch echt wel te klein voor dit betere werk. Ja, ik heb ook het Ikea BBQ rek, maar dakjes bouwen gaat mij minder goed af......

Heuts Automaterialen, toevallig ook fan van het Li(mburgs)Var(ken)..... ;-)

Ik ben zelf uit Born, wellicht bij jou in de buurt?

Gr. Erwin
 
Heb je het membraan niet van de ribs verwijdert voor het marineren??
 
eamesz zei:
He Groundhog667,

Dit klinkt erg goed!!!! Deze gaan we dus lekker overnemen en eens proberen zodra mijn UDS klaar is. Mijn 47 cm Weber is toch echt wel te klein voor dit betere werk. Ja, ik heb ook het Ikea BBQ rek, maar dakjes bouwen gaat mij minder goed af......

Heuts Automaterialen, toevallig ook fan van het Li(mburgs)Var(ken)..... ;-)

Ik ben zelf uit Born, wellicht bij jou in de buurt?

Gr. Erwin

Ik werk wel in die contreien. Kom zelf uit America (noord-limburg)
 
Zo'n bord vol botjes is de beste graadmeter of het gesmaakt heeft of niet.
 
ReneR zei:
Heb je het membraan niet van de ribs verwijdert voor het marineren??

Je hebt helemaal gelijk! Compleet gemist. Op het moment dat ik de ribjes op mijn bord doorsneed had ik mijn blunder in de gaten... ach ja.
 
Een bord met afgekloven botjes = lekker gegeten!!! B-)
 
groundhog667 zei:
Ik heb niet veel foto's van het daadwerkelijke BBQ-en maar ik wilde jullie dit recept toch niet onthouden:

Sterker, je hebt geen enkele foto van het BBQ'en ;) Gezien de resultaten van de Zwarte Hand gisteren valt Julius recept niet in de categorie Award Winning Rib :D
 
noskos zei:
Gezien de resultaten van de Zwarte Hand gisteren valt Julius recept niet in de categorie Award Winning Rib :D
Dennis +1
En de ribs zijn wel goedgekeurd:


Ik vond het wel opvallend dat ze ook in Chef's choice en dessert niet hoog scoorden....
 
Ja en Hidde is toch een talentvol patissier... Bewijst maar weer dat als je een goede chef bent je nog geen goede BBQ'er bent. Misschien zou het ook helpen als je 's-nachts bij je barbecue blijft en niet in een hotel gaat pitten, maar wie ben ik ;)
 
noskos zei:
Ja en Hidde is toch een talentvol patissier... Bewijst maar weer dat als je een goede chef bent je nog geen goede BBQ'er bent. Misschien zou het ook helpen als je 's-nachts bij je barbecue blijft en niet in een hotel gaat pitten, maar wie ben ik ;)
:D
 
Ceriel zei:
noskos zei:
Ja en Hidde is toch een talentvol patissier... Bewijst maar weer dat als je een goede chef bent je nog geen goede BBQ'er bent. Misschien zou het ook helpen als je 's-nachts bij je barbecue blijft en niet in een hotel gaat pitten, maar wie ben ik ;)
:D
=))
 
Terug
Bovenaan Onderaan