BasBQ
Beef en Steak

smoker van LPG tanks

 

renevw

Vuurmaker
Berichten
65
Hallo,

Zojuist heb ik mij voorgesteld http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11904.msg202529#msg202529, en zoals beloofd maak ik bij deze een topic aan om mijn project te showen.

Zoals ik al aangaf was ik op zoek naar een andere q, een die beter past bij low & slow. Weber heeft de smokey mountain, en je hebt natuurlijk de BGE, mij beide te duur. Dit bracht mij op een idee, waarom maak ik van mijn 47 cm Weber geen Weber smokey mountain door er een vat met de juiste diameter tussen te zetten? Veel goedkoper, simpel te realiseren en multifunctioneel :D.

Terwijl ik inspiratie aan het opdoen was kwam ik de UDS tegen, ook erg leuk en zelf te maken, moest te doen zijn, ook voor een ITer die over het algemeen alleen op kantoor zit  ;) . Het leek mij wel eens leuk iets heel anders te doen. Bij mijn schoonouders heb ik wel wat ruimte en gereedschap ter beschikking.

Op zoek naar een vat dus, niet te duur. Oren en ogen open houden en marktplaats checken. Tot dat ik bij een klant was (Auto sloperij) en vroeg of ze ook wel eens vaten over hadden, lang verhaal maar ik reed met een LPG tank in de achterbak weer weg. Eenmaal thuis bleek deze niet de juiste diameter te hebben. De tank heeft een diameter van 40 CM en een lengte van ongeveer 50 cm.

Met deze tank in het achterhoofd ben ik weer wat gaan rond struinen op het internet en kwam ik onder andere meerdere keren op dit forum terecht en kwam ik de Oklahoma achtige smokers tegen. Dit leek mij ook wel wat, ik bleek nu dus een prima firebox te hebben. Direct ben ik gaan zoeken naar een soortgelijke tank maar dan met een lengte van 80 cm. Deze via marktplaats gevonden en gekocht.

Zo, nu kon het project van start, ik wilde een topic starten en deze updaten met foto's. Ik heb amper tijd gehad voor de q, laat staan een post plaatsen :p. Maarrrr ik heb wel foto's gemaakt. De q is nog niet af dus er is nog ruimte voor updates :).

Ik ben dus ITer van beroep, had geen las, slijp of snij ervaring. Ik kan mijzelf wel handig noemen dus ik had wel zin in de uitdaging. Ik heb de monteur bij mijn schoonouders gevraagd mij te helpen/leren lassen tijdens dit project.

Bij deze een reeks foto's met toelichting:

Het idee:


De tanks leeg laten lopen gevuld met water en naar de werkplaats verhuisd:


Ondanks dat de tanks al dagen open buiten hebben gelegen toch bang voor explosies of andere gekkigheid dus maar gevuld met water voor het slijpen van de deur:


En we hebben een deur:


Intussen wat materiaal verzameld:


Monteur Jacob heeft de strippen mooi gebogen en op de deur gelast:


Later toch bedacht dat alle 4 de zijdes een strip moeten hebben, dit kwam ook beter uit voor de scharnieren en betere afsluiting. Deze er zelf bij gefabriceerd. Een mooie haakse hoek ging helaas niet meer lukken, maar dat lassen we later wel dicht  :D :


Gat gemaakt tussen de 2 tanks, later heb ik het gat nog iets groter gemaakt:



Mooi robuuste scharnieren gevonden. Deze door schoon te slijpen (voor het lassen later) heet gemaakt en met een zware hamer en de bankschroef iets gebogen voor de kromming van de tank.



Net als de 4e strip de scharnieren er zelf op gelast, en ik moet zeggen het viel mij niet tegen  B-).


En hij kan ook nog open!


Een gat gemaakt voor de schoorsteen en beide tanks even uitgestald voor het idee:


Dit was het even. Inmiddels zitten er ook al poten onder met wieltjes en heb ik nog een hoop vragen. Dit probeer ik morgen even te posten.
 
Wordt weer een mooie!
 
IT Guys Rule The World :)
 
Riestad zei:
IT Guys Rule The World :)
Valt wel op dat er heel veel mensen uit de IT op dit forum zitten :)
 
Jaloers op zo'n mooie werkplaats....
 
Haha ok vast gezellig met zoveel "nerds" :p.
2 collega's van mij zijn BGEers er komen dus ook regelmatig pakketten vol met vlees binnen op kantoor.

Zo'n werkplaats is inderdaad wel eeerg handig. Thuis had ik het voor een groot deel buiten moeten doen en had ik een boel gereedschap gemist :).

Bij deze de laatste foto met poten:


Wat ik nog moet doen:
- Handvaten bevestigen. De steuntjes heb ik al gemaakt, ben nog op zoek naar 2 mooie stukjes hout voor er tussen.
- Regelbaar lucht toevoer voor de firebox, hier ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kom genoeg tegen, maar bij mij zijn alle kanten rond en denk ik waarschijnlijk te moeilijk. Iemand idee?n?
- Deksel maken voor het afsluiten/regelen van de schoorsteen. Deksel is bijna klaar nu nog een stang maken voor het regelen.
- Oklahoma thermometer bestellen en inbouwen.
- Rooster maken voor het vlees. Ik wil dit doen van het materiaal wat Danny77 heeft gebruikt. Misschien stom, maar ik heb geen idee hoe dat heet en ik ben het nog niet tegen gekomen. Iemand een tip misschien?
- Tanks aan elkaar lassen, dit doet Jacob aangezien het nogal wat te houden heeft en een erg lastige hoek is om te lassen. Misschien is het al gebeurd ?! ik weet het niet want ik ben nu op vakantie.
- Zorgen dat de deuren niet door naar achter slaan, zonder een hele constructie te hoeven maken.  Een soort stop op de scharnieren maken denk ik.

Gr,
Rene

 
Droovers bedankt voor de tip! je moet maar even weten hoe het heet. Is een stuk makkelijker zoeken / vragen :).
 
Idd strekmetaal heet dat spul is in diverse diktes en patroon te verkrijgen.
Mooi project hoor ziet er super uit.
 
renevw zei:
Regelbaar lucht toevoer voor de firebox, hier ben ik nog niet helemaal over uit. Ik kom genoeg tegen, maar bij mij zijn alle kanten rond en denk ik waarschijnlijk te moeilijk. Iemand idee?n?
-
Gr,
Rene



zoiets kan jij ook maken met zo een werkplaats,,en Jacob last m dr we op.
deze gebruik ik in mn beide rookovens als in en uitlaat en sluiten 99% af.

als je deze gaat gebruiken zou ik m onderkant vuurbox maken ,,dan doet ie zn werk op zn best.

en voor de uitlaat net zo ,dan kan dr ook een kap op voor inregenen .


sucses met je mooi project B-)
 
Begint er mooi te worden!
 
@ AV Bedankt voor de tip. Gebruik je dan draadeind met dezelfde maat als de moer ? En heb je dan aan 2 kanten dezelfde moer zitten?

en @ de rest bedankt voor de complimenten trouwens  :blush:
 
Wel echt een next level project! Aanrader is het boek Franklin BBQ. Gedetailleerde instructies voor DIY smoker (wellicht aan de late kant), maar denk dat je er sowieso veel plezier aan zult beleven! Ook tips over lengte en locatie schoorsteen, plaat boven de firebox ingang, etc. http://www.amazon.com/Franklin-Barbecue-A-Meat-Smoking-Manifesto/dp/1607747200
 
Mooi project rene. Komt helemaal goed zo te zien. Top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan