BasBQ
Beef en Steak

Shake vs minion

 
 

DvDeurzen

Vuurmaker
Berichten
65
Ik heb nu al een aantal keer de Shake gebruikt en merk toch dat na verloop van tijd de temperatuur wat weg valt. De eerste 3/4 uur had ik geen probleem om mijn temperatuur rond de 120 graden te houden, maar na die tijd zakt hij toch weg. Rond de 90 graden wat nieuwe briketten (ecobrasa) toegevoegd en dan gaat hij wel weer omhoog maar niet hoger als 115 graden met schuiven helemaal open!
Gaat dit beter met de minion methode of zijn de ervaringen hiervan hetzelfde? Ik denk persoonlijk dat het komt omdat er al een deel van de briketten opgebrand zijn en er meer ruimte is voor de lucht om langs de briketten te gaan.

ik hoor graag jullie ervaringen.
 
Zou het met de meet locatie te maken kunnen hebben? Bij de snake erboven als je op het rooster meet heb je als de kolen verder branden de temperatuur ook verloopt.of op het midden vande rooster blijft ie meestal redelijk stabiel. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
 
Zou het met de meet locatie te maken kunnen hebben? Bij de snake erboven als je op het rooster meet heb je als de kolen verder branden de temperatuur ook verloopt.of op het midden vande rooster blijft ie meestal redelijk stabiel. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

Mijn meter lag in het begin recht tegenover de brandende briketten (ver mogelijk er vandaan) dus dan zou je zeggen dat hoe meer er opbrand, de gemeten temperatuur zou moeten stijgen omdat dit dichter bij komt. Mijn meter van mijn bbq zakt mee dus het is wel echt de temp in de ketel die zakt.
 
Vreemd inderdaad, ik heb deze ervaringen niet. ebruik je een waterbak? Het kan zijn dat hier te veel energie in gaat zitten en dat daardoor de temp zakt. Of wellicht as die voor de luchttoevoer gaat zitten?

De snake gebruik ik voor de echte lange sessies op lage temperatuur, zoals pulled pork. En dan blijft de temperatuur met een klein beetje regelen altijd wel rond de 110 graden.

De minion methode gebruik ik voor de iets hogere temperaturen, omdat dat dan makkelijk te sturen is. Maar voor echt low&slow vind ik een snake beter (minder bijsturen).
 
De zelfde ervaring Laurens
 
Hoe dik leg je je snake? Ik bedoel dan de breedte en de hoogte..... we hebben zo te zien dezelfde Q maar ik ondervindt geen problemen anders dan dat ik de eerste keer met te weinig brandende kolen ben begonnen. Mijn snake is 2 kooltjes (ecobrassa in de breedte) breed en er 1 in de breedte bovenop...... na 8 uur 120 graden ongeveer de helft opgebrand.
 
Ik heb mn ecobrasa's een keer in de lengte gelegd ipv de breedte. Met de schuiven open en 2+2 rijen kwam de temp niet boven de 100 graden. Volgende keer weer in de breedte en 2+2+1. Heb liever dat ik 'm moet dichtknijpen dan dat ie het (net) niet redt.
 
Ik denk dat er op een gegeven moment de briketten niet goed tegen elkaar gelegen hebben. Uiteindelijk ging de temperatuur weer gewoon terug richting de 120 en uitiende. De snake lag 3 breed onder en 2 breed boven. En een starter met 18 briketten. Dus ook genoeg. Denk dat dat het probleem geweest is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan