BasBQ
Beef en Steak

Schwarzwalder schinken van procureur

 

ThomasTW

Tondelzoeker
Berichten
4
In de Aldi in Duitsland koop ik regelmatig stukken procureur om pulled pork van te maken, maar afgelopen maand las ik dat je ze ook heel goed koud kunt roken en een aantal weken laten drogen. Zo heb ik dit geprobeerd in de Scharzwälder style (qua pekelkruiden en roken op dennenhout) met een kleine procureur van 1.3kg. Gezien het niet van de (achter)poot van het varken komt maar van de nek is het technisch gezien dus geen schinken (ham), maar ik kan je vertellen dat dat voor de smaak niet heel veel uit maakt ;)

Snapchat-1871433845.jpg


De procureur heb ik voor 6 dagen (n.a.v. de richtlijn voor een plat stuk vlees van 5cm dik) in de droge pekel gelegd met nitrietzout, een klein beetje suiker, gekneusde jeneverbes, gebroken laurierblad, korianderzaad en gemalen peper. Dit alles in een ziplock bag in de koelkast gelegd en elke dag 2x omgedraaid.

Snapchat-450421839.jpg


Al snel kwam er vocht uit de procureur waardoor de kruiden mooi verdeeld werden en beter in het vlees konden trekken. Na het pekelen was het vlees mooi donker gekleurd aan de buitenkant.

Snapchat-1538279856.jpg


Na het pekelen heb ik de procureur schoongespoeld onder de kraan en een middagje laten drogen. Daarna in de Q gelegd met een CSG gevuld met fijn zaagsel van dennenhout. Hier heeft hij de nacht doorgebracht, totale rooktijd was net iets meer dan 13 uur.

Screenshot_20230120-211133.jpg


Na het roken heb ik de procureur te drogen gehangen in de meterkast (bij gebrek aan een fatsoenlijke droogkast). Dit werkte eigenlijk heel goed. Af en toe heb ik de deur even opengezet om de boel te laten luchten. Door de heerlijke geur die eruit kwam was het moeilijk om het vlees met rust te laten!

IMG_20230127_171106.jpg


Na 20 dagen drogen was het gewicht 850 gram (35% gewichtsverlies) en leek het vlees me lang genoeg gedroogd. Hij zag er mooi uit, de buitenkant was mooi donker gekleurd, geen schimmel, en voelde zo hard als een steen. Even was ik bang dat het te ver gedroogd zou zijn maar dat veranderde toen ik hem in plakjes sneed met de snijmachine. De binnenkant was nog mooi zacht dus dat ging redelijk eenvoudig.

IMG_20230209_192946.jpg

IMG_20230209_194407.jpg


De smaak is fantastisch. Niet exact als een "echte" Schwarzwalder schinken zoals je hem bij de slager koopt maar het komt aardig in de buurt. Heerlijk op brood of bij de kaasplank. Genießen!
 
Wat een toffe manier van bereiden.. Dat lijkt mij ook leuk om te proberen! Geniet ervan Thomas!
 
Dat ziet er goed uit.
Ooit ga ik daar het geduld voor vinden om zoiets te doen.
 
Ik sta nu echt op het punt om een koudrookgenerator aan te schaffen want dit wil ik ook proberen 😁
 
Mooi stukje vlees. Mag je bij best een plakje van langs brengen.
 
Wat een mooie kleur is het geworden, ziet er echt lekker uit ! Wil dit absoluut ook gaan proberen, ben alleen bang dat het wachten me heeeel zwaar gaat vallen, 20 dagen voordat je kunt aansnijden, wat een zelfbeheersing......
 
Prachtig project!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan