BasBQ
Beef en Steak

Sambal voor de peper fans onder ons

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
Voor wie het nog niet wist, ik hou wel van lekker pittig zo nu en dan en kweek ook mijn eigen pepers thuis (niet moeilijk en levert een hoop bronmateriaal op voor rubs, sauzen enz. Sambal gebruik ik soms ook wel eens voor een lekkere marinade van het vlees. Niet te veel want je moet het proeven en het moet niet je keel wegbranden

Nu heeft mijn moeder mij een hele berg kookboeken nagelaten (en dan bedoel ik ook echt een hoop) maar eentje daarvan die heeft zij weer van haar moeder gehad (en is dus al erg oud) en dit was er eentje met Indonesische / aziatische recepten waaronder een  flink hoofdstuk over sambal. Dit hoofstuk heb ik veel gebruikt in de afgelopen jaren. Ik wilde deze toch ook met jullie delen want geloof mij, allen zijn ze zeer de moeite waard. TIP: voor een aantal ingredienten heb je echt een toko in de omgeving nodig. Heb je deze niet dan even op internet kijken naar online shops eventueel. Ik heb het geluk dat om de hoek hier toko's, slager, groenteboer enz. zitten dus heb alles bij de hand hier

Ik heb de nederlandse taal waar nodig wat up to date gebracht maar sommige woorden staan best leuk er in  :D Ik breid deze nog uit want heb er nog veel meer.

Enjoy!

- Sambal Oelek (de standaard sambal waar andere sambal mee gemaakt wordt)
20 rode pepers
2 tl. zout

Bereiding:
Was en snijd de pepers in kleine stukjes, wrijf deze fijn met zout to teen brij. Je kunt ze ook fijnmalen in een vleesmolen / (keukenmachine). Wanneeer u deze sambal in een schoongewassen goed afsluitbaar potje in de koelkast et, kan dit vrij lang bewaard worden. Nog langer houdbaar is deze in de diepvries!



Sambal Trassie 1
20 rode spaanse pepers
1 tl zout
1 tl trassie

Bereiding
Verwerk de spaanse pepers zoals bij de sambal oelek en meng er de trassie doorheen



Sambal petis
10 spaanse pepers
1/2 tl zout
2 tl petis

Bereiding
Ook deze sambal wordt bereid als de sambal oelek maar u ment de petis er doorheen.



sambal katjang
50gr Pinda's (fijngestampt)
3 el olie
3 dl dikke santen
    zout
3 el asemwater


kruiden
8 rode spaanse pepers
3 tenen knoflook
1 cm gember
4 sjalotjes
2 tl trassie
2tl bruine suiker



Bereiding
Fruit de fijngestampte kruiden in de olie. U voegt op laag vuur de santen er aan toe, terwijl je het mengsel doorroert. Wanneer de santen volledig is opgenomen, voegt u de pinda's en het zout toe. U zet het vuur iets hoger en u bakt de massa tot er olie uitvloeit. Vervolgens haal je de pan van het vuur en roer je het asemwater er door.




Sambal asem
1 el sambal oelek
2 tl asem
1 el bruine suiker
2 dl water
1 gesnipperde ui
1 tl zout


Bereiding
Kook de asem met de bruine suiker in water tot een dikke brui. Doe er de sambal oelek en de ui bij en laat dit mengsel nogmaals doorkoken. Zeef het mengsel en kook wat door de zeef heen gekomen is nogmaals.



Sambal Godok

2 el gesneden witte kool
1 el gesneden kouseband
1 el peteboontjes
200gr gepelde garnalen
1 gesnipperde ui
4 t knoflook
1 scheut laos
1 tl trassie
4 gepofte kerrienoten
2 el sambal oelek
1/2 el ketoembar
1/2 blaadje santen
1 djeroek poeroet schil
zout
olie

Bereiding
Kook de groente gaar en bak de uien. mnaak alle overige kruiden fijn. Voeg alle ingredienten bij de groente en laat het geheel koken tot het een dikke brij is geworden.


Sambal klappa
300gr geraspte kokos
3 spaanse pepers
1 tl zout
1 tl trassie
1 scheut laos
2 djeroek poeroet schillen
2 el olie

Bereiding
Braad de kruiden met de fijngestampte pepers en de geraspte kokos

(Sambal klappa kan ook op een andere manier worden bereid, wanneer je dezelfde ingredienten nodig hebt)
Braad de geraspte kokos lichtbruin, snijd alle ingredienten fijn en fruit deze behalve de djeroek poeroet. Pas op het laatst roert u de geraspte kokos en de djeroek poeroet door de andere ingredienten.)



Sambal boeboek kring

200 gr gedroogde garnalen (ebbie)
1 el sambal oelek
5 tenen knoflook
1 tl kentjoer
2 daron djeroek poeroet
1 tl trassie
  zout

Bereiding
Rooster de gedroogde garnalen en stamp of maal deze fijn. ook de kruiden stamp je fijn. Waarna alle ingredienten vermengt worden. Dit is een droge sambal (KAN VOOR RUB GEBRUIKT WORDEN)



Sambal djeroek-nipis
3 djeroek-nipis
4 spaanse pepers
1 tl trassie

Bereiding
Was de djeroek goed, snijd deze vervolgens in schijfjes en pers deze uit. Bewaar de schillen. Stamp de pepers met trassie en djeroekschillen fijn en voeg het sap van de djeroek eraan toe.



sambal peteh
1/2 potje petehbonen
1 el sambal oelek
1 ui
4 tenen knoflook
1 scheut laos
1 stengel sereh (citroengras)
200gr. Vers gepelde garnalen
1 el trassiewater
1 el asemwater
1/8 blad santen
zout
olie

bereiding
Stamp en braad de kruiden behalve de sereh. Meng de sambal, trassie en asem door het mengesel. Wanneer u dit even hebt laten doorkoken, voegt u de petehbonen, de garnalen en de santen toe. Dit mengesl laat u doorkoken tot de olie boven komt.



Sambal badjak
2 grote uien
2 tenen knoflook
10 gemalen kemirienoten
6 spaanse pepers
1/2 stengel sereh
4 daon djeroek poeroet
2 daon salam
1 scheut laos
1 el suiker
2 el asemwater
1 el trassiewater
1 tl zout
santen
olie

Bereiding
De uien, spaanse pepers en de knoflook worden heel fijn gesneden en samen met de kruiden (uitgezonderd salam en djeroek poeroet) in olie aangebakken.Hierna voeg je het asemwater, het trassiewater en de daon saalm en djeroek poeroet toe. Laat het geheel even sudderen. Tenslotte wordt de santen toegevoegd. Dan alat je het mensel zo lang sudderen tot de olie eruit komt en de sambal bijna droog is. Af en toe wel even roeren.


Sambal van tomaten
5 rijpe toematen
1 ui
1 tl nootmuskaat
1/2 el peper
1 el sambal oelek
1/4 kopje azijn
zout
olie

Bereiding
Snijd de tomaten fijn. Braad de gestampte ui met nootmuskaat, peper en sambal. Voeg de azijn en de tomaten toe en laat het geheel opkoken tot een dikke saus.
(ben aan het kijken of ik hier iets met een spicy bbq saus kan creeren).

Sambal Ebbie

200gr. Ebbie
1 rode ui
e el asemwater
olie

kruiden
5 kemiri noten
1 tl trassie
1 stengel goela djawa
2 daon djeroek poeroet
1 el sambal oelek

bereiding
Braad de ui met de ebbie in olie. Voeg het asemwater en alle overige ingredienten toe en laat het geheel doorkoken tot het droog begint te worden.



Sambal Trassie 2
30 spaanse pepers
2 grote uien
2 tl trassie
1 1/2 tl zout
olie

Bereiding:
De fijngesneden pepers worden met de trassie vermengd en in olie aangebakken. Aan dit mengsel worden de fijngesnipperde uien en het zout toegevoegd. Het geheel wordt goed doorbakken.



Sambal oedang kiong
1 ui
5 tenen knoflook
200 gr. gedroogde garnalen
2 daon djeroek poeroet
2 spaanse pepers
1 tl trassie
1 scheut laos
1/2 stengel sereh
1 tl zout
1 tl suiker
1 el asemwater
1-2 kopjes santen
olie

Bereiding
Week of wel de garnalen. De uien, knoflook en pepers worden fijngemaakt en met de diverse kruiden behalve de djeroek poeroet, in olie aangebakken. Hierna worden djeroek poeroet en asemwater toegevoegd., waarna het gerecht even moet sudderen. nu worden de garnalen en de santen toegevoegd. en zo lang omgeroerd, totdat de garnalen gaarr zijn en de sambal een rode kleur heeft aangenomen.




Sambal djelenta
6 groene spaanse pepers
6 rode spaanse pepers
1 tl trassie
zout
1/2 dl water
boter
2 el kokosolie

bereiding
De zeer fijngesneden spaanse pepers worden gebraden in de olie. Vervolgens worden ze fijn gestampt of gemalen met zout en trassie. Daan gaan ze opnieuw in de olie. Voeg wat water toe en laat dit mengesl doorbraden.



Sambal Prei
1 prei
1 rode ui
1 el sambal oelek
4 kemirienoten
2 el citroensap

bBereiding
Snijd de prei heel fijn en kneed deze fijn met zout. Stamp kemirienoten en uien fijn en kook ze met santen, sambal en citroensap. Meng alles door elkaar en kook de massa tot deze droog is.


Sambal kool
250gr. Kool
2 uien
6 tenen knoflook
2 el sambal oelek
4cm sereh
1 scheut laos
1 tl zout
2 kopjes santen
olie

Bereiding
Zowel de uien als de knoflook worden fijngesneden en met de sambal en de kruiden aangebakken. De in kleine reepjes gesneden kool wordt nu toegevoegd en meegebakken tot deze half gaar is. Dan voeg je de santen toe en laat je het geheel met de deksel op de pan gaar stoven. Om het gerecht te verfijnen kun je eventueel enkele verse garnalen en wat citroensap er door mengen



Sambal katjang Pandjang
200 gr. katjang pandjang
2 tenen knoflook
2 rode uien
1 el sambal oelek
1 scheut laos
1 tl trassie
santen
zout
olie

Bereiding:
Stamp uien en kruiden fijn en braad deze. Kook de katjang pandjang bijna gaar, snijd deze eventueel wat fijner en voeg deze toe aan de uien. Doe ook de santen erbij en laat alles opkoken tot de olie boven komt.



Sambal serdadoe
10 rode spaanse pepers
2 uien
2 el ketjap
2 el olie
zout

Bereiding
Snijd de pepers en de uien heel fijn, bak deze in de olie tot een smeuig geheel. Doe dit in een schaal en giet er wat ketjap over


Nu zijn er nog een hele berg met sambals, maar die zijn varianten hierop. Ik denk dat je met de varianten hierboven aardig uit de voeten kunt.
Wat mijn eigen spicy bbq saus betreft gebaseerd op een van de recepten hierboven, wordt vervolgd!




 
Zo h?, dat is veel sambal! Thx voor het delen!


Ik maak zelf ook met enige regelmaat sambal. Afgelopen winter zelfs een keer de pepers eerst gefermenteerd en er daarna een zurige sambal van gemaakt. Door de fermentatie krijg je heel veel gelaagdheid in de smaak van de pepers en dus je sambal. Hij smaakt daardoor lekker complex.



 
dat is een mooie verzameling sambal.
bedankt voor het delen
 
Dank je!
 
Ik zie geen kruiden staan bij de Sambal Katjang, die ik eerst zou moeten fruiten?
 
Werd sambal vroeger niet als conserveermiddel gebruikt?
Volgens mij is het wel een jaar houdbaar toch?
 
Wauw!
Echt gaaf. Ik laat zelf ook mijn pepertjes hier groeien en heb er soms erg veel.
Hier ga ik zeker mee aan de slag.

Bedankt voor het delen!
 
dennis zei:
Werd sambal vroeger niet als conserveermiddel gebruikt?
Volgens mij is het wel een jaar houdbaar toch?

als je het in de vriezer doet zeker. Maar het werd inderdaad als conserveermiddel gebruikt.. ik heb mijn sambal oelek soms wel maandje of 3 a 4 gewoon in koelkast staan (goed afgesloten en altijd schone lepel gebruiken)
 
Dominique zei:
Ik zie geen kruiden staan bij de Sambal Katjang, die ik eerst zou moeten fruiten?

ah ja, moet ik morgen even kijken in boek, heb niet bij de hand nu (werk helaas op 't moment)
 
Boyke zei:
Dominique zei:
Ik zie geen kruiden staan bij de Sambal Katjang, die ik eerst zou moeten fruiten?

ah ja, moet ik morgen even kijken in boek, heb niet bij de hand nu (werk helaas op 't moment)

Ik wacht heel geduldig af....
 
Dominique zei:
Boyke zei:
Dominique zei:
Ik zie geen kruiden staan bij de Sambal Katjang, die ik eerst zou moeten fruiten?

ah ja, moet ik morgen even kijken in boek, heb niet bij de hand nu (werk helaas op 't moment)

Ik wacht heel geduldig af....

opgelost  :D staat wat onoverzichtelijk in het boek maar deze kruiiden horen er bij.

 
Boyke zei:
Dominique zei:
Boyke zei:
Dominique zei:
Ik zie geen kruiden staan bij de Sambal Katjang, die ik eerst zou moeten fruiten?

ah ja, moet ik morgen even kijken in boek, heb niet bij de hand nu (werk helaas op 't moment)

Ik wacht heel geduldig af....

opgelost  :D staat wat onoverzichtelijk in het boek maar deze kruiiden horen er bij.

Dank je wel voor de moeite!
 
haha geen probleem. als ik dan toch een steentje bijdraag, dan wel een compleet steentje  :D

 
Leuk! Thanks.

Ik zie zout er niet in gram bij staan. Hoe ga je uit van de juiste hoeveelheid zout? Gebruik je een percentage? 1,5 - 2%?

Groet,

Bjorn
 
ik ga daar meer zelf uit van gevoel.. beetje zout.. (de jamie oliver manier, met wijsvinger en duim wat zout pakken en er doorheen gooien.. event. iets meer indien nodig).
 
Boyke zei:
ik ga daar meer zelf uit van gevoel.. beetje zout.. (de jamie oliver manier, met wijsvinger en duim wat zout pakken en er doorheen gooien.. event. iets meer indien nodig).

Wanneer je iets fermenteert en zout gebruikt voor de 'houdbaarheid', dan wordt het product ook echt houdbaar voor langere tijd.
Maar, als je 1,5 tot 2% aanhoudt dan is het prima. Ook sambal kan te zout zijn... of te weinig zout hebben... Het is en blijft een smaak maker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan