BasBQ
Beef en Steak

Rosbief waar gaat het fout?

  • Onderwerp starter Tessa1980
  • Startdatum
T

Tessa1980

Gast
Hallo.

Ik heb nu 2 x rosbief gemaakt op mijn BGE. Eerste x met 48 graden eraf maar heb ik hem vrij lang laten rusten. Die was echt Well Done.
Gister poging 2 48 graden eraf laten rusten met kerntemp er nog in bij 53 graden gaan snijden.
Ook deze was te Well Done wel ietsje rose nog van binnen, maar dat mag geen naam hebben. Kortom zonde dus. Ik wil hem toch graag wat roder.
Maar wat doe ik verkeerd. Het lijkt mij toch dat een kerntemp van 48-53 eigenlijk een roder resultaat had moeten  :-/geven.
Maar ik heb er nog niet zo heel veel verstand van dus help mij :-*
 
ik zou zeggen; "verkeerd gecalibreerde probe"

steek hem een in ijs smelt water en kokend water. die zouden respectievelijk 0 en 100 graden Celsius moeten zijn.
 
ok dat heb ik net gedaan en ze komen alletwee gewoon op 100 graden.
gelukkig is die dus wel in orde.
maar wat gaat er dan mis?
nog andere ideeen :-/
 
Ik kan je niet helpen Tessa, ik maakte ook een keertje rosbief maar vond het vlees echt veel te mager om het lekker te krijgen.
Ik ben niet zo'n fan van rosbief van de Q. Kern hield ik toen op 52?C en was mooi roz? maar de smaak niet geweldig.
 
Vlees gaart makkelijk 5 graden door als je het na het bakken even in folie laat rusten. Dus je zou kunnen proberen het eraf te halen bij 42 graden kern ofzo en dan dus rusten.
Als het dan nog niet rood is, dan heb je waarschijnlijk een voorgegaard stuk :)

Maar verder zou ik gewoon gaan voor een Pica?a ipv rosbief. Ook geen duur stuk en veel makkelijker te garen.
 
Hij was absoluut niet voorgegaard. Kwam bij de sligro vandaan.
Picana it is.
Ga dat maar eens proberen hier werd ik alleen maar verdrietig van ;)
Bedankt iedereen
 
Tessa1980 zei:
Hallo.

Ik heb nu 2 x rosbief gemaakt op mijn BGE. Eerste x met 48 graden eraf maar heb ik hem vrij lang laten rusten. Die was echt Well Done.
Gister poging 2 48 graden eraf laten rusten met kerntemp er nog in bij 53 graden gaan snijden.
Ook deze was te Well Done wel ietsje rose nog van binnen, maar dat mag geen naam hebben. Kortom zonde dus. Ik wil hem toch graag wat roder.
Maar wat doe ik verkeerd. Het lijkt mij toch dat een kerntemp van 48-53 eigenlijk een roder resultaat had moeten  :-/geven.
Maar ik heb er nog niet zo heel veel verstand van dus help mij :-*

ik zou zeggen 48 graden eindtemperatuur, dus NA het rusten. je probe goed in het midden en dus bij 48-5=43 eraf. rusten onder folie, losjes en niet strak ingepakt.

de onnauwkeurigheid van je probe kan ook in de lage regionen zitten misschien? ik merk ook verschil tussen mijn thermometers onderling terwijl ze het wel eens zijn over kokend water.
 
ik haal de rosbief er meestal op 42 graden af, laat deze 20 minuutjes rusten in folie/handdoeken en intussen de Q opstoken. Daarna kort schroeien boven het vuur.
 
pinoamigo zei:
ik haal de rosbief er meestal op 42 graden af, laat deze 20 minuutjes rusten in folie/handdoeken en intussen de Q opstoken. Daarna kort schroeien boven het vuur.
+1
Doe ik ook met Picanha. Werkt super
 
Terug
Bovenaan Onderaan