BasBQ
Beef en Steak

Rookworst

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Toen @SandyMan een paar weken geleden zijn worst(en) met ons deelde (klinkt overigens beetje gek, maargoed...) toen wist ik het: 't werd echt weer tijd om een keer zelf worst te maken.

Zogezegd zo gedaan. De slager gebeld en gevraagd om 450g varkensschouder, 450g varkensbuik en een stukje darm. Kinnebak zat er helaas niet in, dat moest hij met minimaal 3kg afnemen. Net iets teveel voor ons kleine vriezertje ;)

Vanmorgen het vlees in kleine stukken gesneden en gezout met 15g nitrietzout. Samen met de vleesmolen mocht dit even de vriezer in om lekker koud te worden.
1612117426011.png


Na een uurtje heb ik het vlees tweemaal door standje 8 gehaald.
1612117476031.png

1612117491042.png


Na het malen heb ik het vlees gemengd met de overige ingrediënten:

1g foelie
1g korianderzaad
2g zwarte peper (ik had geen witte)
2g dextro-energy (bij gebrek aan dextrose)
100g crushed ijs

Het was pas de 2e keer dat ik zelf worst ging maken en ik was de fijne details alweer vergeten. Zo stom dat ik was nam ik dus de kleine vulmond i.p.v. de grote. Nou dat ging dus mooi de soep in. Het werd meer een geconstipeerde worst dan een rookworst. Gelukkig had ik genoeg darm en kon ik zo weer overnieuw beginnen.

1612117839953.png


Worst maken met de KitchenAid is wel echt een klus voor 2 personen. Vlees bijvullen en aanstampen en tegelijkertijd de darm vasthouden en goed vullen, lukt echt niet in je eentje. Gelukkig was Wendy er om mij te helpen. En ik kan je zeggen, met 2 is nog veel leuker ook. Vooral als ze, zonder er erg in te hebben, de volgende opmerking uitkraamt: "Ik moet de worst tegelijkertijd knijpen en trekken" 😂 Man, wat hebben we gelachen.

Al met al zagen ze er niet verkeerd uit. Het wint niet de schoonheidsprijs qua consistentie en op sommige plekken een luchtbel maar dat mag de pret niet drukken.

1612117975396.png


Vervolgens heb ik de worsten een paar uur laten drogen in de schuur, het is immers toch koud genoeg buiten.

In de avond de Q opgestookt tot 120 graden en met een paar blokjes eikenhout heb ik de worsten gerookt tot 65 graden.
1612118349782.png


Een tip voor de volgende keer is dat ik ze zo neerleg dat ze elkaar zo min mogelijk aanraken. Zoals ze op bovenstaande foto lagen kwamen er aan de uiteinden waar ze elkaar raken plekken waar helaas geen rook kwam.

1612118499858.png


Het kwam voor het avondeten van vandaag te laat maar we hebben er natuurlijk wel 1 geproefd. Ze verdienen geen schoonheidsprijs, maar de rooksmaak was mild en erg lekker. De rest gaat vacuum de vriezer in voor de stamppot die we komende week een keer gaan maken.

De grote les van vandaag is dat we gewoon vaker worst moeten maken, want het is niet alleen verschrikkelijk lekker maar ook nog eens leuk!
 
Ik heb de 1e keer iets van 7 kilo of zo gedaan op allerlei verschillende manieren- koud gerookt, warm gerookt, verschillende kruiden, etc.
Wij vonden koud gerookt eigenlijk lekkerder. Ik had ze in de sous vide opgewarmd tot 70C, maar ik denk volg keer rauw in de vriezer.
Waar is de dextrose voor?
De luchtbellen prik ik met een tandenstoker en duw de lucht er uit voor ik het dicht knoop, maar dat weet je vast en zeker beter dan ik :p
Wat ik ook volg keer wil gebruiken is een bindings iets. Ik vond het iets droog en korrelig, maar ik heb het 2x door 3mm gedaan. Volg keer iets grover zoals die van jou.
 
Wat is die darm doorzichtig zeg! En wat is het erg leuk om genoemd te worden. Geeft de burger moed, haha!

Fijn dat het allemaal gesmaakt heeft en dat er gelachen is toen Wendy weer even aan jouw worst heeft gezeten! 😜

Volgende keer wel ff mijn topic beter lezen Marc, want wat was mijn laatst genoemde leerpunt?
"- grote pijp pakken van de worstenvuller, ik begon dus met de kleine.."

HAHA dus moest wel grinniken toen ik las dat jou hetzelfde gebeurde
Smakelijk Marc, tot de volgende
 
weer lekker bezig geweest Marc.
Het is dat je er even aan moet "beginnen" maar het blijft leuk om te doen en vooral heeeeel erg lekker.
een worst hoeft niet mooi te zijn, het gaat erom wat je er mee doet. 🤣
Dus als tie lekker is dan is het geslaagd.
 
Ik heb de 1e keer iets van 7 kilo of zo gedaan op allerlei verschillende manieren- koud gerookt, warm gerookt, verschillende kruiden, etc.
Wij vonden koud gerookt eigenlijk lekkerder. Ik had ze in de sous vide opgewarmd tot 70C, maar ik denk volg keer rauw in de vriezer.
Waar is de dextrose voor?
De luchtbellen prik ik met een tandenstoker en duw de lucht er uit voor ik het dicht knoop, maar dat weet je vast en zeker beter dan ik :p
Wat ik ook volg keer wil gebruiken is een bindings iets. Ik vond het iets droog en korrelig, maar ik heb het 2x door 3mm gedaan. Volg keer iets grover zoals die van jou.
Haal je de binding niet grotendeels uit het krachtig en koud mengen van het deeg?
 
Ik heb de 1e keer iets van 7 kilo of zo gedaan op allerlei verschillende manieren- koud gerookt, warm gerookt, verschillende kruiden, etc.
Wij vonden koud gerookt eigenlijk lekkerder. Ik had ze in de sous vide opgewarmd tot 70C, maar ik denk volg keer rauw in de vriezer.
Waar is de dextrose voor?
De luchtbellen prik ik met een tandenstoker en duw de lucht er uit voor ik het dicht knoop, maar dat weet je vast en zeker beter dan ik :p
Wat ik ook volg keer wil gebruiken is een bindings iets. Ik vond het iets droog en korrelig, maar ik heb het 2x door 3mm gedaan. Volg keer iets grover zoals die van jou.

Een tandenstoker is wel een goed idee. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! 2x 3mm is wel erg klein. Wordt het dan niet een enorme brei? 2x 8mm werd echt een mooie consistentie! Kon absoluut niet klagen over de vulling van de worst zelf.

De dextrose zou blijkbaar puur esthetisch zijn. Ik heb geen idee wat het precies doet, en ik vraag me ook echt af of het de moeite waard was om een 3-pack dextro energy voor een half blokje te kopen die het recept vereist 😂

Wat is die darm doorzichtig zeg! En wat is het erg leuk om genoemd te worden. Geeft de burger moed, haha!

Fijn dat het allemaal gesmaakt heeft en dat er gelachen is toen Wendy weer even aan jouw worst heeft gezeten! 😜

Volgende keer wel ff mijn topic beter lezen Marc, want wat was mijn laatst genoemde leerpunt?
"- grote pijp pakken van de worstenvuller, ik begon dus met de kleine.."

HAHA dus moest wel grinniken toen ik las dat jou hetzelfde gebeurde
Smakelijk Marc, tot de volgende

Dat meen je niet 😂 Daar heb ik dus iedere keer dat ik naar je topic keek overheen gelezen haha. De kinderen eten graag runderworstjes dus ik ga van de week wel eens kijken of ik daar geen lading van kan maken. Kan ik weer lekker gaan knoeien 🤪
 
wat een leuk verslag was dit om te lezen ! en het resultaat ziet er goed uit !
 
Een tandenstoker is wel een goed idee. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! 2x 3mm is wel erg klein. Wordt het dan niet een enorme brei? 2x 8mm werd echt een mooie consistentie! Kon absoluut niet klagen over de vulling van de worst zelf.
Valt mee, maar ik ga t s proberen met iets groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan