BasBQ
Beef en Steak

Rookkast (hout)

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Een lang gekoesterde wens van mij is het bezitten van een rookkast. Ik heb lang gestruind op allerlei internet sites en ik kwam maar niet uit. Op een gegeven moment dacht ik me, waarom maak ik niet zelf een? Een zelf eigen gemaakte houten rookkast! En zo geschiedde het.

Eerst heb ik wat schetjes gemaakt voor het ontwerp (dat heeft me meer tijd gekost dan het maken zelf). En kocht het materiaal bijeen. Tijdens het bouwen van de kast kwam ik een en het ander wat ontwerp foutjes tegen of aantal zaken welke makkelijke/eenvoudiger had gekund  :blush:. Ach ja, aldoende leert men.

Aan de kast ben ik alles bij elkaar 9 dagen mee bezig geweest (~6 uurtjes/dag), verspreid over 6 weken. Gezien de winterse dagen en het niet beschikken over een grote schuur stond deze "tijdelijk" in de keuken. Ben nu blij dat ie weer buiten staat, er ging wat aan kapot tijdens het klussen in de keuken  :(. Tip: ben je vlakbij de plafond en bevind een lamp in de buurt? Kijk uit met hameren  ;).

Hieronder wat foto's. 


Materiaal:
291ched.jpg


Op maat maken en gaatjes boren:
foelhu.jpg

ou03td.jpg

2yklzsj.jpg

4iknzm.jpg


Het opstellen van een frame:
2wgg0p3.jpg

ndre3m.jpg


Het aanbrengen van binnen beplating:
14ccvv8.jpg


Isoleren en buiten beplating:
27wrfbo.jpg

2nqcpl5.jpg


Beitsen en afwerken:
2mheyoy.jpg

av2yd4.jpg


Bedankt voor het kijken.


 
prachtig, zou zelf ook nog wel eens zoiets willen maken. Succes alvast met je eerste sessie, weet je al wat dat gaat worden?
 
mooi project en heel mooi gemaakt
 
De eerste sessie is al uitgevoerd, dat was het koud roken van rauwe ham.
Hiervoor heb ik een elektrische kookplaat en een pan met beuken snippers toegepast. Ik ben achter gekomen dat je met snippers iets meer vermogen moet afgeven om ze goed te laten roken. Dit kon ik echter niet doen, omdat de temperatuur dan te veel oploopt (25 graden is max. ivm bacterie groei). Het was een strijd tussen rook en temperatuur. Dit betekend dat ik voor de volgende keer rookmot ipv snippers moet toepassen, dit moet de oplossing zijn. En de deur op een kiertje laten is ook geen optie, omdat hier regelmatig een grijp grage kat rond loopt.
 
Gaaf project zeg! Erg mooi gemaakt!
 
Mooi stukje huisvlijt hoor, daar mag je trots op zijn!
 
Lekker geknutseld  ;)
Echt een mooie kast geworden zeg.
Succes met de rookprojecten.
 
Mooie kast geworden.
Nog een kleine tip! Onder je rookafvoer moet nog en bakje komen iets groter als de diameter van je pijp. De eerste keren zul je er geen last van hebben maar naarmate je de kast meer gebruik krijg je rookaanslag in de afvoer. De wat warme rook condenseert dan wat in de pijp en daardoor komen er druppels rookaanslag naar beneden. Waarschijnlijk niet veel maar het staat wel erg lelijk op je product en geeft een bittere smaak.
 
Mooi gemaakt, daar kun je heel veel in kwijt. Dient het isolatiemateriaal ervoor
om warmte beter vast te houden als je warm rookt?
 
Dat is een goede tip Bert. Op de duitse forums zag ik dat ze allemaal een houten plank er onder hebben geplaatst. Ik wist toen niet waar ze voor diende, nu wel. Bedankt.

Wat isolatie betreft, het is niet de hoofdzaak om de warmte beter vast te houden, maar om de temperatuur constanter te houden. Als er een windje op steekt of regent koelt de kast niet gelijk meteen af.

Inmiddels heb ik ook de eerste warmrook sessie gedaan met 2 kippenfiletjes.(oeps geen fotos) Plaatselijk treed er valse lucht op. Met name bij de deurscharnier en boven de deur. Van de deurscharnier hielt ik al rekening mee. Dit is geen ramp ik hoef alleen een latje te plaatsen zodat je een soort kozijnwerking hebt. Ik had alleen gehoopt dat daar voldoende rookdicht is.
De rooksessie is al een ervaring opzich, er valt nog veel te leren voor mij.
 
Stoker Joop zei:
Dat is een goede tip Bert. Op de duitse forums zag ik dat ze allemaal een houten plank er onder hebben geplaatst. Ik wist toen niet waar ze voor diende, nu wel. Bedankt.

Wat isolatie betreft, het is niet de hoofdzaak om de warmte beter vast te houden, maar om de temperatuur constanter te houden. Als er een windje op steekt of regent koelt de kast niet gelijk meteen af.

Inmiddels heb ik ook de eerste warmrook sessie gedaan met 2 kippenfiletjes.(oeps geen fotos) Plaatselijk treed er valse lucht op. Met name bij de deurscharnier en boven de deur. Van de deurscharnier hielt ik al rekening mee. Dit is geen ramp ik hoef alleen een latje te plaatsen zodat je een soort kozijnwerking hebt. Ik had alleen gehoopt dat daar voldoende rookdicht is.
De rooksessie is al een ervaring opzich, er valt nog veel te leren voor mij.
Voor het afdichten kun je kachelband bestellen. Kan hoge temperaturen hebben en werkt net als tochtstrip.
 
Wow, wat een mooie kast man  B-)
(lijkt wel een groot vogelhuisje  :D )
Heel mooi gemaakt.

Mac
 
Mac zei:
Wow, wat een mooie kast man  B-)
(lijkt wel een groot vogelhuisje  :D )
Heel mooi gemaakt.

Mac

Vrienden van zeggen of ik een humidor heb gemaakt, aangezien ik weleens een sigaartje rookt. :D

Ik heb hem inmiddels dicht gemaakt met EPDM rubber tochtstrips, die had ik nog liggen. Deze zijn geschikt tot 120 graden. Rooktemperatuur is altijd lager dan 120 graden, althans dat is de bedoeling. Een glasband is wel beter, want je weet niet wat de additatieven in rubber doet in combinatie met rookgassen.
 
Stoker Joop zei:
En de deur op een kiertje laten is ook geen optie, omdat hier regelmatig een grijp grage kat rond loopt.

Die schijnen koud gerookt ook heerlijk te zijn!  :D

Prachtige rookkast hoor, complimenten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan