BasBQ
Beef en Steak

Rookhout...

 

Cbl

Sprokkelaar
Berichten
45
Ik heb ongeveer 10m3 eikenhout liggen bij huis, als ik dit hak in kleine stukjes dan kan ik dit toch gewoon als rookhout gebruiken ? Net zo als  fruitbomenhout, dan hoef je toch niet van dat dure hout in de winkel te kopen of is dat "speciaal rookhout" ? E als ik het dan toch over rookhout heb, is het lekker om bij een lamsbout wat rookhout toe te voegen?
 
ik denk dat je dat gewoon prima kan gebruiken hoor
 
Eikenhout kun je volgens mij zo gebruiken, ik doe het in ieder geval ook altijd.
Zolang het maar niet van meubels afkomt  ;D
 
Natuurlijk kan je het eikenhout gebruiken als rookhout, zorg er wel voor dat het goed gedroogd is.

Ook in de winkel verkopen ze eiken als rookhout, andere soorten soorten die je vaak ziet zijn; hickory, mesquite, appel, kersen, pecan.

Iedere houtsoort geeft zijn eigen smaak aan vlees. Op deze blog kom je een mooie lijst tegen met rookhout soorten en hun eigenschappen.

http://www.bbq-nl.com/2009/09/rookhout.html

Voor lam kan je druivenranken en sering blijkbaar goed gebruiken.
 
Bedankt voor de tips, marktplaats dus afstruinen na wat kuubjes fruitbomenhout voor weinig :)
 
Cbl zei:
Bedankt voor de tips, marktplaats dus afstruinen na wat kuubjes fruitbomenhout voor weinig :)

Je hebt helemaal niet veel rookhout nodig, met een goeie tak kan je best ver vooruit ;), even opletten bij het smoeiseizoen doet wonderen.
 
Jup, het enigste waar je wel op moet letten is dat er geen verf of andere troep op zit. Soms gebruiken mensen nog wel eens oude eiken meubelen voor te roken, maar ik raad het je ten zeerste af. Meestal zit er verf, meubel olie of lijm op en dat is niet echt goed voor je gezondheid. Het hout van bomen, planken en stammetjes kun je daar in tegen heel goed gebruiken.

En wat er al gezegd is, als het snoeiseizoen is dat komen er takken en afval genoeg vrij voor de rookton. Het is alleen wel zo dat het ongeveer een jaar nodig heeft voordat je het kunt gebruiken (droog is). Wat ik meestal doe is, als het snoeiseizoen is dan haal ik wat, laat het drogen voor het volgend jaar. Takken van 2 cm doorsnede gaat prima, deze zaag ik dan op schijfjes van ongeveer een 1 cm dik. Werkt voor mij heel erg goed.

Groet,
Henk
 
Als de gemeente aan het snoeien is worden de takken versnipperd. Bij de juiste bomen levert dit misschien ook wel mooi rookhout op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan