BasBQ
Beef en Steak

Rookhout vliegt in de fik

dannycnl

Vuurmaker
Berichten
76
Beste mensen ik weet het niet meer, ik gebruik chuncks van weber en soms snippers.
De snippers week ik ongeveer 8 uur in water de chuncks niet
Helaas is het nu al een aantalkeer voorgrkomen dat ze in de fik vliegen.
De chuncks leg ik op de kolen en de temp in de dome was ongeveer 125 graden
De snippers heb ik hetzelfde voor gedaan.
Heb ook een smokerbox maar nog niet getest
Wellicht doe ik het helemaal verkeerd en dan hoor ik dat graag

Groeten danny
 
De grote vraag is: komt er ook ook rook vanaf? Zo ja, dan is het toch prima? Uiteindelijk zal het best iets fikken, als er eerst maar een tijd rook vanaf komt!
 
Ik maak een "smokebox" van alluminiumfolie: de geweekte snippers doe je in de folie en vouw je dicht, vervolgens
prik je er een paar gaten in en leg je het pakketje op de kolen.
 
Hout kan niet branden zonder zuurstof.

Ik zorg er eerst voor dat de BBQ goed op temperatuur is. => Ongeveer 10-30 graden te warm.
Dan gooi ik het hout op de kolen, sluit snel alle openingen van de Q en wacht tot de temperatuur tot de juiste hoogte is gedaald.
Dan doe ik de schuifjes weer net genoeg open om een stabiele temperatuur aan te houden.

Op deze manier heb ik geen last van hevige rookontwikkelingen in het begin en doe ik heel lang met slechts een handje vol hout.
 
ik week nooit, snippers of chuncks, het verbranden lijkt me teveel zuurstof in je vuur
ik heb bij de wsm 2 van de drie schuiven dichtstaan meestal
 
alvon +1 :D
 
Gebeurt mij ook wel is, maar meestal is bij mij alleen de deksel erop doen voldoende (je ziet vanzelf, als het erg gaat roken, dat de fik eruit is). Mocht dat niet gebeuren, dan even de schuiven dicht.
 
Thx voor jullie reactie, waar het volgens mij 1x is misgegaan is met chuncks lagen lekker te roken en wilde de ribs erop leggen maar dit duurde te lang:p stond te klungelen.
De deksel was open en kort daarna was er fik.
Van et weekend maar nog eens proberen met jullie tips:)
 
Bekend verschijnsel. Wees  zuinig met luchttoevoer  zoals hier al opgemerkt.
Ik heb zelf wel steeds een spuitflesje water bij de hand voor het geval dat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan