BasBQ
Beef en Steak

Rocket stove

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Van de week een aantal malen de " coox" voorbij zien komen:
sa8etyqy.jpg


Een stoof ( ja, wie kent dat woord nog? ) welke met takken gevoed wordt en waar je een DO of skittel op kunt zetten.
Nu is dit apparaat niets anders als een rocket stove met een designer jasje.
Ben eens gaan "googelen" en er is veel over te vinden tot aan huisverwarming aan toe die volgens dit principe werken, namelijk houtgas verbranding.
Wie kent niet de foto's van de auto's in de tweede wereld oorlog met een grote ketel achterop?

Nu is mijn idee zo een DO stoof te maken van een gasfles, namelijk de groene:die je nu allemaal in de winkel ziet staan. Deze mogen na 10 jaar niet meer gevuld worden.
Ik meen een keer ook een eigenbouw te hebben gezien op dit forum, maar kan de foto niet weer vinden. Heb er helaas 2 maand geleden 1 naar de stort gebracht, maar heb nog 2 van die oudjes staan en ik weet zeker van dat er eentje dit jaar tijdens de vakantie leeg komt.
Het binnenwerk haal ik uit de schrootbak op het werk, dus lekker low budget ;-)

Even een waarschuwing voordat iedereen een slijptol in een gasfles gaat zetten:
Ook in een lege gasfles zit nog gas!!! Dus niet zomaar aan slijpen, de kans dat je dat overleefd is redelijk klein.

Op het eind moet het iets zoals dit worden:
ata6epuv.jpg


Maar aangezien er verschillende systemen zijn voor rocket stoves ga ik eens aan het experimenteren met het binnenwerk, dat ziet er ongeveer zo uit:
u6azu5e8.jpg

Waarom maak je hem niet zo zou je zeggen?
Het zit namelijk zo, dat een kale pijp wel werkt, maar niet zo effici?nt is, een rocket stove verbrand ook het houtgas en zal daardoor niet roken.(Mijn buren ook een keer blij!)
Daardoor werkt hij effici?nter en kan dus meer warmte inbrengen met minder brandstof. Door er nu een vortex (turbo) op te zetten beweeg je de lucht meer er zal de verbranding nog beter verlopen. Maar zoals altijd zijn de meningen verdeeld over het beste systeem dus ik heb weer wat te lezen.

In principe kun je systeem met een verfblik maken, en er zijn ook systemen welke je met kolen kunt gebruiken, maar dan heb je een luchtinlaat en een kolendeur nodig, dus wat moeilijker te maken.
uvuvy3yz.jpg


Maandag maar eens eerst op de kop in de afvalcontainer op het werk voor wat stukjes pijp....
Wordt vervolgd...
 
Wordt wel iets leuks, een fijne aanvulling, ik blijf ook volgen, ik heb in het atelier van m'n schoonpa nog een massa buizen staan, dus dat kan niet misgaan...
 
Nieuwe idee?n, altijd leuk om te volgen!
 
Je steekt de pellets die op een rooster liggen aan met een aanmaakblokje, achter op de kachel zit een buffertank, zodra de pellets opgebrand zijn zakken er weer nieuwe in het vuur. Op zo'n tank van 5 kilo stook ik ongeveer 3-5 uur. Afhankelijk van de trek van de uitlaat. De moeilijkheid zit hem in de regeling dat heb ik nog niet geheel onder controle. Soms brand hij 1 een keer volle bak leeg , en de andere keer  verstopt hij doordat het vuur niet hard genoeg brandt (voornamelijk bij weinig wind). Maar project staat nu weer even stil, eerst weer wat andere dingen doen in  en om het huis!
De brander werkt ongeveer gelijk als met een rocketstove
 
wat is duur, 1.5 euro voor 3-5 uur stoken.  Sprokkelhout kost niets, maar ja moet je dan wel gaan zoeken en drogen en/of droog opslaan.
nee, alle pelletgrills en smokers werken met behulp van elektriciteit voor de fans en  de temperatuurregeling, ook gebruik je hier zuiver houtpellets geschikt voor BBQ , die zijn wat duurder, maar ongeveer vergelijkbaar met goede houtskool icm met rookhout qua prijs. Voor zo'n kacheltje kan je gewoon stookpellets gebruiken kosten tussen de 25-30 cent /kilo
 
leuk project, staat hier ook nog op de todo maar dan van een drietal conserven blikken
dus echt low buget
 
Ben ik nu zo mis, maar dit ziet er betrekkelijk simpel te maken uit? Als je nou zelfs recht op recht iets kunt maken kan het ook vierkant denk ik dan?
 
BertM zei:
Achieltje zei:
Ben ik nu zo mis, maar dit ziet er betrekkelijk simpel te maken uit? Als je nou zelfs recht op recht iets kunt maken kan het ook vierkant denk ik dan?
Wat bedoel je met recht op recht?

Ik bedoel gewoon het binnenwerk, als je zoals in dat kampeermodel gewoon een 90? hoek steekt en je bouwt dat ergens in, da's toch precies maar 1 buis? 't is niet dat hetgeen rond de interne buis een echte functie heeft, dus mag dat evengoed in een klein kastje zitten dan?
 
@beertje53: die had ik nog niet gezien, is  een mooi document, alleen geen rocket stove hij mist delucht invoer. in de replies staan trouwens wel 2 mooie documenten.

Achieltje zei:
BertM zei:
Achieltje zei:
Ben ik nu zo mis, maar dit ziet er betrekkelijk simpel te maken uit? Als je nou zelfs recht op recht iets kunt maken kan het ook vierkant denk ik dan?

Wat bedoel je met recht op recht?

Ik bedoel gewoon het binnenwerk, als je zoals in dat kampeermodel gewoon een 90? hoek steekt en je bouwt dat ergens in, da's toch precies maar 1 buis? 't is niet dat hetgeen rond de interne buis een echte functie heeft, dus mag dat evengoed in een klein kastje zitten dan?

Ja het kan ook een kastje zijn, het principe is dat je de riser (het opgaande deel) isoleert en dat er een extra luchtinvoer opzit c=voor het verbranden van de houtgassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan