BasBQ
Beef en Steak

Ribbetjes!

 
 

Dabok

Kooltjesharker
Berichten
149
Vandaag was ik alleen thuis en besloot om maar eens een lekker ribbetje op de Weber te gooien.

Eerst de Weber klaarmaken voor indirect grillen en volgens de Minion methode de koude kolen (met appelhout ertussen) klaargelegd. Intussen de Weberstarter met koffieblik gevuld met 6 Ecobrasa briketten, waarvan ik gisteren 40 kilo thuisbezorgd kreeg.

1d1a8144.jpg


Ribbetje erop. Elk uur even moppen en na 3 uur zag ie er zo uit

41b4665a.jpg


Inpakken met een beetje appelsap

05c5717c.jpg


Half uurtje later glaseren met eigengemaakte BBQ saus

379c33ed.jpg


Het eindresultaat!

64a3ff06.jpg


Notes:
Mijn lekbak bleek lek  8) Hele asbak gevuld met smurrie.... Daarom maar een Pyrexschaal op het rooster gezet gevuld met water, zo ver mogelijk van het vuur. Bleek echt te helpen bij het op temperatuur houden van de dome.

Ik had n?t te weinig kolen (21 koud en 6 heet) gebruikt. Op het laatst was bijna alles uitgegloeid. Lesje voor de volgende keer. 6 hete als start beviel prima. Snel de gewenste temperatuur van 107 - 115 bereikt. Volgende keer meer koude erin, dus.

En de hamvraag (gekke vraag bij ribbetjes, maar soit...): was het lekker?
Yup: Die horecaribben komen er hier nooit meer in!  :p
 
Ik zit aan de wijn, daar past zo'n schaal ribben best bij hoor!
 
De buurtslager alhier heeft inderdaad zeer behoorlijk gevleesde ribben. Da's niet verkeerd... @Dominique: zijn er ook dranken waar ribs niet bij gaan, dan ;-)
 
Ziet er lekker uit!!

Edwin zei:
Mijn lekbak bleek lek  8) Hele asbak gevuld met smurrie.... Daarom maar een Pyrexschaal op het rooster gezet gevuld met water, zo ver mogelijk van het vuur. Bleek echt te helpen bij het op temperatuur houden van de dome.
Ik had vorige week twee cakeblikken eentje op het kolenrooster en eentje boven het vuur en ook als je te veel hete kolen hebt kun je hiermee perfect de temperatuur controleren. Gisternacht het zonder gedaan en dan moet je veel meer spelen met de schuiven, ik had hem bijna dichtstaan.
 
Edwin zei:
De buurtslager alhier heeft inderdaad zeer behoorlijk gevleesde ribben. Da's niet verkeerd... @Dominique: zijn er ook dranken waar ribs niet bij gaan, dan ;-)
Gemeentepils? Daar past niets bij.... ;)
 
Hmm, zien er heerlijk uit!
Slim idee van dat koffieblik in je starter trouwens... want zo'n Weber starter is voor een paar kooltjes echt veel te groot!
 
lekkere en mooie ribbels hoor
 
ziet er idd prima uit
 
Het water in die blikken en bakken werkt als buffer, er gaat energie zitten in het aan de kook houden, al die tijd zal de temperatuur niet veel doorstijgen. Ideaal als je niet zo laag komt zonder maar het kost je wel meer brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan