BasBQ
Beef en Steak

Pulled Riblappen

T

Thor

Gast
Ik had dit al een paar keer voorbij zien komen. En hier thuis zijn we dol op ouderwets draadjesvlees. Dus vandaag, met het mooie weer en eindelijk eens een zondag zonder verplichtingen, maar eens een experiment uitgevoerd om riblappen op de Weber te garen tot draadjesvlees.

u4uhyra4.jpg

Vanmorgen eerst begonnen om twee dikke runder riblappen in de 'rub' te zetten. Om toch een beetje het karakter van Oma's draadjesvlees te houden, heb ik gewoon ouderwetse Hollandsche Vleeschkruijden uit een potje gebruikt.

avuqy2at.jpg

Om 13.00 zijn ze op de Weber gegaan. Verwarmt met Ecobrasa (ik ben helemaal om) en een handje mesquite voor de rook. Twee lagen Ecobrasa uit de 10kg doos, waarvan ik 9 briketten heb aangestoken. Luchtschuifen onderin vrijwel dicht en boven open.
Voor het echt ouderwetse geurtje had er eigenlijk petroleum bij gemoeten, maar ook authenticiteit heeft een grens...

u7u5ajej.jpg

Om 15.00 ben ik eens gaan kijken en vond ze er op dat moment al prima uitzien en aanvoelen om de volgende fase in te gaan. Puur op gevoel, want Oma gebruikte ook geen thermometer...
usujabaq.jpg

Uiteraard is hier alufolie overheen gegaan om het geheel af te dekken tijdens de 'sudder'fase. Onder in de braadslee liggen 2 flinke uien in ringen , een rode en een groene paprika in reepjes en vijf tenen knoflook in stukjes.

da3asytu.jpg

Om 18.00 heb ik het folie er af gehaald. Het rook toen al zo lang zo lekker in de tuin dat de rest van het gezin behoorlijk ongeduldig begon te worden.

yzesave9.jpg

Ik heb het vocht even tijdelijk opgevangen om het vlees goed uit elkaar te kunnen pulken en dat ging prima. Voor het mooie had het nog een uurtje langer gemogen, dan was het n?g zachter geweest. Dus volgende keer beginnen we iets vroeger (maar ja, dat uurtje van de zomertijd h?...).

2a3erysu.jpg

Ik had het net als pulled pork bedacht met een broodje, zoals anderen dat ook al hadden gedaan, maar dat doen we volgende keer niet meer. We waren het er hier unaniem over eens dat het broodje afbreuk doet aan de onwijs lekkere smaak van dit vlees. Volgende keer maak ik dit met BBQ friet (frietje stoof).

Al met al een zeer geslaagd experiment! Runder riblappen zijn prima op de Q te garen tot heerlijk draadjesvlees! Misschien nog een beetje experimenteren met andere rub of rookhout, hoewel hier eigenlijk helemaal niks mis mee was. Heerlijk gegeten en zeker voor herhaling vatbaar!

Have a good'un, y'all!
 
Mooi gemaakt!!
 
Ziet er lekker uit!
Nood vraagje, is het vocht alleen van de groente en het vlees of heb je er zelf iets aan toegevoegd?
 
Yumyum dat lust ik ook wel
 
Dat ziet er super uit, bedankt voor het delen.
 
dat is een heerlijke maaltijd geweest
 
Ondanks het broodje niet naar jullie zin is, vind ik erg goed uit zien. Frietje stoofvlees is altijd +1
 
ziet er goed uit, lekker .
 
Nice one! Mooi gemaakt!
 
Bedankt voor het delen. Ik ben gek op draadjesvlees. Ik ga het zeker eens proberen.
 
Lekker hoor!
 
Chance of me eating that: 100%.
 
Nou, ik zou dat broodje best willen proeven
 
Terug
Bovenaan Onderaan