BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork voor 20 man.

 

Rtvld

Sprokkelaar
Berichten
30
Hallo,

Komende vrijdag ga ik 8 kg pork op de smoker bereiden.
Het zijn 4 stukken van ongeveer 2 kg.
Paar weken terug heb ik mn eerste pp bereid op een Weber OTP47. Nu gaat gebeuren op een offset smoker.

Nu is mijn vraag hoe ik die 4 stukken pork het beste op de smoker kan plaatsen?

Ook elk ander advies is erg welkom!

Bedankt alvast!
 
Aan je ambitie zal het niet liggen  :D
Succes!
 
Ambitie zat inderdaad. Of ik ook genoeg kundigheid heb hoor ik zaterdag dan wel... B-) En als het echt volledig de mist in gaat, heel gauw een plan b bedenken.


Ik dacht dat 8 kg wel genoeg zou zijn voor 20 man. Is 400 gram pp. En dan de broodjes en extra's nog zoals koolsla ed. Nou ja, ik ga het merken zaterdag  :D

Wat betreft het plaatsen van het vlees. In verband met verschillende temperatuur zones in de smoker dacht ik de stukken vlees zo af en toe van plek te wisselen. Hoe dichter bij het vuur hoe warmer.

Elders op dit forum las ik ook dat men 2 stukken vlees wel 's aan elkaar vast bindt middels slagerstouw. Zou dat eventueel nodig zijn?

En wat voor brandstof is het beste? Ik heb horeca houtskool van Cranenbroek en ik heb briketten van Weber? De cocosbriketten heb ik nog niet kunnen vinden.

Wederom alvast bedankt voor antwoorden en advies!
 
Voor de brandstof zou ik gaan voor cocosbrikketen van ecobrasa.
Top spul, niet te vergelijken met de weberbrikketten.
Branden langer en heel constant.
 
Met een flinke vertraging, als gevolg van een verstopping in de afvoer van de keuken, ben ik dan toch van start gegaan.



Het eerste mooie stuk varkensvlees is ingerubd. Marinade injectie en dan inpakken in folie. Nog 3 te gaan.




Daar liggen ze dan. Ingerubd en marinade injectie gehad. Nu mogen ze een nachtje in de koelkast.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat verlopen.
 
Zo, vandaag later als gepland aan de slag gegaan. Zo rond 12 uur zijn ze gebroederlijk op het rooster geplaatst.

In het begin ging t vrij hard met de 2 procureurs die het dichtst bij het vuur lagen. Dus heb ze even van plek gewisseld en een hitteschild geplaatst.
Nu gaan ze redelijk gelijk op.
Wordt vervolgd!


 
Dat hitteschild is bij deze cue inderdaad een must. Welke bereidingswijze hou je aan qua temperatuur en tijd?
 
Later dan gepland maar hier dan toch het resultaat.

Temperatuur in de BBQ kwam uit op 110 graden. Eigenlijk wilde ik 120 graden aanhouden maar omdat de temperatuur heel stabiel op de 110 graden bleef hangen nam ik daar genoegen mee. Dat het daardoor wat langer zou duren voor de 88 graden bereikt zou zijn, was ik me van bewust.

?s Morgens had ik bij de Intratuin nog een zak cocosbriketten gekocht van fire-up. Moeilijk voor mij om te beoordelen of deze briketten inderdaad beter zijn dan gewone briketten of Weber briketten omdat de goedkope smoker zo lek als een mandje is. Als het schuifje op de schoorsteen dicht is komt er uit alle kieren en gaten de rook naar buiten geblazen. Ik heb gisteren iets gelezen over hittebestendig vilt. Wellicht dat dat zal helpen?

Zoals eerder vermeld lagen ze om 12:00 gebroederlijk bij elkaar op het rooster. Dus na 5 uur of 74 graden was het plan om de porkjes zachtjes in te masseren met de glaze. Maar vanwege de lagere temperatuur besloten om dat na 6 uur te doen. De kern temperatuur zat op dat moment rond de 68 graden.



Het was een mooie dag dus lekker in het zonnetje genoten van een biertje.

En gelukkig was het een lekkere zwoele avond want de keus om iets lager in temperatuur te gaan zitten zou wel eens kunnen uitmonden in de latertje.
Twee uur na de massage met de glaze alle 4 de porkjes tedervol in de alufolie verpakt. Kerntemperatuur was op dat moment(20.15) 70 graden dus nog 18 graden te gaan plus een uurtje rust in een nieuwe alufolie jasje. Ja, dit kon inderdaad weleens een latertje worden...



Tegen middernacht leek de temperatuur wat in te zakken dus besloten om er nog een paar briketten tegen aan te gooien. De oogleden begonnen al wat zwaarder te worden maar de smacht naar een heerlijk stuk vlees hield me op de been. Kerntemperatuur zat inmiddels op 79 graden.

En jawel, rond 02.15 zaten alle 4 de porkjes op de 88 graden kerntemperatuur. Eindelijk.... Helaas ben ik door het late tijdstip vergeten om een foto te maken. De porkjes op dat moment ontdaan van hun berookte alufolie jasjes en zoveel mogelijk de sappen opgevangen voor de eindsaus en de porkjes in een nieuwe alufolie jasje een uurtje laten rusten. De geuren die je dan tegemoet komen zijn fantastisch. Het valt dan ook niet mee om een uur na de porkjes te kijken en er vanaf te moeten blijven. :-S

Na een uur de porkjes uitgepakt en met een mixer gepulled. Dat pullen is wel erg makkelijk met een mixer alleen je moet wel oppassen dat je niet te lang blijft mixen :-S
Toen was het inmiddels al 03:15 en toch echt tijd om naar bed te gaan. Zaterdag ochtend de foto gemaakt van de pulled porkjes. Duidelijk te zien dat ik bij 1 van de 2 iets te lang met de mixer bezig geweest ben.



Vervolgens de eindsaus er door gemengd en 's avonds de pulled pork opgewarmd in de oven voor de visite. Pulled pork op een zacht bolletje met koolsla en een paar uitjes en een bbqsausje van kraft. Daarnaast een bietensalade.



Ik had 70 broodjes gekocht en die zijn allemaal opgegaan. Men had heerlijk gegeten. Gelukkig.
En dit keer heb ik me helemaal aan het recept van Noskos gehouden. Geweldig! De rub, de glaze, de marinade injectie en de eindsaus. Paar weken terug had ik naar eigen inzicht best wel wat gewijzigd in dat recept van Noskos en toen was het ook echt wel lekker hoor. Maar nu, echt veel meer smaak.

Dus Noskos, bij deze, dank voor het recept.


 
Terug
Bovenaan Onderaan