Beef en Steak

Pulled pork in het groot, een kijkje bij mij in de keuken

A3N

Kooltjesharker
Zoals jullie links en rechts wel eens mee krijgen is koken niet alleen mijn hobby, maar ook mijn vak. Zo nu en dan deel ik wel eens wat van mijn werk in de keuken, maar verder hou ik met meestal bij de maaltijden welke ik in mijn achtertuin maak. Des al niettemin leek het me leuk om eens te delen hoe het er in een commerciële keuken aantoe gaat. Ik neem hier de pulled pork, iets waar bijna iedereen hier wel bekend mee is.

We beginnen deze dag met 20kg, een vrij gebruikelijke hoeveelheid, 30kg gaat ook prima, maar dit is genoeg voor vandaag.
IMG_7029.jpeg

Even in de rub zetten. Maken we ook zelf. 4/5 keer per jaar flink aan de bak. Kruiden kopen we per kg of 20kg en veelvoud ervan. Wanneer je kruiden gemengd heb nies je de rest van de dag peper. 😅
IMG_7030.jpeg

De bereiding doen we in een oven welke we ook kunnen inzetten als smoker. Voor de pp gebruiken we een blend van appel en hickory. De werking van het rookproces heeft karaktereigenschappen van een pelledsmoker en een elektrische smoker.
IMG_7031.jpeg

IMG_7032.jpeg

De oplettende kijker thuis ziet dat we een kerntemperatuur aanhouden welke lager is dan jullie gewend zijn. Daarnaast start ik de bereiding niet later dan 8 uur in de avond. De aangeven tijd is de verwachte bereidingstijd om de kerntemperatuur te halen.

Nadat de ingestelde kern is bereken laten we het vlees door trekken, hiermee komen we uiteindelijk op het gebruikelijke resultaat. Het mooie ervan is dat dit allemaal overnacht gebeurt.

IMG_7033.jpeg

Nadat de bereiding is gestart pak ik een glaasje bourbon en doe wat administratie en check natuurlijk even de Genootschap.

IMG_7034.jpeg

Thuis kan ik vanaf mijn telefoon de apparatuur checken en besturen, maar dat gaat allemaal best, geen reden voor zorgen. Terwijl de pp aan het roken is neem ik een bier in de jacuzzi en ga daarna naar bed.

IMG_7044.jpeg

In de ochtend begint de werkdag weer tussen 8 en half 9. Beetje administratie, deze keer met koffie 🙃. En dan de pp afmaken.

IMG_7046.jpeg

We draaien hem wat los in de keukenmachine met de vlinder en trekken hem vervolgens verder met de hand los. Beetje rub erbij, vocht erbij en bbq saus. Klaar voor verdere verwerking.
IMG_7054.jpeg

Schoonmaakmiddel in de oven, die poetst zichzelf.
IMG_7052.jpeg

Half 10 zit de volgende lading erin, 20kg ribs. Hierna ribfingers. Vervolgens a la carte service.

IMG_7055.jpeg

Na het diner gaan we verder met het beladen van buikspek welke we eerder uit de pekel hebben gevist. Dit wordt weer overnacht gerookt en verwerken we morgenochtend tot een burnt ends achtig gerecht.

IMG_7057.jpeg

* De naam van mijn restaurant vermeld ik bewust niet, geen commercieel belang hier, vind het gewoon leuk om eens te delen.

* Mocht dit het idee van BBQ hier wat voorbij gaan, verplaats het gerust naar een andere rubriek, no worries 🙂.

Wat leuk om dit zo eens te zien! Dank je voor het delen.

Gebruik je op het werk nu ook wel eens bereidingen, rubs of sauzen die je prive hebt uitprobeert, of loopt dat allemaal een beetje in elkaar over?

En dat zelfreinigende schoonmaakmiddel wil ik ook wel! Bestaat dat ook voor keukens en badkamers?

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk

Gaaf om eens te lezen. Interessant hoe dat er in grote hoeveelheden aan toe gaat. En het resultaat ziet er erg lekker uit.

• Leuk
Waarderingen: A3N
Wat leuk om te zien A3N!
Is dat een Rational Selfcooking center die je gebruikt om je bereidingen in te maken ?
De oplettende kijker thuis ziet dat we een kerntemperatuur aanhouden welke lager is dan jullie gewend zijn.
Wat is de reden hier achter A3N?

• Leuk
Wat leuk om te zien A3N!
Is dat een Rational Selfcooking center die je gebruikt om je bereidingen in te maken ?

Wat is de reden hier achter A3N?

Is een Rational Icombi Pro, de opvolger van het Selfcooking Center.

De reden dat we een lagere kern aanhouden is dat het vlees na het bereiken van de kern in de bereidingsruimte wordt warm gehouden in een vochtig klimaat, om uitdroging te voorkomen en met wat zwarte magie wordt er voor gezorgd dat je zo weinig mogelijk vochtverlies hebt. In andere bereidingen kan je deze functie gebruiken om vlees te laten rusten, of om even warm te houden totdat je het meegeeft, hier gebruiken we het als onderdeel van de garing. Daarnaast wordt de pp later nog verder verwerkt, dan wel in een buffet, catering of a la carte toepassing. Als we hem naar een hogere kerntemperatuur zouden brengen hou je aan het einde snot over.
Wat leuk om dit zo eens te zien! Dank je voor het delen.

Gebruik je op het werk nu ook wel eens bereidingen, rubs of sauzen die je prive hebt uitprobeert, of loopt dat allemaal een beetje in elkaar over?

En dat zelfreinigende schoonmaakmiddel wil ik ook wel! Bestaat dat ook voor keukens en badkamers?

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
Wat ik thuis maak staat niet zozeer in dienst van wat ik op de zaak doe, maar je probeert zeker wel eens wat uit. Het is niet toevallig dat ik thuis een elektrische smoker gebruik, die smaken kan ik repliceren met de apparaten in de keuken. Voor de rest maak ik een hoop aantekeningen, soms gebruik ik ze op korte termijn, soms pas jaren later en soms ook niet.

Zelfreinigende ovens heb je ook voor de consument, mijn ouders hebben er toevallig eentje. Het goedje wat we hier gebruiken zou ik niet in de badkamer gebruiken, denk dat je kitranden als sneeuw voor de zon verdwijnen haha.

Kan je eens tonen hoe je het losmaakt in de keukenrobot? Lijkt me ook in kleine hoeveelheden handig!

Verder leuk om te zien

• Leuk
Erg interessant om eens een kijkje in een andere keuken te hebben.

Je bent wel met serieuze aantallen bezig zo zeg.
Gaat dat in een week erdoor?

• Leuk
Kan je eens tonen hoe je het losmaakt in de keukenrobot? Lijkt me ook in kleine hoeveelheden handig!

Verder leuk om te zien
Vind het lastig om op beeld vast te leggen, maar ik ga m'n best doen om het uit te leggen.

Ik doe in de mengkom niet te veel pulled pork. Ik gebruik een machine van 10L en daar doe ik twee stuks procureur in. Drie of vier gaan ook wel, maar ik merk dan dat je te lang moet draaien en je teveel "stuk" draait. In een kleinere machine zou ik dus één procureur doen. Met de keukenmachine gebruik in de vlinder of misschien ken je dit opzetstuk als de bischop. Ik draai hem op de laagst stand, de machines welke we gebruiken hebben een versnellingsbak met drie standen. Als ik het in Kitchenaid taal zou moeten uitleggen zou ik zeggen ga niet sneller dan de derde stand. Ik draai het maar heel eventjes door om het grootste deel los te hebben, je houd altijd wat over wat je het beste even met de hand afmaakt. Niet aanzetten en een bakje koffie zetten, het gaat echt behoorlijk snel, als je te ver draait krijg je een goedje wat je geen pulled pork meer kunt noemen.

Erg interessant om eens een kijkje in een andere keuken te hebben.

Je bent wel met serieuze aantallen bezig zo zeg.
Gaat dat in een week erdoor?
Dit is zaterdagavond verdwenen :-). Tussen a la carte, partijen en catering zitten we rond de 1000 eters in de week. Soms wat meer, soms wat minder. Ook enigszins afhankelijk van het weer. Er zijn ook uitschieters, zoals een evenement twee weken geleden waar je voor 800p wat moet maken. Dit is op Hemelvaart na een vrij normale week.

Hele leuke reportage. Leuk om te zien hoe het in het groot toe gaat.

• Leuk
* Mocht dit het idee van BBQ hier wat voorbij gaan
verplaats het gerust naar een andere rubriek, no worries 🙂.

Het is wel op het randje;), maar ook wel erg interessant om te zien en lezen hoe het er in een professionele keuken eraan toegaat.

Heel gaaf om een keer te zien.

• Leuk
Gaaf om te zien hoe het er aan toe gaat in de professionele keuken!
Ik begrijp goed dat dit op het randje zit van de bedoeling van dit forum, maar het is low, het is slow, er wordt rook gebruikt…
Achja, tot dusver enkel positieve geluiden om het eens te zien!

Wat een leuke reacties allemaal, doet me goed! Bedankt!

Het is wel op het randje;), maar ook wel erg interessant om te zien en lezen hoe het er in een professionele keuken eraan toegaat.
Gaaf om te zien hoe het er aan toe gaat in de professionele keuken!
Ik begrijp goed dat dit op het randje zit van de bedoeling van dit forum, maar het is low, het is slow, er wordt rook gebruikt…
Achja, tot dusver enkel positieve geluiden om het eens te zien!
Er valt uiteraard wat voor en tegen te zeggen. Evengoed leuk om eens een keer te laten zien, maar we gaan het natuurlijk wel bij een keertje houden :-). Op links en rechts eens een fotootje tussendoor in de daarvoor bestemde rubrieken na laat ik de verslagen over voor het hobbyen in de achtertuin. Als we van elke werkdag een verslag gaan maken gaat op het nog op werken lijken haha.

Volgens mij bedoelde @Sticky Fingers iets anders met die laatste vraag, namelijk waarom @A3N de PP tot een lagere kerntemperatuur laat garen.
Die indruk had ik ook, maar @Robkrekel heeft goed opgelet bij de presentatie.

Terug
Bovenaan Onderaan