BasBQ
Beef en Steak

PP bij windkracht 6

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Gisteren was het dan zover. Mijn vrouw vierde haar 50ste verjaardag en ze wou graag een bbq party geven. Dat gaf mij mooi de gelegenheid om voor de eerste keer PP te maken. Dus 3 dagen van te voren de procureur uit de vriezer halen om te ontdooien, maar vrijdagavond was hij nog steeds niet geheel ontdooid want bijna 3 kilo zwaar. De rub die we gebruikt hebben bestond uit
1 EL gemalen mosterdzaad
2 EL paprikapoeder mild
1/2 TL cayenne peper
1 EL knoflookpoeder
1 EL vers gemalen peper
1 EL uienpoeder
1 EL zeezout
2 EL rietsuiker
1 EL bruine suiker

Daarmee de procureur lekker ingewreven en voor een nachtje laten overnachten in de koelkast.


En toen was dan de grote dag aangebroken. Om 07.30 m'n vrouw ontbijt op bed gebracht, kado erbij, en om 08.00 uur naar beneden om de starter aan te steken. In de smoker lag al een fire snake klaar, en terwijl de kolen op temperatuur kwamen nog gauw de partytent opgezet en een provisorisch windscherm er om heen geplaatst om de windkracht 6 een beetje buiten de tent te houden.
Om 08.30 ging de smoker aan en een kwartier later lag de procureur erop.
Temperatuurverloop ging als volgt:
08.45 uur: op de smoker
10.45 uur: 48,2 C
11.45 uur: 68,2 C
12.45 uur: 80,0 C (betrouwbaar?) Op dit punt in de glaze gezet van Jack Daniels Glaze, appelazijn, honing en maplesyrup.


14.00 uur: 79.5 C
15.00 uur: ingepakt in folie en weer een paar briketten erbij (kern temp. was weer iets gezakt want het deurtje was los gegaan)
15.30 uur: 81.2 C
16.00 uur: 87.0 C (nog een klein poosje wachten, moeilijk, moeilijk....)
Eerste gasten komen binnen, kusje kusje, kadootje kadootje, en een amuse geserveerd van herten pate met uien frambozen chutney.
Verder nu met de PP in wording.
16.30 uur: 88.4 C (yeaah, hij mag er af) nu inpakken en weer wachten, pompiedompiedomp....

En toen was het grote moment dan eindelijk daar. Pullen maar, en dat ging op sommige stukken beter dan op andere stukken. Misschien was hij toch niet helemaal gaar, misschien had hij nog wat langer moeten liggen op de smoker, misschien had....affijn, weer een reden om er nog eens ??n te maken.



En dan de smaak, laat ik het zo zeggen, we kwamen bolletjes te kort (hadden er 20 gehaald). Zegt denk ik genoeg, hemels waren ze. Beetje rauwkost eronder, een eindsausje van SBR, appelazijn, bruine suiker, worchestershiresaus, honing en maplesyrup (alles even warm maken in een pannetje) er over heen en smullen maar.
Owh yeah baby, i want more.
Al met al een geweldige ervaring om te doen, lekker de hele dag met de Q in de weer. We hadden ook nog MOINK Balls, kip lollys, en rundvlees satehs (hier geen foto's van, dus niet gebeurt :) ), maar wel lekker. De gasten waren in ieder geval tonnetje vol.

Tot de volgende keer.

Henk
 
haha...., muziekje erbij??

Ziet er heerlijk uit...
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je vrouw en met je knorretje
 
Heeeeeerlijk!!!!!!! Congrats met knorremans!!!! :D
 
Ik bedoel natuurlijk dat loeibeest!! :blush: :blush: :blush:
 
Erg lekkere reportage en gefeliciteerd met KNOR!!!
 
Goed gelukt, gefeliciteerd met je knorretje
 
Kijk dan, hij staat er bij, Knorremans is in de pocket B-). Het gaat natuurlijk niet om die badge (nou ja, eigenlijk toch wel een beetje :D ) In de aanloop naar zaterdag toe toch wel een beetje gezonde spanning gevoeld. Elke dag zo'n beetje inlezen over PP, m'n eigen draaiboek nog maar weer eens doornemen. Niks vergeten? En dan is het zaterdag en dan moet je toch maar los gaan.
Voor mij zeker niet de laatste PP die ik maak, alleen niet meer bij windkracht 6 :)
 
Van harte met die knor! Ziet er heerlijk uit!!!!
 
gefeliciteerd met knor! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan