BasBQ
Beef en Steak

Pork belly burnt ends

 
 

Cool bastard

Sprokkelaar
Berichten
26
Zaterdag voor het eerst iets gedaan met buikspek. Ik heb na me wat te verdiepen op dit forum gekozen voor Pork belly burnt ends.
Dit omdat de blokjes mooi in de kruiden staan, ik denk dat de smaak veel intenser zal zijn.
Gekozen bij de slager voor stuk buikspek (650gram) van het Duroc d'Olives varken.
IMG_20211002_124553.jpg


Het buikspek heb ik eerst in grove stukken van ongeveer 3x3cm gedaan.
Dan heb ik me laten inspireren door @kruit17 Jeroen en heb ik een tandenstokertje in elk stuk vlees geprikt. Dit zodat elk stuk vlees zeker niet uit elkaar valt. Dit is iets wat ik zeker zal blijven doen.
IMG_20211002_125546.jpg

Vervolgens goed in de kruiden gezet met alle kruiden die je op foto ziet.
IMG_20211002_130218.jpg


Dan heb ik simpel gezegd de 3-2-1 manier toegepast zoals bij ribbetjes.
Barbecue (the Bastard large) tussen 120-130°C proberen houden. Dit vind ik trouwens zeer simpel als het weer buiten wat kouder is. Heb tijdens die 5-6uur amper moeten schuiven bijzetten.
na half uurtje op de Q was dit het resultaat:
IMG_20211002_143231.jpg


Aangezien er veel vet aan spek hangt vond ik het niet nodig om het vlees tijdens de 3 uur te bevochtigen in de eerste 3uur durende stap.
Na die 3 uur heb ik het vlees in de dutch oven gedaan. Waarom iedereen kiest om dit in bakje te doen met aluminiumfolie over weet ik niet.
Dit lukte ook perfect in de dutch oven, waarom ook dutch oven niet gebruiken als ik dit ter beschikking heb dacht ik.
(foto vlees in de dutch oven ontbreekt jammer genoeg wel)
In de DO heb ik dan op het vlees een scheutje whisky gedaan en hier en daar wat een klontje boter in gelegd.
Na 2 uur vlees uit de dutch oven gehaald en sappen die in DO nog zaten in kommetje gedaan.
Daarbij heb ik een goeie portie van babi pangang saus gedaan:
1633354013483.png

In het kommetje heb ik dan elk stukje vlees eens goed door de saus gedaan zodat elke zijde voorzien was van saus.
Elk stukje vlees dan terug in de DO gedaan en dan de DO terug op de bbq geplaatst zonder deksel.

Het resultaat was super lekkere stukjes vlees.
Dit maken we zeker nog klaar.
Gelukkig net op tijd voor alles op was nog een foto genomen.
IMG_20211002_192750.jpg
 
Dit is sóóó lekker....En die Oosterse twist moet ik onthouden 💡
Alvast een tip: als je ze als borrelhapje maakt...maak er dan vééél.
 
Laatst ook voor de eerste keer gemaakt, maar dan als pig candy bij het pintelieren met de vrienden. Was in een wip op en heb nog rap wat ribben moeten cremeren :ROFLMAO: Ik had een stuk van 1,8kg en we waren met 6.
 
Dat zijn mooie plaatjes :D het ziet er heerlijk uit.

Volgende keer een dubbele portie maken zeker ?
 
Dat zijn mooie plaatjes :D het ziet er heerlijk uit.

Volgende keer een dubbele portie maken zeker ?
Zeker en vast!
Niet dat ik er naar kijk maar geld kost het ook niet, is echt een goedkoop stuk vlees.
Toen ik tegen mijn vriendin vertelde dat ik iets ging doen met buikspek, krulde haar neus direct.
Eenmaal aan tafel is het nog nooit zo stil geweest, ze vraagt me nu al wanneer ik dit nog eens klaar maak.
 
Ik ben over het algemeen geen fan van buikspek, maar deze variant is een uitzondering. Mooi resultaat 👌🏻
 
Ziet er heerlijk uit! En zo te horen ook goed gesmaakt! 😋 De eerste x dat ik ze maakte waren ze droog en krokant 😂😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan