BasBQ
Beef en Steak

Porchetta

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Gisteren een stel vrienden op visite gehad waar ik meermalen per jaar bierproeverijtjes mee bezoek. Ditmaal heb ik maar eens besloten om er zelf een te organiseren, want dan heb je tenminste ook in de hand wat je erbij kunt nuttigen  :D


Omdat we ruim de tijd hadden, heb ik besloten er, naast wat andere lekkernijen, een Porchetta bij te serveren.
Porchetta is een buikspek gevuld met kruiden, die je als een soort rollade bakt. Er zijn 1000 en 1 recepten voor, maar ik heb een vrij simpele versie aangehouden, omdat Porchetta nou eenmaal niet zoveel nodig heeft. Het enige van belang is dat hij van binnen mooi mals is en dat de huid fijn knispert.
Na een lange zoektocht naar 'The perfect crackling', want je wil toch een beetje voor de dag komen, vond ik hier en daar beschrijvingen van mensen die de huid een nachtje droog pekelen met zout en bicarbonaat (Baking soda, soort bakpoeder, maar dan zonder bijgevoegd zuur), dit zou de huid ultiem knapperig maken. Ik heb de huid oppervlakkig ingeprikt met een scherp mesje en de soda/zout er ingewreven. Ingepakt in folie en zo een nacht in de koeling gelegd.
De volgende dag heb ik de soda eraf gespoeld en de huid droog gemaakt. Daarna de buikkant ingesneden in ruitjespatroon en flink bepoederd met verse Salie, Tijm, Rozemarijn, venkelzaad, zout en zwarte peper. Toen de plak opgerold en opgebonden.
20140503_111146_zps8mcxtrff.jpg

20140503_112922_zps6yoedak4.jpg

Vervolgens heb ik de Porchetta een beetje ingesmeerd met olijfolie en wat gewoon fijn keukenzout, om een mooie hartige korst te krijgen.
Je moet de Porchetta bakken tot hij minimaal twee uur boven de 70 graden is geweest, dan is ie mooi mals van binnen.
De korst moet je dan nog even flink afbakken bij 260 graden, gedurende een minuut of 20.
20140503_175358_zpspeahwaw4.jpg

Snijden met een gekarteld broodmes:
20140503_180047_zps4d60mevo.jpg

Het grappige was dat iedereen eigenlijk hetzelfde deed. Men haalde de korst eraf om die als eerste op te knabbelen. Toen was het even een minuut of 5 stil en hoorde je alleen geknars, gekraak en gekreun :)
Deze gaan we vaker maken. Echt een superlekker gerecht!


Groetjes,
Jeroen





 
Ziet er heerlijk uit zeg. Dit ust ik ook wel
 
And we have a winner!!!
 
Hij ziet er fantastisch uit Jeroen  B-)
Heel erg mooi gedaan, en wat ziet het er heerlijk uit  :-O

Hij stond al op mijn lijst, maar nu ineens een stuk hoger  ;)
Om een mooie rol te maken, hoe breed moet het spek ongeveer zijn ?

Mac
 
mooi gemaakt Jeroen, ik geloof meteen dat ze hebben zitten smullen
 
Mac zei:
Hij ziet er fantastisch uit Jeroen  B-)
Heel erg mooi gedaan, en wat ziet het er heerlijk uit  :-O

Hij stond al op mijn lijst, maar nu ineens een stuk hoger  ;)
Om een mooie rol te maken, hoe breed moet het spek ongeveer zijn ?

Mac

Dat ligt ook aan de dikte. Die van mij was fors. 4 cm dik denk ik.
Volgens mij was hij een cm of 30 breed en iets van 40 cm lang ofzo, maar dat is een gok.
Die van mij was aan de onderkant ook niet helemaal dicht. Dan moet je eigenlijk wat zwoerd zonder vlees erop over hebben.
Aan de andere kant maakt dat ook niet zoveel uit. Als je 'm maar stevig opbindt.
Het is wel een schandalig lekker gerecht hoor. Ook heerlijk als dunne plak op een broodje. Zo zie je ze in Itali? wel op de markt.
 
kwijl......
 
Het is wel een schandalig lekker gerecht hoor. Ook heerlijk als dunne plak op een broodje. Zo zie je ze in Itali? wel op de markt
ja ja ja., nu weet ik het wel %-(
Man wat ziet het er zo heerlijk uit
=P~ =P~

Mac
 
Heel mooi! Complimenten!
 
Nou Jeroen, ik neem aan dat er nietsmeer over is, anders mag je het best naar me opsturen hoor :-O
 
richard0501 zei:
Mooi, en de crackling? hoe was die? :-/

Ik heb nog een keer Siu Yuk gemaakt dit weekend, zonder de soda, kreeg ik hem toch weer goedg krokant.

De crackling was echt perfect. Ik heb het nog niet zonder de soda geprobeerd trouwens, waarschijnlijk krijg je 'm daar ook wel krokant mee, zoals bij jou blijkt. Voor mezelf wil ik de volgende keer ook wel eens kijken hoe het nou zonder de soda is, maar omdat het nu in ??n keer goed moest voor een heel gezelschap heb ik me maar geconformeerd aan een receptje van iemand die daar goede resultaten mee had geboekt.

 
NICE!!
 
El Fumarole zei:
richard0501 zei:
Mooi, en de crackling? hoe was die? :-/

Ik heb nog een keer Siu Yuk gemaakt dit weekend, zonder de soda, kreeg ik hem toch weer goedg krokant.

De crackling was echt perfect. Ik heb het nog niet zonder de soda geprobeerd trouwens, waarschijnlijk krijg je 'm daar ook wel krokant mee, zoals bij jou blijkt. Voor mezelf wil ik de volgende keer ook wel eens kijken hoe het nou zonder de soda is, maar omdat het nu in ??n keer goed moest voor een heel gezelschap heb ik me maar geconformeerd aan een receptje van iemand die daar goede resultaten mee had geboekt.
Ik ga het ook nog eens proberen, maar dan MET de soda.. De vraag is alleen wanneer??

 
Ziet er echt heerlijk uit! Deze staat zeker op het program voor komend weekend.

Was jouw buikspek 4cm dik? Is het dan nog enigzins rolbaar?
De rol moet dus minimaal 2 uur op de Q liggen met een minimale kerntemperatuur van 70 graden? Welke temperatuur(en) hield je aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan