BasBQ
Beef en Steak

Pizzasteen gebarsten

 

Kangooroo

Vuurmaker
Berichten
74
Ik heb al een aantal keren op mijn kamado zelf pizza’s gebakken en had mijn dochter beloofd om voor haar verjaardagsfeest, afgelopen zaterdag ook pizza's te gaan bakken.


Ik gebruikte daarbij dezelfde opstelling/ aanpak als altijd:
- kolen aansteken
- bij 80 graden rek erin met op de bovenste stand het rooster
- bovenop het rooster mijn platesetter, daarbovenop 4 proppen aluminiumfolie en daarbovenop de pizzasteen.

Alles heeft dus rustig mee kunnen verwarmen van 80 graden naar 300/ 325 graden. Bij deze temperatuur de eerste pizza erop gelegd en gebakken. Dit ging goed. Toen de eerste pizza klaar was, haalde ik deze met de pizzaschep eraf.

En toen ging het fout. Op het moment dat ik de schep onder de pizza steek, breekt mijn steen in 2’en. Gelukkig was de breuk aan de zijkant waardoor ik nog zo’n 80% van de steen overhield en door kon gaan. Maar ik begrijp niet waarom mijn steen brak. Misschien gewoon pech? Vorige keren ging het altijd perfect.

Rest van de steen is gelukkig heel gebleven, waardoor ik toch nog 14 pizza’s heb kunnen bakken, maar was wel even schrikken. Maar vraag me nu dus wel af wat ik fout heb gedaan. Wil toch voorkomen dat er bij iedere sessie een steen breekt. Dan wordt het een dure hobby:)
 
Je hebt niks fout gedaan, kan gewoon gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan