De Picanha eerst een lekkere rub gegeven en een paar uur laten intrekken. Ondertussen het mediteraans brood gemaakt. Lauw water, schepje suiker, gist, snuf zout, yoghurt, klein gesneden zongedroogde tomaten, olijfolie ( uit het potje zongedroogde tomaten), Italiaanse kruiden en net zoveel bloem totdat een mooi deeg ontstaat. 2 uur laten rijzen en afbakken op 190 graden voor 20 minuten.
Dan de Picanha op de grill. Indirect op 125 graden tot een kerntemperatuur van 48 graden bereikt was. Was even lastig omdat ik twee picanhas er tegelijk op had. Ik heb maar één thermometer, dus die maar in de kleinste geprikt. Bleek dat het grote stuk vlees echt een stuk langer nodig had. ( weet al wat er op het verlanglijst voor de feestdagen komt)
Terwijl het vlees op de Bill lag, aan de slag gegaan met de trifle. Bevroren rood fruit in een pannetje opgewarmd, 3 eieren scheiden. Het eigeel met flink wat suiker romig geklopt, mascarpone er bij, samen met de zaadjes uit een vanillepeul. Daarna eiwit stijf geklopt en door het mascarponemengsel geroerd. Daarna de wekpotjes gevuld. Om en om rood fruit, mascarponemengsel, bastognekoek kruimels en sap van het rode fruit. Net zolang tot de potjes vol waren. Daarna in de koelkast.
Ondertussen had de eerste Picanha de juiste temperatuur bereikt en kon de Bill vol gas naar 250 graden.
Ergens tussendoor nog de chimichurry gemaakt. Rode perper, knoflook, half uitje, verse oregano en peterselie klein gehakt. Rode wijnazijn, olijfolie, peper en zout er bij. Goed roeren: klaar.
Al met al een hele dag in de keuken gestaan, maar als iedereen lekker zit te eten is het dat wel waard geweest. Oh ja, ook nog gebakken aardappeltjes (tricolore) er bij, uit de oven. Die waren gebakken in het vet dat ik van de Picanha getrimd had. Heerlijk!