Laatst had ik met mijn BBQ maat erover dat ik graag nog een keer paling wou roken, en al zeker anderhalf jaar daar een rekje voor in de kast had liggen voor mijn wsm. Dit was niet aan dovemansoren , dit zag hij gelijk zitten, en hebben we hulp ingeschakeld van een ervaren palingrokert. Die had nog nooit met een WSM gewerkt, en dacht dat die te laag zou zijn, dus hebben we het middenstuk van mn maat z’n wsm extra op de mijne gezet.
de bestelde palingen netjes per kg verpakt geleverd gekregen.
Eerst drogen met 4 briketten op 40 graden.
Dit ging met enkel de briketten niet zoals onze expert gewend was, en die adviseerde toch een klein fikkie eronder te maken voor meer stralingswarmte, dus klein brandje gemaakt met beuken houtjes. Je merkte gelijk het verschil, de palingen werden snel droog. En konden gaan garen, dit deden we wel enkel op de briketten op 80 graden ( dit vonden ze toch wel machtig mooi met de DigiQ ), konden we lekker bieren tot de palingen een kerntemp hadden van 63 graden, en je de ruggengraat kon voelen. Toen kon het roken met rookmot beginnen. Zoals je ziet op bovenstaande foto had ik mijn 2 kolenbakjes uit mijn ketel gehaald, dit zodat ik voor het roken er dan 1 kon uithalen en heel makkelijk in zijn geheel kon bedekken met het rookmot.
Roken van de palingen.
De buit, en man wat waren ze heerlijk.! Maar sjezes wat meurde m’n WSM. Ik had voor de dag erop buikspek in de planning, en ik heb hem gelijk eerst een nacht laten schoonbranden. Gelukkig was hiermee de lucht verdwenen. Heb nog 2kg verse in de vriezer liggen, denk dat ik toch vraag of ik van m’n kennis zijn rookoven mag gebruiken
.
de bestelde palingen netjes per kg verpakt geleverd gekregen.
Eerst drogen met 4 briketten op 40 graden.
De buit, en man wat waren ze heerlijk.! Maar sjezes wat meurde m’n WSM. Ik had voor de dag erop buikspek in de planning, en ik heb hem gelijk eerst een nacht laten schoonbranden. Gelukkig was hiermee de lucht verdwenen. Heb nog 2kg verse in de vriezer liggen, denk dat ik toch vraag of ik van m’n kennis zijn rookoven mag gebruiken