BasBQ
Beef en Steak

Outdoorchef Rover 570 - Review

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend mijn nieuwe BBQ in gebruik genomen. Na veel omzwervingen had ik gekozen voor de Outdoorchef en wel de Rover 570:
rover_570_zpse460696f.jpg

Rover570detail_zpse2fab7a4.jpg

Het rooster staat op een prettige hoogte van 83cm en het ding heeft een grill oppervalk van 54cm. Verder bestaat hij uit een ge?mailleerde ketel en staat hij stevig op een drietal gepoedercoate poten. Het deksel werkt met een scharnier en kan eventueel dus rechtop gezet worden als windvanger, maar ik vond het met name wat handiger dan een losse deksel. Ze hebben ook een variant met een losse deksel met dekselhouder overigens, net als Weber, dus je kunt kiezen wat je zelf prettig vindt.
De BBQ is nieuw aangeschaft via de webshop Agradi en kostte me ?215,= schoon aan de haak.

Hoe verhoudt hij zich tot een Weber? Nou, ik denk dat de kwaliteit van Weber n?t even wat hoger ligt. Maar de BuitenKoks zijn dan ook iets goedkoper. Het as-opvangbakje is wat klein en iets minder handig te verwijderen dan die bij de Weber OTP bijvoorbeeld en je moet wat aandacht besteden aan het correct neerleggen van het rooster op de drie ijzeren houdertjes aan de binnenrand van de BBQ. Ook heb ik het idee dat het ijzer van de ketel een pietsje dunner is dan Weber, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval voelt de BBQ niet zo zwaar maar toch stevig, waardoor hij goed te hanteren is.

Waarom heb ik gekozen voor dit apparaat?
Eigenlijk zocht ik een beetje extra ruimte voor naast mijn Grote Groene Ei. Net als velen van jullie kook ik graag buiten en net als dat ik in de keuken verschillende gaspitjes en ovens gebruik, vond ik dat buiten ook wel handig. Zeker als er gasten zijn is een beetje extra ruimte wel lekker om alles binnen een prettig tijdsbestek op tafel te krijgen. Met het ei lukt het natuurlijk ook wel, maar je werkt toch vaak in sequentie en nu kan het spul hier en daar parallel draaien. Verder ben ik van mening dat je nooit genoeg BBQ's kunt hebben, dus ook dat was een reden om er ??ntje bij te kopen :D .

Outdoorchef heeft een geinig trechtersysteem, zoals te zien is op het plaatje hierboven. De halfopen 'trechter' (bij de gasser en electrieker zijn ze helemaal gesloten overigens en ook omkeerbaar te gebruiken als 'vulkaan'...tja....) rust op een drietal ijzeren houdertjes aan de binnenkant van de BBQ. Het rooster plaats je er bovenop en past met twee pootjes in de trechter, waardoor het hele ding ook te roteren is. Doordat de ijzeren houdertjes aan de BBQ nogal krap zijn ontworpen, is het wel zaak om de trechter met enig beleid te draaien, omdat het rooster anders nog wel eens van een pootje af wil schieten. Omdat de trechter eronder licht niet zo'n ramp, maar dan ligt je rooster een klein beetje scheef en zeker gehakballetjes enzo zullen dan waarschijnlijk aan de rol gaan. Dat is wel een minpuntje van deze Q. Overigens kwam mijn Q met een verchroomd rooster en niet met een ge?mailleerde versie, zoals hierboven op het plaatje. Handig is ook dat je door een klep in het rooster direct kolen bij kunt vullen door het gat in de trechter.

Voor indirect BBQ-en is de trechter ideaal. Je gooit je kolen gewoon onder de deflector, wat water of een aromavloeistof in het bakje (rookhout kan ook!) en je kunt aan de slag. De temperatuur in de dome bereikt vrij makkelijk de 250 graden, dus je krijgt ze wel bruin, zullen we maar zeggen. Zoals bij dit soort ketels is het wel zaak om ze niet te warm te laten worden, want omlaagbrengen van de temperatuur laat enige tijd op zich wachten. Met alle gaten dicht is hij overigens wel te smoren, zodat je de overgebleven briketten de volgende keer weer kunt gebruiken. Daarnaast zorgt de trechter ervoor dat je het gehele grill oppervlak kunt benutten voor indirect grillen en, naast de naast de prijs, gaf dat voor mij de doorslag om voor dit merk te gaan.

De trechter heeft uiteraard ook een nadeel, want je kunt alleen boven de trechteropening direct grillen, waardoor je, als je veel te grillen hebt, de trechter beter kunt verwijderen. Maar goed, in mijn geval pak je dan gewoon je ei erbij ;)

Afgelopen weekend het ding in elkaar geschroefd (kind kan de was doen, want de bouwtekening is duidelijk en alle schroefjes e.d. ztten op een verdomd handig doordrukkaartje en zijn netjes apart van een lettercode voorzien. Dit is een voorbeeld voor meer fabrikanten die spullen maken die zelf in elkaar gezet moeten worden. Geen gedoe met vooraf uitsorteren van een heel zakje ringetjes en schroefjes, maar gewoon schroefje a, ringetje z en moertje b op die en die plek. Hoppa.
En toen was het natuurlijk tijd voor de maiden run. Spiesjes st jacob met een limoenbotertje (direct, helaas geen foto van, sorry), scheermessen met knoflook en peterselie (indirect) en twee schaaltjes Zarzuela (indirect). Bijna twee uur bezig geweest op ??n startertje vol met Ecobrasa's.
20130727_184551_zps3b66a847.jpg


Visschoteltjes (heerlijk, die ruimte  ;D ):
20130728_163506_zps0b8c3a01.jpg

Alles kwam er perfect vanaf en na de maaltijd waren we allemaal blij (kan ook door de wijn komen  :p )


Ik zeg: hier gaan we een hoop lol aan beleven!

Groetjes van Jeroen


 
Mooie review Jeroen, maar ik ben bang dat BBQ nummer 5 hier niet meer aangeschaft mag worden  ;)
 
Boldeagle zei:
Mooie review Jeroen, maar ik ben bang dat BBQ nummer 5 hier niet meer aangeschaft mag worden  ;)

Ik speel deze opmerking even door naar mijn vrouw. Die loopt nu al te klagen en ik heb er pas 3 :D
 
Goed verhaal Jeroen, dat je er maar veel lekkers op mag bereiden!! ;D
 
Bedankt voor de review. Het is weer eens wat anders dan de Webers die we hier voorbij zien komen.
 
Leuk alternatief voor een weber zo te zien.
 
Het is zeker een mooie Q. Wel jammer dat ze zijn overgestapt van een verchroomd rooster en niet meer werken met een ge?mailleerde versie. Jammer voor de ODC-looks, maar voor het gebruik maakt het volgens mij weinig uit.
 
Mooie review Jeroen .
Daar ga je veel plezier aan beleven .
 
Hele leuke BBQ. Veel plezier ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan