BasBQ
Beef en Steak

Orientatie grotere "lichte" kamado

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Om te beginnen heb ik een Inferno Compact kamado aangeschaft een paar jaar geleden en ik moet zeggen dat het idee voor een grotere kamado toch zo langzaamaan begint te jeuken.

Ik was altijd terughoudend omdat ik de kamado altijd weer in de schuur opberg (veiliger en in tuin geen permanente ruimte) en ook in de schuur met beperkte ruimte zit. Maar nu de Interno in de Ikea bekvam staat is het ook niet zo heel compact meer. Het idee voor een grotere maat is daar.

Ik dacht met een budget van max 600-700EUR aan de Grill Guru Medium (groter hoeft ook eigenlijk echt niet) maar ik twijfel of het wel mogelijk is om deze steeds de schuur in/uit te rijden. Ik heb te maken een behoorlijke drempel. Met de huidge compact in de bekvam op wieltjes is dat prima te toen, maar een medium is toch wel weer een tikkeltje zwaarder en ik vraag me af of het onderstel het over de drempel liften wel gaat trekken.

Nu kwam ik een aantal alternatieven in deze prijsklasse tegen:

Een Apache Grill 21inch (https://www.bol.com/nl/p/apache-gri...vlak-dubbelwandig-geisoleerd/9300000001202094)

De Kettle Joe.

Char griller Akorn

Een stuk lichter dan een keramische kamado maar nagenoeg wel dezelfde eigenschappen. Volgens mij prima van en naar de schuur te verplaatsen en ingeklapt (op de Apache na) niet veel groter dan een Ikea bekvam.

Wat zouden jullie adviseren?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar de barbecues kijk zijn de Apache en chargriller hetzelfde. Dubbelwandig metaal en bij beide kan de onderkant eraf gedraaid worden om de as te verwijderen.
Alhoewel er 21 inch staat is het grill oppervlak bij deze 50 cm. Kijkend naar de ‘kleine’ heatdeflector plate geeft het niet zo’n grote indirect grilloppervlak. Zelf ken ik niemand die deze barbecue heeft.

Dan is je andere keuze de kettle Joe, deze is die wordt geleverd met een slow roller, en heeft daardoor een veel groter indirect kook oppervlak.

Noskos heeft de kettle joe in de tuin staan en maakte er deze twee filmpjes over



Hopelijk heb je er wat aan.
 
...

Dan is je andere keuze de kettle Joe, deze is die wordt geleverd met een slow roller, en heeft daardoor een veel groter indirect kook oppervlak.

Noskos heeft de kettle joe in de tuin staan en maakte er deze twee filmpjes over



Hopelijk heb je er wat aan.

Dank. Ik ga er naar kijken. Is een medium keramische kamado nog een beetje mobiel en een drempel/verhoogde vloer op te krijgen. Of gaat hem dat niet worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Of de Weber Summit Charcoal? Wel even meten of die door de deur past.☝️
 
Ik heb een grill guru large en deze gaat ook altijd de schuur in en deze til ik makkelijk over de drempel met twee wielen tegelijkertijd.
 
Of het makkelijk is ligt natuurlijk aan je kracht en de stabiliteit van het onderstel.
Zelf zou ik, mocht ik hem steeds over een drempel moeten duwen, een plank maken zodat ik een makkelijke ‘oprit’ heb.
 
Dank allemaal. Ik ga eens rustig bekijken wat het wordt. Keramische kamado (Grill Guru Medium) spreekt me vooralsnog nog het meeste aan. Eerst nog mawr een het kerstdiner op tafel toveren met de compact

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Kreeg bij een workshop laatst te horen dat ze eigenlijk altijd large aanraden. Daar zijn verreweg de meeste accessoires voor en het zal niet heel veel verschillen in gewicht/mobiliteit.
 
Kreeg bij een workshop laatst te horen dat ze eigenlijk altijd large aanraden. Daar zijn verreweg de meeste accessoires voor en het zal niet heel veel verschillen in gewicht/mobiliteit.
Klopt, ik zag ook dat de afmetingen niet heel verschillen met de medium. Eerst maar eens even sparen nog en als het budget er is de keuze maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan