Beef en Steak

Oosters buikspek op desembrood

Robin

Sprokkelaar
Het is erg mooi winterweer. En het voordeel van thuiswerk dagen is dat we toch kunnen multi-tasken 😊

1000036124.jpg

Voor het weekend een stuk buikspek in een Oosterse marinade gezet. Uit de vrije hand bestaande uit Thaise sojasaus (thin + black), gula dwaja palmsuiker, koriander, knoflook, gember en peper.

1000036273.jpg

Gisteren langzaam gegaard op de Weber. Het was natuurlijk niet de noeite om de WSM aan te slingeren, dus met een mandje briketten rond de 120 graden indirect gegaard tot een kerntemperatuur van 75 graden. Duurde maar twee uurtjes want het was een klein stukje spek. Het rook heerlijk.

1000036281.jpg

Het kostte moeite om niet te veel te snoepen. In de koelkast een nachtje gekoeld zodat ik het mooi als vleeswaar kon snijden.

1000036317.jpg

Gisteren ook mijn desemstarter weer gevoed en een brooddeeg gemaakt (is ook één van de hobbies). Duurt rustig de hele dag (autolyse en bulkrijs). 's-avonds gevormd en in de koelkast.

1000035655.jpg

Starter in zijn "huisje". Temperatuur is belangrijk anders sta ik steeds 's-nachts brood te bakken 🤣.

Deze ochtend brood gebakken. En dan de buikspek erop.
Kun je je voorstellen hoe goed dat smaakt? Zeker als het brood nog warm is.

1000035951.jpg

1000036318.jpg

Dit was de eerste bbq voor 2026. Een goed begin wat mij betreft.

Wow! Wat een heerlijke traktatie! Zuur dessem brood staat op mijn bucketlist projecten. Mooi gemaakt

Wow! Wat een heerlijke traktatie! Zuur dessem brood staat op mijn bucketlist projecten. Mooi gemaakt
Desembrood is echt niet moeilijk. Als je maar begrijpt hoe het werkt. Ik en mijn kookmaat hebben een workshop gevolgd gegeven door desembakker en toen viel het kwartje. Dus. van de bucketlijst...en gewoon doen 😉

Terug
Bovenaan Onderaan